תיאור התוכנית
תחרות הצילום נוצרה מתוך הנחה שלחניכים שיקשטו את החדרים שלהם בתמונות שהם עצמם יצרו, יהיה קל יותר לשמור על סביבת החיים שלהם ולכבד אותה. הרצון לאפשר לחניכים לקחת חלק פעיל ויצירתי בעיצוב סביבת החיים שלהם והגברת תחושת השייכות היו ראשית הרעיון, אבל תהליך הצילום ובחירת זוויות הצילום יצרו גם הזדמנויות למבטים חדשים, מגווים ושונים על הכפר דרך העיניים המצלמות.
ציידנו את החניכים במצלמה שאיתה טיילו בכפר ובסביבה הקרובה וצילמו באופן חופשי מקומות ופינות שאהבו וגילו בהם עניין. הבטחנו לפתח עבורם את התמונות שצילמו כדי שיוכלו לתלות אותן בחדר והם, מצידם, הבטיחו להיות יצירתיים… ההתלהבות ושיתוף הפעולה היו מעל ומעבר לצפוי ואת סיום הפרויקט חתמה תערוכה צבעונית ומרגשת שהוצגה ביום ההורים בכפר וחשפה את כלל החניכים, המשפחות והצוות לתוצאות המרהיבות והמרגשות.
תרומת התכנית לחניכים ולצוות:
- הרחבת ההזדמנויות לדו שיח לא שגרתי בין צוות וחניכים, סביב תהליך הצילום.
- מתן חיזוקים לחניכים מהוריהם ומחברי צוות.
- חיזוק תחושת הקהילתיות וגאוות היחידה.
- יצירת אפקט מתמשך על ידי תליית התמונות בחדרים ובמרחבים הציבוריים ושימוש בתמונות כמתנות לאורחי הכפר.
ציטוטים ואמירות של חניכים ו/או מחנכים ביחס לתוכנית
אנשי צוות: "מתברר שיש לחניכים שלנו כשרון חבוי".תלמיד שלא רצה לצלם בזמן התחרות, בסיום הפרויקט אמר: "אני מצטער שלא צילמתי".נגמרה התחרות, אך עדיין יש פניות מהחניכים "אפשר את המצלמה? ראיתי משהו יפה…" "תהיה שוב תחרות צילום?"
אתגרים עיקריים בהפעלת התוכנית
גיוס החניכים להשתתפות בתחרות, בדגש על גיוס חניכי י"ב שעוזבים בקרוב.
טיפים למחנך בשטח
- אמונה ברעיון ובחשיבותו נותנת מוטיבציה וכוחות להפעלתו.
- שיתוף שוטף של חניכים בשלבי התחרות, כולל הנכחת ופרסום התחרות לכל אורכה ברחבי הכפר.
- לעודד, להתלהב ולהלהיב את הסובבים