חובות ההורה

"האב חייב בבנו למולו, לפדותו, וללמדו תורה, ולהשיאו אשה, וללמדו אומנות.

ויש אומרים: אף להשיטו במים.

רבי יהודה אומר:

'כל שאינו מלמד את בנו אומנות- מלמדו ליסטות"

יש ילד שאבא שלו…

יש ילד שאבא שלו רופא

ויש ילדים שאבא שלהם חולה.

יש ילדים שאבא שלהם עני

וילדים שהמקרר שלהם תמיד מלא.

יש ילד שאבא שלו חייט,

במעיל שלו לא תראו חורים.

ויש ילדים שאבא שלהם ספר

והם תמיד נורא מסופרים.

יש ילדים שאבא שלהם נהג

על יד הבית עומד להם אוטובוס!

ויש ילד שאבא שלו ראש העיר

והוא מדבר תמיד בנימוס.

יש ילדים שאבא שלהם חזק

(הרבה ילדים אומרים שהאבאים שלהם גיבורים),

יש ילדים עם אבא חלק

ויש ילדים עם אבאים דוקרים.

יש אבאים שהולכים בשמונה לעבודה

ובחמש וחצי חוזרים,

יש אבאים שבקושי רואים

ואבא שלי יושב וכותב שירים.

אצלנו בכפר טודרא

אצלנו בכפר טודרא

מילים: יהושע סובול, לחן: שלמה בר

אצלנו בכפר טודרא שבלב הרי האטלס,
היו לוקחים את הילד שהגיע לגיל חמש;

כתר פרחים עושים לו, אצלנו בכפר טודרא,
כתר בראש מלבישים לו, שהגיע לגיל חמש.

כל הילדים ברחוב חגיגה גדולה עורכים לו,
שהגיע לגיל חמש, אצלנו בכפר טורדא.

ואז את חתן השמחה שהגיע לגיל חמש,
אצלנו בכפר טודרא, מכניסים לבית הכנסת
וכותבים על לוח של עץ בדבש מאלף ועד תו
את כל האותיות בדבש, ואומרים לו: חביבי לקק!

והיתה התורה שבפה מתוקה כמו טעם של דבש
אצלנו בכפר טודרא שבלב הרי האטלס"

חוגו את חגי אבותיכם – ביאליק

"עצתי האחת היא : חוגו את חגי אבותיכם והוסיפו עליהם קצת משלכם לפי כוחכם ולפי מסיבתכם. העיקר, שתעשו הכל באמונה ומתוך הרגשה חיה וצורך נפשי, ואל תתחכמו הרבה.  אבותינו לא נמאסו עליהם שבתותיהם ומועדיהם, אף על פי שחזרו עליהם כל ימי חייהם כמה וכמה פעמים בנוסח אחד. הם מצאו בהם כל פעם טעם אחר והתערותא [התעוררות] חדשה. ויודע אתה מפני מה? מפני שהייתה בהם לחלוחית וברכת החג שכנה בנפשם.  אלה שאינם מוצאים טעם בחגים ובמועדים, סימן שנפשם ריקה ותוכם חול, ולאלה אין תקנה".

הבניית זהות

אריקסון הגדיר את זהות ה"אני" כתחושה בסיסית באדם המורכבת מגרעין אישיות של תכונות, משאלות, כישרונות ורצונות, שאינו משתנה. משברי זהות מתרחשים כל פעם שמתחולל שינוי בחייו של האדם וחל שינוי משמעותי בתפקידו ותפקודו. אולם, משבר הזהות המתרחש בגיל ההתבגרות הוא החשוב והמכריע בחיי אדם. לכן, היכולת לפתור משברי זהות לאורך חייו של אדם תלויה מאד במידת ההצלחה של יצירת זהות עצמית בגיל ההתבגרות. 

