"האב חייב בבנו למולו, ולפדותו, וללמדו תורה,
ולהשיאו אשה, וללמדו אומנות;
ויש אומרים: אף להשיטו במים;
רבי יהודה אומר: כל שאינו מלמד את בנו אומנות – מלמדו ליסטות.
ליסטות עולה על דעתך? אלא, כאילו מלמדו ליסטות…"
Description.
"האב חייב בבנו למולו, ולפדותו, וללמדו תורה,
ולהשיאו אשה, וללמדו אומנות;
ויש אומרים: אף להשיטו במים;
רבי יהודה אומר: כל שאינו מלמד את בנו אומנות – מלמדו ליסטות.
ליסטות עולה על דעתך? אלא, כאילו מלמדו ליסטות…"
נולדתי בקרית-אתא בתחילת שנות החמישים, להורים ממוצא עיראקי. בילדותי גרנו במעברה ולמדתי בבית-הספר היסודי "סוקולוב". רוב התלמידים שלמדו בבית ספר זה גרו במעברות. לאחר סיום היסודי הפנו אותי, יחד עם כל חבריי, ללמוד בבית-ספר תיכון מקצועי, במגמת מסגרות מכאנית. הועידו אותי לצאת עם מקצוע ביד: מסגר מכאני. לא בחרתי בזה, זו היתה המלצתה של היועצת החינוכית, למרות שעברתי את מבחני הסקר בהצלחה ולמרות שהייתי טוב במקצועות העיוניים ולא רציתי להיות מסגר. מבחינת הניכור העצום שחוויתי שם, זה היה איום ונורא. בקושי סיימתי 12 שנות לימוד בבית הספר המקצועי. עם חלוף השנים הבנתי שאני מעוניין בהשכלה עיונית. אז התחלתי ללמוד במסלול לבגרות בבית ספר אקסטרני. עבדתי ב"סולל בונה" ובערב למדתי. היה קשה לצאת מוקדם בבוקר ולהגיע הביתה בלילה. אחרי שהשתחררתי מהצבא, המשכתי את לימודי הערב באותו בית-ספר אקסטרני בחיפה. בשעות היום עבדתי, כמו כל עיראקי טוב, בניהול חשבונות. תוך שנה וחצי סיימתי את הבגרות ומיד אחר-כך התחלתי את לימודי האקדמאיים באוניברסיטת חיפה. המשכתי בארצות-הברית, שם למדתי לתואר שני ושלישי. אחי, הצעיר ממני, עבר מסלול דומה, בבית-חרושת ליציקה בוולקן, לאחר מכן למד בבית-ספר אקסטרני, וסיים תואר ראשון במזרח התיכון. בן-דודי עבר איתי את אותו מסלול מהיסודי עד לאוניברסיטה והיום הוא בעל תואר שני בפילוסופיה. חברי מהשכונה למד עמי בבית-ספר מקצועי, נסע לארה"ב, והיום הוא מהנדס ובעל מפעל. עוד חברים אחרים מהשכונה עברו תהליך דומה. חלק מחברי "המנותבים", בעלי תעצומות הנפש, בטחון עצמי והערכה עצמית ביכולתם, באמת התעשתו, קראו תיגר על הניתוב ועל תפיסתה של מערכת החינוך, ואם אפשר לומר "מרדו בגורלם", למדו והצליחו. צר לי על האחרים שקיבלו את הדימוי הנחות שהמערכת הדביקה להם ורבים – אינטליגנטים, בעלי יכולת אינטלקטואלית לא מבוטלת – לא הצליחו. מישהו אחר החליט עבורם כיצד ייראה עתידם. אני השקעתי הרבה כדי להחליט בעצמי כיצד ייראה העתיד שלי. בוודאי שיש לאנשים, כמוני, תחושת סיפוק הנובעת מהצלחה בפרויקט של "כנגד כל הסיכויים". במקרה כמו שלי תחושת הסיפוק מתעצמת, משום שהמאמץ הוא גדול, אבל הייתי מוכן לוותר על המאמץ הגדול. במצב אידיאלי זה לא אמור להיות הישג, אלא דבר טבעי.
הטכניקה של ניהול פנימיה, על פרטיה הזעירים אך המכריעים, תלויה בבניין בו הפנימיה מצויה ובשטח שעליו הוקם הבניין.
כמה נזיפות מרות יורדות על ראשם של הילדים ושל הסגל בגלל שגיאותיו של האדריכל, ומה רבים הטרדות, העבודה והעינויים המיותרים שמקורם בהסחת הדעת מפגמים בתוכנית הבניין. אם אפשר לשפץ-לתקן, מה רבה הטרחה לעמוד על הצורך בכך, ולשכהע את זולתך בחיוניות המעשה. יש שגיאות שאין להן תקנה.
בית-היתומים נבנה בסימן אי-האמון בילדים ובסגל. הכל לראות, לדעת, הכל למנוע. אולם הפסקות ענק – הרי זו כיכר פתוחה, שוק. אדם אחד ערני מקיף הכל. והוא הדין בחדרי השינה הקסרקטיניים, הגדולים. לבניין כזה יתרונות רבים, הוא מאפשר להכיר את הילדים במהירות. מתאים הוא לקייטנות ולמוסד מרכזי, שמתוכו הילדים עוברים אל פנימיות אחרות, שבניינן שונה; אלא שהוא מייגע באשר אין בו "פינה שקטה". שאון, מהומה, דחיפות-התקלויות הדדיות, הילדים מתאוננים, ובדין.
אילו ניתן לנו בעתיד להוסיף קומה לבניין, הייתי מצדד בשיטת המלון: מסדרון וחדרים קטנים מזה ומזה…
מלבד חדר הבידוד – דירה לילד החולה – הכרח להקצות מקום לילדים שאינם מרגישים בטוב. נחבל ברגלו, ראשו כואב, בלילה נדדה שנתו, מרוגש בכעסו – תימצא לו פינת השקט, והוא יבלה בה לבדו, או יחד עם חבר. אחד כזה המתחבט בין חבריו, נדחק ונדחף בין הילדים המשתעשעים, מלא טינה, מבודד, מעורר השתתפות בצערו, אך לפעמים הוא מרגיז את הסביבה…
בית כיסא ללילה ומשתנה חייבים להיות צמודים לחדר השינה הגדול, אם לא להיכלל בו. חסרת טעם היא הפרדתם על ידי מבואות ומסדרונות. ככל שנחביא את בית-הכיסא, כן יהיה מלוכלך יותר…
דירתו השקטה של מנהל המוסד, הרחק מהילדים, מסלקת אותו מתחום ההשפעה החינוכית המהותית. הוא יוכל לפקח על המזכירות, על החשבונאות, לייצג את המוסד, להתכתב עם הרשות, אולם זר יהיה, אורח ולא בעל בית של הפנימיה. שכן הפנימיה כולה "פכים קטנים" ואין לשכוח זאת. חייב האדריכל לשכן כך את המנהל שייאלץ להיות מחנך, ויראה ואף ישמע את הילד לא רק כשהלה נכנס אל חדר העבודה שלו, לפי הזמנה.
