תיאור התוכנית
החממה התגבשה לרעיון מתוך הבנה שתהליכי גידולם של פירות וירקות יאפשרו לחניכים המשתתפים בפרויקט לחוות תהליך יצירה מתחילתו ועד סופו. התהליך כולל נטילת אחריות, שותפות בתהליכי קבלת ההחלטות, למידה תיאורטית ומעשית של שיטת הגידול האורגני, בניית תכנית עסקית והתנסות מעשית בעבודה פיזית שכוללת את כל שלבי הגידול, הקטיף והמכירה.
מטרות:
1.הקניית ערכי אהבת האדמה והארץ.
2.למידת ערך העבודה והכרה בחשיבותו.
3.גידול ירקות, פירות ותבלינים איכותיים ע"פ התורה האורגנית.
4.העצמת החניכים בהצלחה בעשייתם, ע"י יצירת סל מוצרים לשיווק ישיר.
5.גיבוש קבוצת חניכים סביב תחום ייחודי היוצר עניין.
תרומת התכנית לחניכים ולצוות:
חניך שקם בבוקר לשתילה מתנהג אחרת כל אותו השבוע: הוא מדבר על זה, בא לחממה, מתעניין מה שלום הצמחים ואיך הם גדלים. המדריכים מספרים שהפרויקט ממש מעסיק את חניכי החממה ביום יום.
התוכנית תורמת רבות לחניכים ולצוות המלווה והדבר ניכר ברצינות, בהתמדה והעקביות של החניכים בפעילות, החל בתהליך הגידול וכלה בתהליך המכירה עצמו, בו באים לידי ביטוי פירות הפעילות לצוות ולחניכים.
ישנו ביקוש ליבול וניכרת מגמה ללמוד את התהליך מגורמי חוץ המעורבים בפרויקט בכפר.
השפעת התכנית על מעגלים נוספים:
בכפר נחשב הפרוייקט למוביל ומוצלח לכל הדעות ועבור אלו שאינם מעורבים בו ישירות מהווה דוגמא ומופת בכל שלבי התהליך שבו.
כלל היבול נמכר בכפר ומחוצה לו – השוק האורגני בת"א, מפעל הזרע לעובדים, תוך מגמה להגדיל את נתח המכירות מחוץ לכפר. המעורבות ניכרת במכירות המתבצעות בפועל שכן ישנו ביקוש ליבול וניכרת מגמה ללמוד את התהליך מגורמי חוץ מהמעורבים לפרויקט בכפר.
אתגרים עיקריים בהפעלת התוכנית
הקושי הגדול הוא כשחניכים רואים את העבודה כמובנת מאליה ואז יותר קשה להם לקום בבוקר ולהתמיד. הפתרון שמצאנו הוא לתת אחריות לחניכים על תהליכי העבודה השונים. האחריות מגייסת אותם.
דגשים להפעלת התוכנית
מומלץ לסיים את רכישת כל הציוד והחומרים הנדרשים כבר בשלב הראשוני, על מנת להימנע מחסמים לוגיסטיים שיעכבו את הפרוייקט.
בעיקר הרבה אורך רוח – זה קל יותר אם מצליחים לזכור שבהרבה מקרים החניכים הם כמו הגידולים עצמם…
שותפים חיצוניים לתוכנית
חב' ר.א.ן.מוצרים טריים- היזם של כל הפרויקט (און חן)
חב' הזרע ג'נטיקס
אחראי הפעלה בקהילת החינוך
בנימין לוי, מנהל הפנימיה, 0544546943
איתמר בשארי מדריך 0545684103