יצירת הזהות העצמית קשורה קשר הדוק ליכולת לגבש ולאמץ גם את הזהות ה"חיצונית", המתייחסת להקשר התרבותי-לאומי ועונה על הצורך האנושי הבסיסי בהרגשת שייכות.

מבחינה זו, סיוע, הכוונה וליווי של החניך בתהליך גיבוש זהותו היהודית-ישראלית הוא בעל חשיבות ראשונה במעלה, הן בהתייחס ל"תיקון הלב" האישי של החניך עצמו, כאמור, והן בהתייחס למגמה הכללית של "תיקון עולם", קרי, עידוד החניכים לגדול להיות אזרחים נאמנים למדינתם ובעלי משפחה מתפקדים התורמים לחברה.

דורות

א.

אֲבִי –

הָיְתָה לוֹ מְזוּזָה

אַךְ לֹא

הָיָה לוֹ בַּיִת

 אֲנִי – זִלְזַלְתִּי בַּמְּזוּזָה

עֵת בַּגָּלִיל

בָּנִיתִי לִי בַּיִת

 

יְלָדַי –

אָמְרוּ אָבִי וְ

נוֹסַף גָּלִיל

עַל מְזוּזַת הַבַּיִת

 בְּשֶׁקֶט בְּשֶׁקֶט

נִקְבְּעָה לָהּ

מְזוּזָה נָאָה

לֹא מְנֻשֶּׁקֶת

ב.

אֲבִי –

הָיָה לוֹ אֱלֹהִים כָּל-יָכוֹל

בַּשָּׁמַיִם

 נֶכְדִּי – סוֹמֵךְ עַל מְטוֹסֵי חֵיל-הָאֲוִיר

בַּשָּׁמַיִם

 אֲנִי – תּוֹהֶה אוֹבֵד עֵצוֹת

בֵּין הַשְּׁנַיִם

 הָעֲנָנִים הֵם אוֹתָם עֲנָנִים

הַלְוַאי וְיַמְטִירוּ

רַק מַיִם

 תְּהוֹמוֹת בֵּין אָב לְבֵן

יְגַשְּׁרוּ נְכָדִים

מַתַּת שָׁמַיִם 

ג.

אַבָּא –

הָיָה בֶּן אָדָם

אֲדָמָה לוֹ רַק

מִדְרַךְ רַגְלַיִם

נְכָדַי –

צָמְחוּ מִן הָאֲדָמָה

יְחַפְיָפִים

בְּלֹא נַעֲלִים

רִגְבֵי נִשְׁמָתָם

שָׁרְשֵׁי יְנִיקָתָם

יָאִירוּ לִי

אֶת

חֶשְׁכַּת הַלַּיִל.

 

הברון ממינכהאוזן משה עצמו מהבוץ

באחת מנסיעותיו הרבות,

נדרש הברון מינכהאוזן לעבור על פני ביצה גדולה.

החל שוקע עם סוסו בבוץ.

הבוץ היה סמיך מאד וחייו של הברון היו בסכנה גדולה.

ברגע אחד של תושיה, החליט הברון כי יציל עצמו.

הושיט את ידו, ואחז בעצמו בשערות ראשו,

משך ומשך,

משך עוד,

וכך משה עצמו מהבוץ

יחד עם סוסו.

מה עושה מורה יהודי? הוא מספר סיפור

מה עושה מורה יהודי?

הוא מספר סיפור. 

ומה טיבו של הסיפור, אשר סופר וחזר וסופר מאות פעמים בהמשך הדורות?

אנו מספרים לילדינו את הסיפור על החוקים המעצבים את יסודות המוסר היהודי…

אנו מספרים לילד סיפור של עם, אשר פגש את האלוהים במדבר וכרת עמו ברית.