במקום בולט, לא גבוה מדי, תלוי על הקיר לוח, ועליו נקבעות בנעצים הוראות, הודעות ומודעות.
בלי הלוח החיים רצופים ייסורים. אתה מודיע בקול רם וברור: 'הילדים א, ב, ג, ד – ילכו, יקחו, יעשו כך וכך…'
לוח-המודעות מאלץ אותי תחילה, ולאחר מכן – מרגיל, לחשב תמיד מראש את תוכניתה של כל פעולה.
משגה גדול הוא שאין המחנך יודע לבוא בדברים עם הילדים בכתב.
"התחלתי לא לשים על ההורים שלי כשראיתי שאין להם עמוד שדרה. הם לא יודעים מה הם רוצים מעצמם ומאיתנו. פעם דבר אחד חשוב להם ופעם דבר אחר חשוב להם, בלי שום היגיון. וכשכבר נדמה שהם יודעים מה הם רוצים, הם מבטאים את זה בצורה לא רצינית. למשל, אבא שלי מתעצבן וזורק עונשים ואחר כך בערב אמא שלי מרככת אותו והוא מוותר. זה רציני? או למשל, אם אני מדבר לא יפה בטלפון עם אמא שלי, היא לא צריכה להיעלב כמו ילדה קטנה אלא להעמיד אותי במקום. כשהם כבר מחליטים להיות תקיפים, הם עושים זאת במזמן הלא נכון, למשל כשהם מעירים אותי בבוקר. הם צריכים לדעת מתי להיות תקיפים ומתי לא. וגם שיקשיבו לנו קצת. למשל: הם אומרים לנו לא לעשן סיגריות, והם עצמם חזרו לעשן, ואנחנו אומרים להם שיפסיקו כי זה לא נעים לנו. אני אמרתי להם: "איזו דוגמה אתם נותנים לנו?" אז הם מבטלים את מה שאנחנו אומרים, כאילו אנחנו מטומטמים שלא יודעים לחשוב. הם לא מוכנים להודות אף פעם שהם טועים ותמיד מדברים איתנו מלמעלה. כאילו הם אלוהים או משהו ואנחנו כלום. אפס".
היחידים השייכים לקהילה משלימים אלו את אלו. בכל אדם יש משהו מיוחד במינו, נדיר, שאינו ידוע לאחרים; לכל יחיד יש משהו מיוחד לומר. צבע מיוחד להוסיף לקשת הצבעים הקהילתית. לפיכך, כאשר מצטרף האדם הבודד לקהילה, הוא מוסיף מימד חדש למודעות הקהילה. הוא תורם משהו, ששום אדם אחר לא יכול היה לתרום. הוא מעשיר את הקהילה. אין לו תחליף, היהדות מאז ומתמיד ראתה את היחיד כאילו הוא עולם קטן… בשל אותה מיוחדות, מתכנסים בני האדם היחידים ביחד, משלימים אלו את אלו ומשיגים אחדות.
התורשה, הסביבה שחינכה אותך והמעמד החברתי, כל אלה הם כמו קלפים שמחלקים לך באופן עיוור לפני תחילת המשחק. בזה אין שום חופש, העולם נותן ואתה לוקח, בלי שום אפשרות לבחור. השאלה היא מה עושה כל אחד עם הקלפים שחילקו לו. הלא יש מי שמשחק בקלפים לא כל כך טובים באופן יוצא דופן, ויש מי שבדיוק להפך, מבזבז ומפסיד הכל אפילו בקלפים נפלאים. אבל החופש איך לשחק תלוי באופן אירוני במזל של כל אחד, בתבונה, באינטואיציה וכמובן בהעזה, ואם כך אז מה סוף סוף נשאר לנו? לא הרבה: החופש לצחוק ממצבנו או להתאבל עליו, להשתתף במשחק או לפרוש, הבחירה היא בין לעבור את החיים האלה בערנות או בנמנום.
השאלה כיצד ליצור מפגש משמעותי בין בני תרבויות שונות, מעסיקה רבים במדינת ישראל. אנו עדים לשנים של חיפוש דרך בה ניתן לכל הקבוצות התרבותיות להיפגש ולהתקיים ביחד. מורים, מחנכים ואנשי שדה אחרים מחפשים דרכים לתקשורת משמעותית בין אנשים בעלי רקע תרבותי שונה. פסיכולוגים תוהים בחדרי הטיפולים האם ובאיזה צורה ניתן לקיים קשר טיפולי עם בני קבוצות טיפוליות שונות משלהם…
עובדים סוציאליים מתחבטים בשאלה כיצד ליצור מפגש משמעותי ותקשורת יעילה בהקשר הבין תרבותי, במיוחד לנוכח העובדה שהם נאלצים לעיתים להסתייע במתורגמן להעברת המסר. מורים ומחנכים שואלים את עצמם אם "התחשבות בתרבותו של הילד" אינה פוגעת בקליטתו בכך שאינה מאלצת אותו מספיק "להפוך לישראלי". במידה ואכן יש לכלול היבטים תרבותיים בתקשורת עם הילד – אלו היבטים רצוי לבחור וכיצד ניתן לעשות זאת כדי שייווצר מפגש משמעותי ולא מלאכותי. האם ניתן למצוא לכל השאלות האלה מענה? מהי הדרך בה יכולים אנשים מתרבויות שונות להיפגש? מהו אופי התקשורת הבין תרבותית שעשוי לאפשר מפגש כזה?
