במהלך התכנית אימץ ביה"ס גן ציבורי בחדרה, באזור בו גרים חלק מהחניכים. צוותי חניכים בחרו את הגן ותכננו את סוג העבודות שיבוצעו בו. במשך חודש, בתמיכתה של עיריית חדרה, שינה הגן את מראהו בעזרת עבודות גיזום, צביעה, שתילה, ציורי קיר ועוד, שהובילו חניכי בית הספר והשתתפו בהן גם תושבי האזור וילדיהם. עם תום העבודות נחגגה פתיחתו המחודשת של הגן בהפנינג ציבורי, במהלכו הופיעו חניכי ביה"ס בנגינה ושירה, הפעילו דוכנים והקרינו סרטים שתיארו את תהליך העבודה בגן שמיצב את החניכים כמנהיגים של ממש בחייהם ובחיי הקהילה ואיפשר להם להוציא לאור יכולות, כוחות וכישרונות שלא באים לידי ביטוי בשגרת ביה"ס.
מטרות:
- להעלות את הדימוי של החניכים בעיני עצמם ובעיני הסביבה.
- להעלות את הדימוי של ביה"ס מנקודת הסתכלות פנימית (של חניכים וצוות) וחיצונית (של תושבי העיר).
- לעודד מעורבות, יוזמה והובלה, על פני מרמור ורטינה.
- לספק לחניכים מרחב להתנסות במעשה משמעותי, מגדיל ומצמיח.
תרומה של התכנית לחניכים ולצוות:
הזדמנות לַחניכים לגלות התלהבות, רצינות ומסירות שלא באות לידי ביטוי ביום יום.חוויות מסוגלות משמעותית לחניכים שהלימודים אינם הצד החזק שלהם.התנסות בתחושת תרומה משמעותית וחיובית, יצירתית ובעלת חזון לקהילה בה אני חי.תחושת תקווה לקהילה ש"אפשר גם אחרת".בית הספר זוכה להערכה והכרת תודה אמיתית מצד התושבים והערייה ואף לאיזכורים בתקשורת שהגדילו את תחושת הגאווה שנוצרה מעצם הפעילות.
התוכנית השפיעה על מספר גורמים:
על הקהילה המקומית ביחס לעצמם – בשיחות עם תושבי הסביבה בתחילת הפרויקט, שמענו משפטים כמו: "בשביל מה אתם מתאמצים – גם ככה יהרסו פה הכל בעוד שבוע", וכשהתברר לתושבים שהם ומשפחותיהם שומרים על המקום, כאילו נפתח מרחב של תקווה – שאפשר לשנות, ושאנשים רוצים בזה, ומכבדים ושומרים על מה שנעשה.התוכנית השפיעה על יחס הקהילה כלפי ביה"ס, שנעשה מוערך יותר, עם הכרת תודה אמיתית כלפינו. התוכנית גם השפיעה על יחס העירייה כלפי ביה"ס, שמרגע שראו את התוכנית ואת התועלות שלה, הבינו את הכוחות של הצוות ושל החניכים ושל ביה"ס כולו. התוכנית גם התפרסמה באמצעי התקשורת המקומיים, ומן הסתם מעגל ההשפעה של מרכיבים אלו גדול עוד יותר.
אתגרים עיקריים בהפעלת התוכנית
- שילוב בין עומס הלימודים בתקופת בגרויות והפעלת התוכנית.
- הפעלת הפנינג במהלכו מוזמנים תושבי השכונה לקחת חלק בשיפוץ עצמו דורשת מספר גדול של מחנכים וחניכים שותפים.
- קיום שיתוף פעולה הדוק ואיכותי עם העירייה, במטרה להגדיר אינטרסים משותפים ולקיימם במלואם.
דגשים להפעלת התוכנית
- להתחיל את שיתוף הפעולה עם העירייה מספיק זמן מראש (לדוגמה: לבחור גן ציבורי כמה חודשים מראש כדי שיהיה זמן לקבל אישורים ולהתקין בו השקייה)
- לגייס צוות חניכים ולבחור איתם את הגן, ולתכנן איתם מה רוצים לעשות.
- לפרסם מודעות המזמינות את התושבים כמה ימים לפני הפנינג הפתיחה
- להכניס לרשימת השותפים כמה שיותר גורמים (עירייה, מחלקת גינון, ביה"ס, אגף חינוך) – כדי לקבל מכולם את הסיוע, ולזכור להודות להם.
טיפים למחנך בשטח
- לבחור חניכים שזו הזדמנות עבורם להיראות ולהביא לידי ביטוי כשרונות ויכולות.
- לשים דגש על שילוב חניכים שחסרים להם מרחבי העצמה אלטרנטיביים (כמו מי שקשה לו מאד בלימודים).
- · לתת לחניכים כמה שיותר אחריות, ובשאיפה להפוך אותם לשותפים מלאים