אנו מספרים לו את סיפור העבר, ומלמדים אותו שלא לשכוח את מאורעות העבר…

להיות יהודי חילוני / שולמית הר-אבן

"להיות יהודי חילוני כיום פירושו להיות יהודי של ידיעה ושל עשיה תכליתית והזדהות, אם לא בטקס ובגינונים. הבורות היא אולי האניטתזה היחידה, ועמה חוסר העניין, חוסר האחריות, חוסר ההזדהות, חוסר הסקרנות, יהודי חילוני כיום – אם הוא יהודי לא מקרי – הוא בעל תרבות יהודית מסוימת, עולם מושגים יהודי שנבדק ואמץ על ידו, החי את הוויית עמו הקיומית בכל מאודו.

שותפות חניכים בקבלת החלטות

  • איך מאפשרים מנהיגות ושותפות של חניכים, מבלי לוותר את המושכות ואת התפקיד שמוטל עלינו כמחנכים וכמקנים ערכים.
  • מנהיגות חניכים/מועצת תלמידים – מה המטרות ביצירת גוף כזה, מה גבולות הגזרה שלהם? עמד כמה אנחנו מובילים ומנחים אותם או שהם מקדמים את מטרותיהם האישיות.

לחנך משמע לשייך

  • מה זו השייכות הזו שחסרה לנער?
  • על מי יש משקל גבוה יותר ביצירת תחושת שייכות – על הילד או על המחנך?
  • מה עושים עם מי שלא רוצה להשתייך? מאיפה זה נובע?
  •  מה ההשלכות של אי- שייכות? מה ההשלכות של שייכות?
  • כיצד, אם בכלל, ניתן לסייע לחניך ולאיש צוות להגיע לתחושת שייכות לקהילת החינוך?

תגובה חינוכית מתקנת

  • כיצד אנחנו מגיבים לאירועי משמעת?
  • מאיפה אנחנו מונעים?
  • מה המקום של תפיסת 'תיקון הלב' בהתייחסויות היומיומיות שלנו לאירועי משמעת?

תמונת עתיד

  • עד כמה אנחנו (הנהלה/צוות) מסוגלים לראות תמונת עתיד של החניכים / עד כמה אנחנו מאמינים בכלל בעתיד שלהם?
  • מהם חובת האב ומהי חובתנו כמחנכים בהכנתם לקראת העתיד?
  • עד כמה החניכים מסוגלים לצייר לעצמם? האם החניכים (בגילאים שלהם ובמצב ההישרדותי שלהם) מסוגלים לתפוס תמונת עתיד?
  • מה מחירו של תמונת עתיד שמתנפצת? איך מחליטים ומי מחליט מה ריאלי/לא ריאלי?

בשלושה ממדים אדם חווה את זהותו / אלכס ברזל

"בשלושה ממדים אדם חווה את זהותו:

מי אני, מה אני, וכיצד.

מי אני – זו הימצאות במקום ובזמן מסוימים.

מה אני – מהותה של הייחודיות של הזהות.

וכיצד – דרכי מימושה של הזהות".

מילד לאיש – משורד למנהיג

  • מה המשמעות של ילד? מה המשמעות של איש? במה הם שונים?
  • מה גורם לאדם להיות מסוגלת 'לצאת אל אחיו?'
  • מה לדעתכם מעניק את  החוסן רגשי/ערכי הנדרש בכדי להפוך מפליט ובעל תודעת שורד לכזה שהוא בעל תודעת מנהיג?
  • איך מטפחים את היכולת והמחוייבות 'לצאת אל אחיו' – להכיר במצוקת האחר, לראות ולהאמין שמחובתי לתקן?

מי צריך למי – בין פרט לקהילה

  • מי צריך למי? האם הפרט יכול להרשות לעצמו לוותר על השתייכות לקהילה?
  • "מותר האדם מן הבהמה" – מה המהות של ההתקהלות בני אדם?
  • כיצד קהילת חינוך יכולה להוות קהילה של משמעות?