לדעתי, על מנת שמפגש כזה יוכל להתקיים עליו להתנהל בתוך מה שאני מכנה "מרחב היצירה המשותפת" (או המרחב היצירתי). זהו מרחב שאינו שייך באופן מלא לאף אחד מן האנשים, בני הקבוצות התרבותיות השותפים לדיאלוג, אך הוא גם איננו זר לאף אחד מהם. זהו מרחב חדש, "מקום" בו ניתן לנהל משא ומתן על תפיסות עולם, על אמונות, ערכים, עמדות והתנהגויות. משא ומתן מוצלח, מפגש מוצלח שכזה, יביא לתחושה של העשרה הדדית, ותוצאתו תהיה גם צמיחה של כל אדם וכל תרבות…
נהוג לחשוב שהשכחה הינה חסרון. אני סבור שהיא יתרון. לדעת לשכוח, פירושו להשתחרר מכל תלאות העבר / – רבי נחמן מברסלב { "שיחות הר"ן" , סימן כ"ה }
***
המוות לא מגיע עם הזיקנה, אלא עם השיכחה. / גבריאל גרסיה מארקס
***
זיכרון של אושר כבר איננו אושר; זיכרון של יגון הוא עדיין יגון. / – לורד ג'ורג' ביירון
***
יותר קשה מעצב היום, הוא זיכרון שמחת אתמול. / – ג'ובראן חליל ג'ובראן
***
הזכרונות הם גן העדן היחיד שאי אפשר לגרשנו מתוכו. / – ז'אן פול ריכטר
***
מה שיפה בזיכרונות הוא שאתה יכול לבחור. / – ויליאם טרבור
***
מי ששולט על העבר שולט על העתיד. מי ששולט על ההווה שולט על העבר. / ג'ורג' אורוול, { מתוך הספר "1984" }
***
עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל. / יגאל אלון
***
את החיים צריך לחיות במבט קדימה, אבל מבינים אותם כאשר מתבוננים לאחור. / מרשה גראד, { מתוך הספר "הנסיכה שהאמינה באגדות" }
***
אל תהיה מן האנשים שמצטערים על העבר ומתחרטים עד כדי כך שאין להם מקום בלב להמשיך הלאה. / הרב שלמה קרליבך
***
טועים אלה שאומרים על העבר, שאפשר לקבור אותו, כי העבר חוצב את דרכו החוצה בציפורניו. / חאלד חוסייני
***
אם נפתח מריבה בין העבר להווה, נגלה שאיבדנו את העתיד. / – וינסטון צ'רצ'יל
***
אין להם [לבני האדם] שורשים ודבר זה מכביד עליהם מאוד. / אנטואן דה סנט-אכזופרי, { מתוך הספר "הנסיך הקטן" }
והיה כמובן המורה לעברית. הוא נתן לנו לכתוב חיבור "מה אני רוצה להיות שאהיה גדול". אני ישבתי וחשבתי והתעצבנתי. לא ידעתי מה לכתוב. אחר-כך כתבתי וכתבתי כאילו אחז אותי בולמוס. אני רוצה להיות גם עם שורשים, גם עם כנפיים, כתבתי. למה חייב אדם לוותר על השורשים, אם ליבו חפץ בכנפיים? (כתבתי שלושה סימני שאלה, אחר כך מחקתי שניים). השורשים מפסידים כל כך הרבה, כשהם תקועים באדמה ואינם יכולים לרחף ולראות את נופו האדיר של העץ שהם חלק ממנו ואת היער הגדול שהעץ כולו הוא חלק ממנו. והציפורים שעל העץ, שזכו ויש להן כנפיים, חסרות הן את האחיזה בקרקע. קניהן תלויים בחסדיה של רוח סערה ובחוסנו של העץ, שבסתר ענפיו הן חוסות. על כן, סיימתי, כשאהיה גדול אני רוצה להיות אדם עם שורשים וכנפיים.
– כיצד אנחנו בוחרים לעצב את לוח השנה הקהילתי?
– כיצד מחברים את בני הנוער לחגים ולמועדים מיוחדים?
– כיצד ניתן לנצל את ההזדמנויות בלוח השנה בכדי לחזק את העוגנים בעבר של חניכנו?
– איזה ערכים חשוב לנו להנחיל דרך לוח השנה?
בעיירות היהודיות, כל עוד שרר בהן החיים הרליגיוזי, שימש בית המדרש מקום של התכנסות, אשר הבאים בו, לאחר העבודה, היו לא רק לומדים דף גמרא אלא גם מדיינים, כבמועדן, בכל הבעיות הנכבדות העומדות על הפרק… בכמה וכמה ארצות בית המרזח הכפרי או בית הקפה ממלא תפקיד חברתי רב ערך. העובדה שבכפרינו חסרים כפרים המשמשים מקום מפגש חופשי לחיי חברה, ודאי יש גם בה מאותות המצב החברתית השורר היום. משעה שמגיעים הכפרים שלנו לרמה כלשהי של ייצוב משקי, הם אמנם בונים חדר קריאה ובית עם, בפרק לצורכי אסיפות, הרצאות והצגות קולנוע ותיאטרון, אך ספק אם שרוי באותם חדרים משהו מחומם של חיי שכנות ידידותיים. על-פי-רוב הרי זה מקום שנועד לתכלית מאורגנת, או שנועד לשמש חדר קריאה, מקום לעיסוק רוחני, אך לא מקום-מפגש של בני אדם המזדמנים יחד לאחר העבודה כדי לנוח ולהחליף דעות, לספר על דא ועל הא, ואולי אף לאכול ולשתות ולשחק משחק כלשהו יחדיו.
השנה העברית זרועה חגים ומועדים, ובישוב החדש נוספו חגיגות ממינים שונים. חגים אלו משאירים בליבות המשתתפים הרגשה של "יום-טוב", הרגשה של קדושה.
ההדלקה החגיגית של נרות השבת, בחברה הילדים הצעירים, המוסיקה, שירת זמירות השבת, הקריאה מהתנ"ך או מן האגדה – יוצרת אווירה של דממה ויראת-כבוד, הנבדלת הבדל גמור מחיי יום-יום, מוצאת הדים בנפש הילד.
הצופה הכפרי בחגיגה או בהצגה המוצגת על ידי אנשי הכפר, אינה בבחינת אלמוני בדומה לצופה בהצגת עירונית. הצופים והמציגים חברים לציבור החי חיי-צוותא ומזדמן יחד יום-יום. לא ההנאה האסתטית עיקר כאן, אלא חוויית האחדות עם הכלל, אם ברגעי ההתעלות שבחגיגה ואם בשעת ההכנות הנמשכות לא פעם חודשים רבים. יש כאן מאישורה וחיזוקה של רוח השכנות והשתפנות, וממילא מחיזוק התקווה לשגשוג חברתי ומשקי.
