"האב חייב בבנו למולו, לפדותו, וללמדו תורה, ולהשיאו אשה, וללמדו אומנות.
ויש אומרים: אף להשיטו במים.
רבי יהודה אומר:
'כל שאינו מלמד את בנו אומנות- מלמדו ליסטות"
Description.
"האב חייב בבנו למולו, לפדותו, וללמדו תורה, ולהשיאו אשה, וללמדו אומנות.
ויש אומרים: אף להשיטו במים.
רבי יהודה אומר:
'כל שאינו מלמד את בנו אומנות- מלמדו ליסטות"
יש ילד שאבא שלו רופא
ויש ילדים שאבא שלהם חולה.
יש ילדים שאבא שלהם עני
וילדים שהמקרר שלהם תמיד מלא.
יש ילד שאבא שלו חייט,
במעיל שלו לא תראו חורים.
ויש ילדים שאבא שלהם ספר
והם תמיד נורא מסופרים.
יש ילדים שאבא שלהם נהג
על יד הבית עומד להם אוטובוס!
ויש ילד שאבא שלו ראש העיר
והוא מדבר תמיד בנימוס.
יש ילדים שאבא שלהם חזק
(הרבה ילדים אומרים שהאבאים שלהם גיבורים),
יש ילדים עם אבא חלק
ויש ילדים עם אבאים דוקרים.
יש אבאים שהולכים בשמונה לעבודה
ובחמש וחצי חוזרים,
יש אבאים שבקושי רואים
ואבא שלי יושב וכותב שירים.
אצלנו בכפר טודרא
מילים: יהושע סובול, לחן: שלמה בר
אצלנו בכפר טודרא שבלב הרי האטלס,
היו לוקחים את הילד שהגיע לגיל חמש;
כתר פרחים עושים לו, אצלנו בכפר טודרא,
כתר בראש מלבישים לו, שהגיע לגיל חמש.
כל הילדים ברחוב חגיגה גדולה עורכים לו,
שהגיע לגיל חמש, אצלנו בכפר טורדא.
ואז את חתן השמחה שהגיע לגיל חמש,
אצלנו בכפר טודרא, מכניסים לבית הכנסת
וכותבים על לוח של עץ בדבש מאלף ועד תו
את כל האותיות בדבש, ואומרים לו: חביבי לקק!
והיתה התורה שבפה מתוקה כמו טעם של דבש
אצלנו בכפר טודרא שבלב הרי האטלס"
"עצתי האחת היא : חוגו את חגי אבותיכם והוסיפו עליהם קצת משלכם לפי כוחכם ולפי מסיבתכם. העיקר, שתעשו הכל באמונה ומתוך הרגשה חיה וצורך נפשי, ואל תתחכמו הרבה. אבותינו לא נמאסו עליהם שבתותיהם ומועדיהם, אף על פי שחזרו עליהם כל ימי חייהם כמה וכמה פעמים בנוסח אחד. הם מצאו בהם כל פעם טעם אחר והתערותא [התעוררות] חדשה. ויודע אתה מפני מה? מפני שהייתה בהם לחלוחית וברכת החג שכנה בנפשם. אלה שאינם מוצאים טעם בחגים ובמועדים, סימן שנפשם ריקה ותוכם חול, ולאלה אין תקנה".
אריקסון הגדיר את זהות ה"אני" כתחושה בסיסית באדם המורכבת מגרעין אישיות של תכונות, משאלות, כישרונות ורצונות, שאינו משתנה. משברי זהות מתרחשים כל פעם שמתחולל שינוי בחייו של האדם וחל שינוי משמעותי בתפקידו ותפקודו. אולם, משבר הזהות המתרחש בגיל ההתבגרות הוא החשוב והמכריע בחיי אדם. לכן, היכולת לפתור משברי זהות לאורך חייו של אדם תלויה מאד במידת ההצלחה של יצירת זהות עצמית בגיל ההתבגרות.
יצירת הזהות העצמית קשורה קשר הדוק ליכולת לגבש ולאמץ גם את הזהות ה"חיצונית", המתייחסת להקשר התרבותי-לאומי ועונה על הצורך האנושי הבסיסי בהרגשת שייכות.
מבחינה זו, סיוע, הכוונה וליווי של החניך בתהליך גיבוש זהותו היהודית-ישראלית הוא בעל חשיבות ראשונה במעלה, הן בהתייחס ל"תיקון הלב" האישי של החניך עצמו, כאמור, והן בהתייחס למגמה הכללית של "תיקון עולם", קרי, עידוד החניכים לגדול להיות אזרחים נאמנים למדינתם ובעלי משפחה מתפקדים התורמים לחברה.
א.
אֲבִי –
הָיְתָה לוֹ מְזוּזָה
אַךְ לֹא
הָיָה לוֹ בַּיִת
אֲנִי – זִלְזַלְתִּי בַּמְּזוּזָה
עֵת בַּגָּלִיל
בָּנִיתִי לִי בַּיִת
יְלָדַי –
אָמְרוּ אָבִי וְ
נוֹסַף גָּלִיל
עַל מְזוּזַת הַבַּיִת
בְּשֶׁקֶט בְּשֶׁקֶט
נִקְבְּעָה לָהּ
מְזוּזָה נָאָה
לֹא מְנֻשֶּׁקֶת
ב.