מי הזיז את הגדר שלי

  • האם ומתי התגובות החינוכיות שלנו ויצירת הגבולות בקהילה קשורים לעקרונות תפיסת התיקון – הפיכת הפרות סדר לרווח חינוכי.
  • כיצד הגבולות והתגובות שלנו הופכים להיות כאלו אשר מחנכים ומסייעים לחניך לפתח חוסן רגשי ועולם ערכי.
  • כיצד משרת שיתוף הפעולה בינינו את העמידה במטרות בנושא הנדון.

מחנכים למנהיגות

  • האם ניתן באמת לחנך למנהיגות?
  • האם אנחנו כמחנכים באמת מאמינים שחניכנו יכולים לצמוח להיות מנהיגים?
  • האם אנו כמחנכים מסוגלים להכיל ולאפשר תופעות של התרסה וחוסר משמעת (במידה מסוימת) אצל חניכים, כחלק מהתהליך של חינוך למנהיגות?
  • עד כמה אנו כמחנכים מאפשרים בצורה מושכלת התנסויות לצורך פיתוח כישורי מנהיגות? עד כמה מעבירים אחריות לחניכים באופן כללי?

מחנך לחיים

  • למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים שעלינו לשמש מודל לדוגמה לחניכים שלנו?
  • האם מודל לדוגמה בכל מה שאנחנו עושים?
  • מתי מותר לנו "להוריד" את גלימת המחנך ולהפסיק להיות מודל לדוגמה?
  • האם הרצון שלנו להיות "מחנך תלת מימד" יכול לפגוע בחניכים שלנו?

הנגר המעצים

  • איזה סוג קשר אישי "נכון" למערכת היחסים בין מחנך ומתחנך.
  • האם אנחנו כמחנכים רואים את העוגנים בעתיד של חניכינו?
  • האם החניכים שלנו רואים את העתיד של עצמם?
  • המתח שבין לרקום חלומות בשמיים לבין השאיפות במסגרת האפשרי.
  • האם אנחנו מעניקים את הכלים על מנת להגיע למיצוי האפשרויות?

חינוך בתפילה

  • בירור אישי וצוותי – לשם מה אנחנו מקיימים תפילה בתוך המסגרת החינוכית?
  • דיון על הסיבות לאתגרים ברתימת החניכים לתפילה.
  • דיון על מינוף זמן התפילה לכזו שתענה על המטרות שחשובות לנו.

חינוך פתוח לדיון

  • מה המקום של סימני שאלה בתהליך החינוכי?
  • מהן הסכנות והרווחים בהעלאת סימני שאלה?
  • מה המטרה ועד כמה נכון לפתוח החלטות חינוכיות לדיון עם החניכים, גם כאשר יש תשובה מוחלטת?
  • איזה דילמות נבחר להביא לחניכים ואיזה לא? למה?

הכרת הטוב

  • המקום של הכרת הטוב בין חניך למחנך? האם זה חיובי או שלילי?
  • מדוע ישנם חניכים שלא מוקירים תודה (זיהוי הגורם והסיבות לכך ומשמעותן)

דמות הבוגר

  • מיהו דמות הבוגר הרצויה של קהילת החינוך שלנוו?
  • כיצד עיצוב 'דמות הבוגר' אמורה להשליך על העשייה החינוכית שלנו בהווה?

דרוש כפר שלם כדי לגדל ילד – המחנכים כחברי קהילה

  • בירור ראשוני – 'מי נחשב חבר בקהילת החינוך'.
  • להיות חבר בקהילה –  במה זה מחייב אותי כמחנך? (דיון על מקומם של המבוגרים בתוך קהילת הנוער).
  • למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים שעלינו לשמש מודל לדוגמה לחניכים שלנו?
  • האם מודל לדוגמה בכל מה שאנחנו עושים? מתי מותר לנו "להוריד" את גלימת המחנך ולהפסיק להיות מודל לדוגמה?