…. יש שנוהגים להשמיע את הטענה, שמטבע ברייתו שקוד האדם על טובת עצמו, שרק יחידי-סגולה ניחונו ביכולת ההקרבה העצמית למען חבר… אולם אין הדבר כן.
אדם הנוהג בסולידריות בחברה השיתופית, אין עיניו לתועלתו האישית בכל אשר יעשה, כי במקום שיש צורך לעזור לחלש, לדכא נטייה אישית לטובת הקואופרטיב, הנוהג הסולידארי הוא חוק עליו לדידו. מאידך גיסא בריו לו שגם הוא ייהנה מעזרה אם יהיה שרוי במצוקה. משמע, הוא מניח מראש מעין התנהגות של חליפין.
צורת חיים זו נובעת מרוח של עזרה-הדדית, מתוך אהבה והעיקרון היסודי שלה נמנה איפה עם אותם עקרונות, שעליהם אומרת היהדות: הרגל נעשה טבע. וכיצד נהפוך את ההתנהגות הקואופרטיבית הזו להרגל, אם לא על ידי כך, שמילדותו יחיה הצעיר בחברותא, אשר רוח השיתוף והקואופרציה תהא מפעמת את כל תאיה, למן קבוצת הילדים הצעירים ביותר ועד לציבור של כל המבוגרים הנוטלים חלק במפעל המשותף.
מטרתו העיקרית, 'הדומיננטית', של הוראת התנ"ך בבתי ספרנו היא, איפוא, השפעתו החינוכית על התלמידים. מטרה זו מצדיקה את המקום החשוב שהוקצה ללימוד זה בתוכנית הלימודים שלו, כי היא מוציאה את התנ"ך מכלל אובייקט לידיעה, מכלל 'חומר לימוד' גרידא שעל בית הספר להקנותו לתלמידים ומעלה אותו לדרגת כוח פונקציונלי, לגורם חינוכי, אשר תפקידו לעצב את דמותם הרוחנית של החניכים, לנטוע בלבם את מוסר היהדות, את השאיפה לצדק חברתי, את אהבת העם ואת ההערצה לאידיאליו ולגיבוריו, ולעורר בהם התפעלות רליגיוזית ועריגה אל-על, אל הטוב ואל הקדושה העליונה – רגשות שחיי החולין הסואנים של זמננו נוטלים אותם מנפש בן דורנו ועושים אותם יבשה כחרס. זה כוחו של 'ספר הספרים' וזוהי הברכה הצפונה בו לחינוך הנוער שלנו. ועל כן שומה עלינו לשאוף גם לכך, שספר התנ"ך לא ישמש רק 'ספר לימוד' בידי התלמיד, שלאחר שלמד בו מה שהוטל עליו הוא מניחו הצדה ושוב אינו חוזר אליו, אלא ייהפך לספרו החביב שאינו מניחו ואינו שוכחו אף לאחר שירד מעל ספסל התלמידים והוא שב ופונה אליו ברצון בכל עת מצוא.
והנה הרגשת החמלה היא לבדה תספיק לעשות האדם בוחר בטוב ומואס ברע. כי מי שיכאב לבו בכאב רעהו ובצרתו לו צר, אין ספק שלא יגרום רעה לרעהו, אבל בהפך, ישתדל לגמול חסד לכל אדם ולהיות לעזר להם להצילם מרעתם. ומהחמלה תימשך גם כן אהבת הצדק והמשפט, כי בראותי שני בני אדם הבלתי ידועים לי, אני חומל על כל אחד מהם בשווה, ולפיכך לא אעשה טובה לאחד שתצא ממנה רעה לאחר, אבל אבחר שיהיה גורלם שווה; ואם אראה האחד גוזל חפץ מיד חברו, אחפוץ להוציא את בלעו מפיו ולהשיבו לבעליו.
לפיכך אם נחפוץ להדריך הילד בדרך הטובה, ושתהיה הדרכתנו מועילה באמת לתיקון מידותיו, אין לנו אלא להשתדל להוסיף כוח ואומץ להרגשת החמלה הנטועה בליבו, וזה בדיבור ובמעשה. כי כמו שאם נרגילהו לראות מעשי אכזריות, ולשמוע תהילות אבירות לב, אין ספק שתחלש החמלה בלבו, ומעט-מעט יתהפך הילד ויהיה איש קשה ואמיץ לב, ככה אם נרגילהו לראות פעולות חמלה וחסד, ולשמוע תהילות החסד והחמלה, וגנות אומץ הלב וקשייו, תתחזק בליבו מידת החמלה והרחמים ויגדל הילד ויהיה איש חומל ורחמן, צדיק ישר ונאמן.
