מטרות התוכנית: -הפחתת מספר התלמידים הנושרים מקהילת החינוך. -בהענקת תחושת שייכות ומוגנות לתלמיד. -רתימת הורי התלמיד לתהליך.
רציונל התכנית:
בקהילות חינוך רבות ישנם מספר לא מבוטל של תלמידים המוגדרים כנושרים גלויים או סמויים. תכנית חינוך זו שפותחה בהצלחה במח"ט טמרה ע"ש אבן רושד, מציעה דרך להתמודד עם התופעה על ידי ביצוע מעקב נוכחות מעמיק ויומיומי והגעה לביקורי בית אצל תלמידים המחסירים מספר ימים ברצף. ביקור הבית רותם את הורי התלמיד לתהליך ונותן לתלמיד תחושת שייכות לקהילת החינוך ותחושה כי לצוות החינוכי אכפת ממנו ומעתידו.
תקציר התוכנית :
כל בוקר מתחיל בשיעור "בוקר טוב" של המחנך בכיתות ונמשך כרבע שעה. בשיעור זה מדבר המחנך עם הכיתה על אקטואליה או נושאים רלוונטיים אחרים ומבצע רישום של הנוכחים בכיתה. שיעור זה מאפשר תחילת יום רגועה בסביבה בטוחה וכן, מאפשר מפגש יומיומי של המחנך עם תלמידיו על הבוקר לצורך בדיקת נוכחות עקבית ומשקפת. לאחר "שעת בוקר טוב" מתקשר המחנך לכל התלמידים שזהו החיסור הראשון שלהם במטרה לבדוק האם מדובר באיחור או בחיסור. במידה ומדובר בחיסור מברר המחנך האם זהו חיסור מוצדק (מחלה, אירוע וכו') או שמא מדובר בחיסור המעיד על חוסר מוטיבציה. תלמיד המחסיר יומיים ברציפות, המחנך מתקשר להוריו ובודק מה סיבת החיסורים. ביום השלישי ברציפות בו התלמיד נעדר מהלימודים מתחיל נוהל ביקור בית. האחראי המרכזי לביקור הבית הינו המחנך של התלמיד אליו מצטרף רכז השכבה או היועץ. במקרים חריגים בהם יש צורך בהתערבות רצינית, חיסורים מרובים או תלמיד המראה התנהגות של מצבי סיכון, מצטרף מנהל/ת בית הספר לביקור הבית.
תוספות רלוונטיות לתוכנית:
קהל יעד- כלל התלמידים
עלות משוערת- נמוכה מאוד
שמות של גורמים מעורבים- קב"ס בית הספר
אחר- נדרש חיבור מרכזי של ההורים לתהליך ולביקור הבית כצעד לבניית אמון ותמיכה עבור התלמיד וחזרתו להיות חלק ממסגרת הלימודים.