הגישה הנרטיבית

  • האם ניתן באמת לשנות את זווית הראייה של החניכים לגבי עברם בתקופה כל כך מורכבת וסוערת כמו גיל ההתבגרות?
  • האם העבר האישי של החניכים שלנו נתפס בעינינו כמקור חולשה או מקור כוח (או גם וגם)?
  • עד כמה מהווה עברם של החניכים חלק מהשיח החינוכי (או חינוכי-טיפולי) בהתנהלות הקהילתית? עד כמה הוא נגיש עבורנו? איזה סוג של שימוש אנחנו עושים בו?
  • על מי חלה האחריות לעסוק בעבר האישי של החניכים?
  • עד כמה אנו "מעזים" ופועלים אקטיבית כדי להעצים עבר זה?
  • איך אנחנו, כמחנכים, יכולים לעסוק בעבר האישי של החניכים שלנו כך שיוכל להפוך להיות חלק מציר הזמן המאוחה שלהם? איך מוצאים בו נקודות כוח?

החופש הגדול לבחור בין טוב לרע

  • מה עוד ניתן לעשות כדי להכשיר את החניכים לקראת החופשה?
  • מה ניתן לעשות בזמן החופשה כדי לסייע לחניכים לבחור בטוב?

בין חזון למציאות בקהילה חינוכית

  • מדוע קיים פער, ברוב המקרים, בין חזון לבין יישומו במציאות? מהיכן נובע פער זה? כיצד ניתן לצמצמו?
  • היכן עדיפה הגישה הפרקטית והיכן הגישה עם "המעוף"? מה מתאים יותר לקהילה חינוכית?
  • כיצד מתרגמים, בהקשר של קהילה חינוכית, תפיסה חינוכית כוללת ומופשטת, לכדי תוכניות ישימות ויומיומיות, מבלי לאבד את רוח הדברים?

בין עבר למחר – חבלי קליטה לחברה הישראלית

  • אל מול אתגר הקליטה של עולים חדשין – מהי משימת המחנך וכיצד הוא עשוי להקל ולאפשר קליטה טובה.
  • המינון הנכון בין עוגנים בעבר לבין הבניית זהות ישראלית 
  • חשיבה יישומית ושיתוף עמיתים – איך מסייעים בהיקלטות ובהקניית תחושת שייכות.

בית הספר במאה ה-21 ומקומו במרקם הכפרי

  1. מטרת בית הספר, לאור התמורות של המאה העשרים ואחד
  2. האם לפנימיה ולביה"ס יש מטרות משותפות? האם יש לביה"ס ערך מוסף שהפנימיה לא יכולה לתת? (מתאים לדיון בבתי ספר שבתוך כפרי נוער או פנימיות)
  3. האם למחנכי הפנימיה אחריות להשגת המטרות של ביה"ס? האם למחנכי ביה"ס אחריות להשגת מטרות הפנימיה? (מתאים לדיון בבתי ספר שבתוך כפרי נוער או פנימיות)

בן סורר ומורה – לא היה ולא נברא

  • מיהו 'הבן הסורר ומורה' (מטפורית) – מה אמות המידה שעל-פיהן הוא נקבע ככזה?
  • מטרת הענישה של הבן הסורר ומורה
  • המחוייבות לפרט או לקהילה – מה הגושפנקה שלנו?
  • מה נדרש מאיתנו המבוגרים אל מול התנהגויות סוררות?

בין הלל ושמאי – הגישה החינוכית

  • המינון והמתח שבין יצירת גבולות נוקשים לקבלה ללא תנאי
  • יצירת תגובה המותאמת למעשה אל מול יצירת תגובה המותאמת לאדם
  • זהותו של המחנך בתגובות חינוכיות

בין הורה למורה

  • כיצד אנחנו רואים את הקשר עם ההורים? מטרד? שותפים? חלק מקהילת הלומדים?
  • מה המחויבות שלנו כמחנכים לקשר עם ההורים? מה המחויבות שלנו כמחנכים כלפי הקשר בין ההורים לילדים?
  • מה אנחנו עושים כדי לשמר/לשנות את המיצוב שלנו ואת המיצוב של ההורים?