והנה התורה הזאת אשר שם משה לפני בני ישראל היא מדריכה אותנו בדרך החמלה והחנינה… ומה שצוותה "אם חבול תחבול שלמת רעך עד בוא השמש תשיבנו לו". והתבונן במה שכתוב אחר הציווי הזה: "כי היא כסותו לבדה היא שמלתו לעורו, במה ישכב?" – הנה הנושה אשר הלווה לחברו מעותיו ורואה שהעביר המועד ואינו משלם, בדיון הוא חובל שלמתו, ואם בכל ערב ישיבנה לו אין ספק כי לעולם לא ישלם לו את חובו – אם שאל ממנו במתנה אולי הייתי נותן לו; אבל הוא שאל על מנת להחזיר, ועכשיו שאינו מחזיר הרי הוא איש מרמה המבקש לגזול ולעשוק את רעהו, ועכשיו שחבלתי שמלתו למה אשיב אותה אליו? ואיך אוציא מתחת ידו מה שהלוויתיו? ומה לי לדעת במה ישכב? כן יאמר הנושה, וכל הפילוסופים וכל עובדי הכבוד יאמרו שהדין עימו. אבל התורה מלמדת החמלה והחנינה, ואומרת אל הנושה: "במה ישכב?"…
אדם נולד בעולם הזה, כשבקרבו אך ניצוץ קטן של הטוב. ניצוץ זה אלוהים הוא, הנשמה; כל היתר כיעור הוא, הרע, קליפה. על הניצוץ יש לשמור, להשגיח עליו כפי שמשגיחים על אוצר יקר, לזון אותו, להפיחו ללהבה. על הניצוץ ללמוד לגלות ניצוצות נוספים, להשתלט על הקליפה. כל דבר מסוגל להיות קליפה, ראובן, כל דבר, אדישות, עצלנות, אכזריות וגם גאוניות. כן, אפילו מוח גדול מסוגל להיות קליפה ולהחניק את הניצוץ…
עודני רך בשנים החל אבי, נוחו עדן, להעירני בחצות הלילה משנתי, רק כדי שאבכה. תינוק הייתי, אך הוא היה מעירני ומספר באזני סיפורים על חורבנה של ירושלים ועל סבלו של עם ישראל, ואני הייתי בוכה. שנים על שנים נהג כך. פעם נטלני עמו לביקור בבית החולים – אה, איזו חוויה היתה זו! – ותכופות היה נוטלני עמו לבקר את העניים, הקבצנים, להאזין לשיחם. אבי מעולם לא דיבר אלי, רק כשלמדנו יחד היה מדבר אלי. הוא לימדני תוך שתיקה, לימדני להתבונן לתוך עצמי, לגלות את רוחי בעצמי, לשוטט בתוך עצמי מלווה על-ידי נשמתי. כאשר היו אנשיו שואלים אותו מדוע נוהג הוא כלפי בנו בדרך שתיקה זו, היה אומר להם שהדיבור אינו אהוב עליו, שהמלים אכזריות הן, שהמלים מתעתעות, מסלפות את מה שבלב, מסתירות את הלב, ואילו הלב מדבר על-ידי השתיקה. אדם לומד לדעת על כאב הזולת מתוך שהוא סובל את כאבו הוא, היה אבי אומר, על-ידי פנייה אל עצמו, על-ידי גילוי נשמתו הוא. וחשוב להכיר ולדעת את הכאב, היה אומר. הכאב הורס את גאוותנו העצמית, את שחצנותנו, את אדישותנו לזולת. הכאב מעורר בנו את ההרגשה כמה שבריריים וכמה קטנים אנו, ועד כמה עלינו להישען על אבינו שבשמיים.
נראה שהמוסר לא בא בחיוך, כמו דוד עם סוכריות.
רק כשהאש נופלת בחיטה נשרפים הנחשים השמנים.
והוי, כמה חבל על החיטה, על החיטה הטובה, החפה!
רק כשהעשירים טובעים בדמעות העניים, הוא בא.
והדמעות הללו נקוות לאט, רק לאט הן הופכות לים,
ובינתיים משקים בהן את הדלעת, את הבהמה בסימטה,
מתקלחים בהן, מכבסים, רוחצים בהן רצפות משרדים,
בנו עוד מגדלים, עוד דלתות פלדה וחלונות זכוכית,
שיגאה נחשול ויטביע את האיש המתגלח בקומת הגג.
רק כשהמקל יעשה שמות בחטוטרת הלב ישמע.
עשר שנים מאז תחילת קריירת ההוראה שלי, בן שלושים ושמונה. אילו היה עלי להעריך את עצמי הייתי אומר, אתה עושה כמיטב יכולתך. באמת. יש מורים שמלמדים ולא מזיז להם מה שתלמידיהם חושבים עליהם. חומר הלימוד הוא המלך. מורים כאלה הם בעלי עוצמה. הם שולטים בכיתותיהם בזכות אישיות המגובה באיום עצום: עט אדום שרושם על התעודה את הנכשל המבעית. המסר שלהם לתלמידיהם הוא, אני המורה שלכם, אני לא היועץ שלכם, אני לא איש הסוד שלכם, אני לא ההורה שלכם. אני מלמד נושא: אתם רוצים, טוב. לא רוצים, לא צריך. תכופות אני חושב שעלי להיות מורה קשוח, ממושמע, מאורגן וממוקד, ג'ון ויין של הפדגוגיה, עוד מורה אירי המנופף במקל, ברצועה, בשוט. מורים קשוחים מספקים את הסחורה במשך ארבעים דקות. עכלו את השיעור, תלמידים, והיכונו להקיא אותו ביום הבחינה […] אני לא רואה את הכיתה כיחידה אחת שיושבת ומקשיבה לי. הקלסתרים מעלים דרגות שונות של עניין או אדישות. האדישות היא האתגר בשבילי …
"החגים הם ימי השנה הסודיים של הלב […] ובילדותינו חיכינו לימים אלו, החוזרים ובאים מידי שנה בשנה, בשמחה ובהתלהבות, וצפינו את הנאותיהם שבועות רבים ושמא אף חודשים ואפילו שנה תמימה, מראש. החגים סימנו בסימני-פיסוק נעימים ביותר את חיינו, והעניקו משמעות חיובית לזמן החולף. כמבוגרים אנחנו מחליטים פעמים רבות שאיננו צריכים עוד להיכנע להשקפות ילדותיות שכאלה בקשר לדברים הנותנים טעם לחיים, ורבים מאיתנו נוטים להסתיר את רגשותיהם כלפי החגים לא רק מזולתם אלא גם מפני עצמם. ואולם משמעותם לגבינו מעוגנת במעמקי הלא-נודע שלנו; בשל כך קורא להם לונגפלו (משורר): "ימי השנה הסודיים של הלב" רגשותינו כלפי אותם ימים מיוחדים במינם ומופנמים אפוא בקרבנו ונעשים לחלק מחיינו הפנימיים הכמוסים. […] החגים הנחגגים סביב שולחן חגיגי ועמוס כל-טוב, מתייצבים איפוא נגד חרדותיו הגדולות ביותר של הילד. […] "התכנסות השבט" מוכיחה לילד שלמען בטחונו מפני נטישה אין עליו לסמוך רק על הוריו, אלא שיש קרובי-משפחה רבים אחרים שיעמדו לצידו בשעת משבר ויגנו עליו מפניה, [… ]בדרך זו החגים נמנים עם ההתנסויות הבונות ביותר שאנו יכולים להעניק לו לחיזוק בטחונו
כתיב בנח (ו' ט') "את (עם) האלוהים התהלך נח" וכתיב באברהם "התהלך לפני"…
ר' יוחנן אמר: משל למה הדבר דומה? למלך שהיו לו שני בנים, אחד גדול ואחד קטן, הקטן היה אוחז בו כדי שלא יפול, והגדול היה הולך לפניו….
אמר ריש לקיש: משל למה הדבר דומה? למלך שהיה לו אוהב והיה משוקע בטיט ואחז בידו והעלה אותו מן הטיט. כך נח היה משוקע בטיט, ראהו הקב"ה, נתן לו יד והעלהו מן הטיט. ואברהם למה היה דומה? למלך שהיה מהלך בחשכה, בא אוהבו וראה אותו והאיר לו (האוהב למלך). אמר לו המלך: "עד שאתה מאיר לי – בוא והלך לפני"….