אֲבִי –
הָיָה לוֹ אֱלֹהִים כָּל-יָכוֹל
בַּשָּׁמַיִם
נֶכְדִּי – סוֹמֵךְ עַל מְטוֹסֵי חֵיל-הָאֲוִיר
בַּשָּׁמַיִם
אֲנִי – תּוֹהֶה אוֹבֵד עֵצוֹת
בֵּין הַשְּׁנַיִם
הָעֲנָנִים הֵם אוֹתָם עֲנָנִים
הַלְוַאי וְיַמְטִירוּ
רַק מַיִם
תְּהוֹמוֹת בֵּין אָב לְבֵן
יְגַשְּׁרוּ נְכָדִים
מַתַּת שָׁמַיִם
ג.
אַבָּא –
הָיָה בֶּן אָדָם
אֲדָמָה לוֹ רַק
מִדְרַךְ רַגְלַיִם
נְכָדַי –
צָמְחוּ מִן הָאֲדָמָה
יְחַפְיָפִים
בְּלֹא נַעֲלִים
רִגְבֵי נִשְׁמָתָם
שָׁרְשֵׁי יְנִיקָתָם
יָאִירוּ לִי
אֶת
חֶשְׁכַּת הַלַּיִל.
באחת מנסיעותיו הרבות,
נדרש הברון מינכהאוזן לעבור על פני ביצה גדולה.
החל שוקע עם סוסו בבוץ.
הבוץ היה סמיך מאד וחייו של הברון היו בסכנה גדולה.
ברגע אחד של תושיה, החליט הברון כי יציל עצמו.
הושיט את ידו, ואחז בעצמו בשערות ראשו,
משך ומשך,
משך עוד,
וכך משה עצמו מהבוץ
יחד עם סוסו.
מה עושה מורה יהודי?
הוא מספר סיפור.
ומה טיבו של הסיפור, אשר סופר וחזר וסופר מאות פעמים בהמשך הדורות?
אנו מספרים לילדינו את הסיפור על החוקים המעצבים את יסודות המוסר היהודי…
אנו מספרים לילד סיפור של עם, אשר פגש את האלוהים במדבר וכרת עמו ברית.
אנו מספרים לו את סיפור העבר, ומלמדים אותו שלא לשכוח את מאורעות העבר…
"להיות יהודי חילוני כיום פירושו להיות יהודי של ידיעה ושל עשיה תכליתית והזדהות, אם לא בטקס ובגינונים. הבורות היא אולי האניטתזה היחידה, ועמה חוסר העניין, חוסר האחריות, חוסר ההזדהות, חוסר הסקרנות, יהודי חילוני כיום – אם הוא יהודי לא מקרי – הוא בעל תרבות יהודית מסוימת, עולם מושגים יהודי שנבדק ואמץ על ידו, החי את הוויית עמו הקיומית בכל מאודו.
"בשלושה ממדים אדם חווה את זהותו:
מי אני, מה אני, וכיצד.
מי אני – זו הימצאות במקום ובזמן מסוימים.
מה אני – מהותה של הייחודיות של הזהות.
וכיצד – דרכי מימושה של הזהות".
ברוכים הבאים למאגר הידע של מכון חינוך 'דרך כפר'.
באתר זה תוכלו לנווט דרככם דרך מאגר החומרים אשר פותחו על-ידי המכון והקהילות הצועדות בדרך כפר. החומרים מיועדים להנחלת תפיסת 'דרך כפר' וללמידה משותפת של צוותי מחנכים, הרוצים לראות עצמם כמבוגרים משמעותיים בעולמם של החניכים. כלל החומרים שתמצאו באתר נועדו לאפשר בחינה תודעתית-רגשית והתבוננות מחודשת על המעשה החינוכי.
לרענון והעמקה בתפיסת חינוך 'דרך כפר', לחצו כאן
סוג החומרים במאגר:
להנחיות לשימוש מיטבי בחומרי המאגר ולהעמקה בתפיסת חינוך 'דרך כפר' – צרו קשר עם מכון חינוך 'דרך כפר' והמנחים שלנו ישמחו לעמוד לרשותכם.
______________________________________________________________________________________________________
תנאי שימוש באתר:
זכויות היוצרים של החומרים שפותחו על-ידי מכון חינוך 'דרך כפר' שמורים לעמותת 'דרך כפר – יוזמות חינוך ימין אורד' (ע"ר) | ©'דרך כפר – יוזמות חינוך ימין אורד'
רשאים ומוזמנים להשתמש בחומרי המאגר למטרות אישיות וחינוכיות. ניתן להשתמש בחומרים לצרכים מסחריים רק באישור גורם רשמי בעמותה. עם זאת, לא ניתן לשכפל, להעתיק או להשתמש בכל דרך אחרת בתכנים מהאתר לרבות העתקה לאתרי אינטרנט, פרסומים אלקטרוניים ופרסומי דפוס, בין מסחרית ובין שאינה מסחרית, שאיננה לצורך שימוש פרטי.