מפת אתר

מאמרים

חיפוש

אדם מתקן עולם מתקן אדם

  • על מה לדעתך אדם צריך לשים יותר משקל בחייו: על התבוננות פנימית וגיבוש חוסן אישי או על מפגש ויציאה אל האחר?
  • על מה מחנך צריך לשים יותר משקל בתהליך החינוכי: על תהליכי תיקון הלב או על תהליכי תיקון עולם?
  • כיצד מפתחים באדם את היכולת ל'צאת אל האחר' ולהיות אדם 'מתקן עולם'?

מאגר הידע

מאגר הידע – מחנכים ב'דרך כפר'

ברוכים הבאים למאגר הידע של מכון חינוך 'דרך כפר'.

באתר זה תוכלו לנווט דרככם דרך מאגר החומרים אשר פותחו על-ידי המכון והקהילות הצועדות בדרך כפר. החומרים מיועדים להנחלת תפיסת 'דרך כפר' וללמידה משותפת של צוותי מחנכים, הרוצים לראות עצמם כמבוגרים משמעותיים בעולמם של החניכים. כלל החומרים שתמצאו באתר נועדו לאפשר בחינה תודעתית-רגשית והתבוננות מחודשת על המעשה החינוכי.  

לרענון והעמקה בתפיסת חינוך 'דרך כפר', לחצו כאן

סוג החומרים במאגר:

  • בתי מדרש ודפי לימוד – מגוון רחב של דפי מקורות סביב סוגיות משולחנו של מחנך. הדפים מיועדים ללימוד בית-מדרשי במסגרת צוותית ומלווים במערכי הנחיה.
  • בתי נדרש וסדנאות – מגוון של מערכי סדנאות המיועדים להכשרות ולהשתלמויות של צוותי חינוך וטיפול. הסדנאות מאפשרות העמקה בתפיסת 'דרך כפר' ועיסוק בסוגיות חינוכיות יומיומיות ומלוות במתודיקה עשירה לצד חשיבה יישומית.
  • טקסטים וחומרים ויזואליים – מאגר של טריגרים (טקסט/תמונה/אודיו/וידאו) שלוקטו ממקורות מגוונים שמטרתם בחינת עמדות ודיון חינוכי על סוגיות שונות (המכון אינו עומד מאחורי הגישה המובאת בטקסט או בוידאו אלא מבקש לראות בהם טריגרים מזמנים לדיון. כמו כן – זכויות היוצרים של חומרים אלו שמורות ליוצרים ולמוציאים לאור).
  • תוכניות חינוך – דוגמאות ליישומים ולתוכניות חינוך המבטאות את תפיסת החינוך 'דרך כפר' ביום-יום החינוכי בקהילות החינוך השונות.

להנחיות לשימוש מיטבי בחומרי המאגר ולהעמקה בתפיסת חינוך 'דרך כפר' – צרו קשר עם מכון חינוך 'דרך כפר' והמנחים שלנו ישמחו לעמוד לרשותכם.

______________________________________________________________________________________________________

תנאי שימוש באתר:

זכויות היוצרים של החומרים שפותחו על-ידי מכון חינוך 'דרך כפר' שמורים לעמותת 'דרך כפר – יוזמות חינוך ימין אורד' (ע"ר)  |   ©'דרך כפר – יוזמות חינוך ימין אורד'

רשאים ומוזמנים להשתמש בחומרי המאגר למטרות אישיות וחינוכיות. ניתן להשתמש בחומרים לצרכים מסחריים רק באישור גורם רשמי בעמותה. עם זאת, לא ניתן לשכפל, להעתיק או להשתמש בכל דרך אחרת בתכנים מהאתר לרבות העתקה לאתרי אינטרנט, פרסומים אלקטרוניים ופרסומי דפוס, בין מסחרית ובין שאינה מסחרית, שאיננה לצורך שימוש פרטי.