סיפור טיפולי נפלא על מה שמעכב אותנו לעשות את מה שליבנו מבקש , על איך התפקידים הקודמים בחיינו שמעכבים אותנו ואיך התכוונות חדשה יכולה לשחר אותנו משם
היו אלה חמישה אנשים באינדונזיה
שרצו ללמוד מהו פיל
כיוון שכולם עיוורים היו
נדרשו, כדי לדעת
למשש במקום לצפות
הראשון ניגש לפיל
וכך במקרה קרה
שדווקא בבטן המחוספסת והקשה
הוא ניתקל
מיד התחיל הוא למלמל בהשתאות
הרי זה כמו קיר
השני שאל הניב במקרה הגיע
צעק: "הו מה יש לנו כאן?
כל כך עגול וחלקלק וחד?
לי זה די ברור
שהפיל המופלא הוא
בערך כמו חנית!"
השלישי ניגש אל החיה
ובמקרה ניתקל בחדק
"זה ממש ניראה לי כמו נחש"
קרא בהתרגשות
הרביעי ניגש בהתלהבות רבה
ואת הרגל העבה חיבק בשתי ידיו
"הרי הבהמה הזאת
דומה בכל פרטיה לגזעו של עץ"
אמר בביטחון מלא
חמישי שבמקרה פגש באוזן
אמר: "אפילו העיוור שבעיוורים
יכול לדעת מה זה בעיקר מזכיר
העסק הזה ששמו הוא פיל ממש כמו מאורר הוא"
השישי, האחרון בחבורה
בדחילו ורחימו אל הבהמה קרב
ואת זנבה המיטלטל בשתי ידיו משך
"הפיל הזה הוא בעיקר כמו חבל"
אמר ולא יסף
וכך, למרות שכל אחד מהם חלקית צודק
כולם ביחד בהחלט טעו.
סמי מיכאל – "שווים ושווים יותר"
היינו כבר כמאה איש, מחכים לאוטובוס, מתייזעים בשמש-הבוקר, מניפים בידינו לגרש את הזבובים שהשכימו אף הם ליהנות מהזריחה ומאיתנו. מאה איש מתענים בציפיה – וחצי שעה תמימה חלפה ללא זכר לאוטובוס. התור גדל מרגע לרגע.
כשהבריקה שמשת האוטובוס במרחקי הכביש, אחזה ההתרגשות את כל המחכים. אחרונים דחקו בראשונים, הערבוביה הפכה למהומה כללית. ידיים הונפו – כאילו חששו שהנהג לא יבחין בתור הענקי; אה, כל כך התגמדנו והתבטלנו בעיני עצמנו, לאחר שהות כה קצרה במעברה! ואז – התחוור לנו שהאוטובוס אינו מאט כלל! לרגע נדמה כאילו הוא עשוי לעצור בסוף התור – אך מיד הגביר את התאוצה והמשיך הלאה כשהוא עוטף את כולנו בעננת אבק שהעלה משולי הכביש.
הכל נדחקו יחדיו – אולם מפלצת המתכת והזכוכית התעלמה מאיתנו בגבהות לבה… מישהו הספיק עוד לידות בעקבותיה אבן; באיזו הנאת-סיפוק שמעתי את הזכוכית מתנפצת ואת קריאת האימה מבפנים!מששקע ענן האבק, ראיתי את הגבר שחור-הזיפים הניצב לידי. עיניו נצצו – ולא ידעתי אם מחמת-האבק או במרירות-דמעות."הופכים את כולנו לחיות-פרא", אמר כמדבר אל עצמו – ומשמצא בי מאזין-סקרן הוסיף: "הנה… בבקשה – תראה!" ידו העלתה מכיסו את התלוש שקיבל בלשכה והניפה אותו מתחת לחוטמי, "מה כתוב כאן? מה קוראים לי – בבקשה: 'פועל שחור'… שחור… ואני רב, רב-בישראל!" עכשיו ידעתי שהיו אלה דמעות שזהרו בעיניו הרושפות, "רב-בישראל… עומד כאן וזורק אבנים כמו אחד הערלים!"
תנאי המלמד הם שבעה […]
… התנאי השני הוא, כי החכם הרוצה ללמד לאחרים יעשה בעצמו מה שתחייבהו חכמתו, וזה תלוי בזה כאמרו "ולמדתם אותם ושמרתם לעשותם" (דברים ה א), הקדים בזה הלימוד לעשייה ובזה יהיה מאותם שאמרו עליהם מה נאים דברים שיוצאים מפי עושיהם. ובאשר המעשים ניכרים רק למראית העין והחכמה נראית לעין חודרת במשכיות לבב, ורבים יותר השופטים למראה עיניהם מאלה הרואים ללבב, על כן לא יכחיש דיבורו את מעשיו כי על ידי זה יסיר את האנשים מדרך הישר ויהיה מאלה אשר עליהם אמר הכתוב "עמי מאשריך מתעים" (ישעיה ג י"ב). ואם יזהיר אחרים על הדברים הרעים ובעצמו יהיה מהנמשכים אחריהם אז יהיה דומה לרופא אשר יזהיר האנשים מלאכול איזה מאכל אבל הוא בעצמו משתמש בו, וכמו כן הוא זה מי שיזהיר אחרים אודות מידות רעות והוא עצמו נמשך אחריהן. ועל זה אמר המשורר הערבי בשירו: אם תמנע איש מעשות רעה שתעשה בעצמך, אזי לבושה גדולה תחשב זאת לך. ועל כן התלמיד או שיצחק על למודו ויחשוב בלבו כי גם דעת המלמד באלו האזהרות כוזבת ולפי זה גם הוא אינו עושה עבירה בזה, ואך הזהירו המלמד עליה משום איזו סיבה לאיזה זמן, או שיחשדהו התלמיד כי הוא עשה זאת רק בחשבו כי יש לו יתרה על תלמידיו ויש לו הנאה בזה ואך צרות עין היא זאת אצלו, ועל ידי זה תחת אשר יזהירם המלמד על הדברים הרעים עוד יעוררם עליהם ויעיר תשוקתם אליהם.
פעולת החינוך היא מפני זה, לפי עצם מהותה, אוטוריטטיבית. מטרתה היא לעולם כיבוש נפש החניך על ידי הרוח שהמחנך הוא נושאה, ובאין כיבוש זה אין פעולה חינוכית כלל. הכיבוש יכול להיות כיבוש מתוך אהבה ורצון או מתוך מתח של מלחמה, אבל לעולם הוא כיבוש…
לפיכך יש לעולם מתח הכרחי בין החינוך ובין החניך, מין מלחמה בין החומר ובין הצורה, או בין הנפש ובין הרוח. החומר "מורד" בכוח הזר הבא לטבוע בו צורה. הנוער בגיל החינוך הוא "מרדני", לא משום שהוא נושא צורה תרבותית משלו, אלא משום שהוא חומר חסר צורה תרבותית…
לפיכך, יש לראות כיסוד הדינמי האמיתי של החינוך לא את החוויה המשעשעת אלא את יראת הכבוד. בהרגשה זו כוחה האמיתי של כל תרבות חינוכית. יראת כבוד מפני ערכי תרבות, שלרכישתם עליך לשאוף בהחלט. זו המעוררת בחניך את התשוקה להגיע בעמל אל הנשגב ממנו ברגע זה, אל אשר מעל לחוויה המשעשעת בו-ברגע. זו הנוטעת בלבו את ההרגשה שאין הוא וחוויתו והערכתו הילדותית מידת הכול; שיש ערכים שהשגתם היא מידתו ושאליה עליו לשאוף. זו המקנה לו הרגשה של עולם יצירה שמעל לעולמו הילדותי, יצירת גאוני הרוח ורכוש דורות שהוא צריך להכשיר את עצמו לבוא בשעריו. יראת-כבוד טבעית זו קיימת באמת בלב כל אדם, והיא מתגלה אף בילד; בתשוקתו לעמוד על סוד הגדולים, ללמוד דבר מה, שבו יידמה לגדולים…
יראת-הכבוד היא הנותנת את הכוח ללמוד לימוד של ממש, לעמול בתורה ולהגות בה. כל תרבות בעוזה ואונה יצרה ערכים כאלה, שנעשו עניין ללימוד שקדני במשך דורות לגדולים ולקטנים. את כתבי הקודש, הומרוס, שיקספיר, גיתה, שילר ועוד למדו ושיננו, חקרו והפכו בהם…
… איך נוכל להתיאש ממידותיהם הטובות של הילדים, אשר הרגליהם הרעים עוד חדשים ושכל עתידם עוד לפניהם? למעשה, נמצאים הם בגיל של פיתוח המידות, והחינוך המוסרי שלהם הוא תפקידנו הראשי! אבל לא בקפדנות ובאכזריות עלינו לחנך אותם, כי אם בהבעת אהבה תמידית שאינה נתונה להפסד ושרק בעזרתה אפשר להצליח בחינוך. קפדנות ואכזריות נחוצות אמנם למחנך, לפעמים, והן משמשות כסערות במזג-האוויר החינוכי, כמו שבטבע משמים גשמי-זעף וסערות כאמצעים לשבור ענפים יבשים, להפיל עלים נובלים מהעצים ולהמית תולעים מזיקות. לעומת אלה באים הטל הרך, הגשם המתון והשמש הזורחת, מעוררים את כוחות החיים, מכינים את הצמחים ומכשירים אותם לפריחה ולהבשלת פירותיהם. כך משפיעות האהבה האדיבה וההדרכה הנבונה על נשמותיהם של הילדים ומביאות אותם לידי שלמות מוסרית.
תולדות האנושות – תחילתן רצח אח, ותולדות האומות – תחילתן בניין המגדל; מעתה אין האנושות יכולה להתחבר עוד אנשים אנשים, אלא עמים עמים… גם עתה לא הופקעה המשרה מיד האדם; אבל מעתה לא יוכל לקיימה כראוי אלא אם כן יתחברו העמים לאנושות אחת בלא להפר את ההבדלה, שאינה בטלה; מעתה זו האנושות שעליה לקיים את מלכותו של אלהים בארץ ביד נציבות אנושית.
איזו הדרך יבוא לעולם חידוש זה? על עם אחד להתהלך קְבל עמי העולם במישרים כמצות אלהים עליו. עליו להיעשות מחטיבה, שהיא אומה ביולוגית-היסטורית בלבד, גוי בלבד (מלשון גוויה, שפירושו גוף, פגר מת), לציבור ולעם של אמת (מלשון עִם, שעניינו ציור ההתחברות, וכן עֻמה עניינו זה בצד זה); שבניו אינם מחוברים זה עם זה מכוח יוחסיןָ וקורות בלבד, אלא הם קשורים זה בזה גם בנגיעת הלב, שכל דבר שבחיי זה נוגע ללבו של זה במשפט ובאהבה. ואין יכול לעשות דבר זה אלא עָם אלהים, שבו הכל קשורים זה בזה מכוח החיבור שכולם מחוברים אל אמצע הקודש; עם שאין לו אמצע אינו עם אחד אלא למראית עין (בראשית י"א ו'), וסופו לפיזור. שהרי אין בני האדם נעשים אחים אלא אם כן נעשו בני אל אחד. …
אין תקנה לעולם אלא בבריאת עם חדש. וכשבאה לעולם השעה שלאחר בניין המגדל קרא אלהים ולקח לו את האיש אברם מארצו, ממולדתו ומבית אביו (בראשית י"ב א'), הפקיעוֹ מכל קשרי עם ועסקי עמים; אמר לו ללכת אל ארץ אחרת ולהיות שם אב לעם חדש.
ונאמר לו מה יהיה טיבו של עם זה; שהרי הדיבור, שבא אל אברם, מכוּון אל העם, שעתיד לצאת מחלציו: הטובה שיזכה בה תהא לברכה (י"ב, ב'). … גלוי לפניו, שעתיד אברהם, שהוא "יודעו", לצוות לזרעו, לעם שיצא ממנו, לשמור את דרך האל ההולך לפניהם (וכאן נחתך ונקבע לדורות עולם כלל ההידמות לאלהים) בעשיית צדקה ומשפט. וזה מעשה הברכה, שעם נעשה לעולם העמים; מתהלך הוא לנגדם כעם של אמת, כציבור אחד.
אנו מנסים לבנות חברה חדשה, בת-חורין, בנויה על אושיות הצדק, צדק חברתי ולאומי, ועל מגמות מוסריות ורוחניות נעלות ביותר: אחווה, שלום, חירות. אם תבקרו את יישובינו ותעמדו על אופיים החברתי והמוסרי תראו לאן פנינו מועדות.
הלאומיות… צריכה היא להקיף גם חיי האיש הפרטי ה'פשוט', שלא זכה להיות סופר או מחנך או עסקן, ולהיות לו לקו המידה בכל אשר הוא עושה, עד שידע וירגיש תמיד, כי הלאומיות אינה שעשועים לשעות הפנאי, כי אם תורת חיים, אשר חובה עליו לכותבה על לבו ולחיות בה בפועל. ואת הדבר הזה לא ידעה לעשות עד כה גם הלאומיות המזרחית; אף היא הסתפקה רק ב'שעות' לאומיות של אסיפות ודרשות מזמן לזמן, והחיים האישיים, חיי יום-יום, נשארו ריקנים כשהיו, בלי קשר פנימי ואמיתי עם האידיאל של הדרשות. ועל כן לא ייפלא, כי למרות כל ההתלהבות וה'דבקות' השולטות עתה במחנה הלאומיים האלה, כבר נראו כה וכה סימני ליאות וריקות הלב, ואין צורך לרוח הקודש בשביל לראות מראש, כי אם יישאר הדבר כן עוד זמן רב, לא תוכל הלאומיות להחזיק מעמדה אשר רכשה לה בעת האחרונה בקרב העם, ושבה והייתה לדגל כיתה קטנה של מורים וסופרים ועסקנים בלבד, כמו שהייתה בראשיתה. …
המוּסר כשהוא לעצמו – כלומר דרכי ההבחנה בין טוב לרע בכל ענפי חיי האיש הפרטי וחיי החברה – הוא איפוא, אולי יותר מכל שאר מקצועות הקולטורה, קניין לאומי, אשר בו נמצא רשמי חיי העם ומצבו בכל הזמנים, ובו נראה טיבו של הרוח הלאומי ואופן התייחסותו אל העולם אשר מחוצה לו ואל תנאי החיים ההולכים ומשתנים. ואם כך הדבר גם בכל שאר האומות הנאורות, שאינן רחוקות הרבה זו מזו בתכונותיהן ומצבן וקורותיהן, קל וחומר עם ישראל, שמראשית היותו הוא "עם לבדד ישכון" (במדבר, כג ט), מובדל מכל העמים בדרך התפתחותו ומהלך חייו הנפלאים מימי קדם ועד עתה, – בוודאי אי אפשר שלא יהיה לו מוסר לאומי מיוחד, המיוסד בתכונות רוחו, בחייו ההיסטוריים לשעבר ובמצבו וצרכיו בהווה. …
אם הורגל אדם… להתייחס אל כל ענייני החיים בהסכם עם יסודות המוסר הלאומי, אף אם עושה כן מתחילה רק באופן מלאכותי, כמצוות אנשים מלומדה, סופו להרגיש בלבו את המעין החי, את 'הרוח הפנימי', שממנו נובע המוסר הלאומי, ואז יהיה לו היחס הזה כדבר טבעי, היוצא מאליו מתוך פנימיות נפשו. …
בקצרה, המוסר הלאומי הוא תורה גדולה ושלימה לעצמה, הצריכה לימוד ושימוש. ובמובן זה שאנו רוצים בו, עדיין לא נעשה כמעט דבר, לא להלכה ולא למעשה. […] לדעת ידיעה אמיתית ופרטית, מה הן החובות שהמוסר הלאומי האמיתי, בלי כל תערובת זרה, מטיל עלינו בייחוסנו לעצמנו ולזולתנו, ובאיזה אופן אפשר לנו וצריכים אנו להתאים את החובות האלה עם צרכי חיינו והשקפותינו בהווה?
ועל מי איפוא העבודה הזאת מוטלת אם לא על הלאומיים עצמם, הצריכים לה?
הגעגועים לחג גדלים עם עליית תוכן החיים, כי חיים עשירים צמאים יותר מאשר חיים עניים להתקשרות בביטוי מַקיף, בסמל. […]
לא, אין להעלות על הדעת, כי נחיה בלי חג, בלי קשר סמלי עם העולם ועם ההיסטוריה. ויהיו חגינו רחוקים משלימות – עם עליית דרגת התרבות והידיעה וגיבוש תורות החיים ימָצא גם הסמל המחודש.
אולם איך יוָצר הסמל המחודש? גם על ידי שאיבה מהעבר. כי אם יש חשיבות לעבר של אדם יחיד, על אחת כמה וכמה – למהלך החיים של עם שלם. ולא יעלה על הדעת לוותר על מורשת החג שבעבר, על כל החיוני והנצחי והמדבר ללב שיש בה, כמו שלא יעלה על הדעת לוותר על ספרות העבר ועל אמנות העבר.
והפחד מפני הקלריקליזם? – כאילו יש אמצעי בטוח יותר נגד שלטונו מאשר תסיסה נפשית, רצון להעלות את החיים ושאיבה מכל מקורות הרוח.
וקשה לתאר כי יכולים ליצור חברה וחיי חברה בלי סמלים אחידים ושהיחיד בעצמו ובכוחותיו הוא, בלי עזרת הסמל המקודש, יכול להרים את צער חייו ואת שמחת חייו.
כמו שהננו מכינים להם כמה יסודות ראשוניים של החיים – מולדת, קרקע, שפה – כך הוטל עלינו לבקש למענם את דמות החג והסמל.
בכל מקום, בעיר ובכפר, ביישוב גדול וקטן, יש ליצור את ביטויו של העם החוגג: את המקהלה והתזמורת ואת הסטודיה הדרמטית ואת קבוצת הריקוד, הכל לפי כוחות המקום ולפי האפשרויות הגנוזות באנשיו.
חג אין ליצור בכוחות חוץ. ההכנה לחג, הנכונות לקראתו – אף הן יוצרות את האווירה המשחררת מהחול. אם אנשי המקום באים ישר מעבודתם, מדאגות יום יום אל האולם, כולם רק כדי לשמוע וליהנות ממישהו שבא אליהם מן החוץ לערב אחד ומחר לא ימשיך אתם – רחוק יהיה לבם מהרגשת חג.
ותפקיד מיוחד נודע בחגינו לנוער ולילדים. יפים, צעירותם וגאוות המבוגרים עליהם הם מקורות שמחה וסיפוק אסתטי. אין גם צורך לתת להם תפקידים מורכבים. הנוער כשהוא לעצמו, השר, המתעמל, הוא תוכן לחג וקישוט לחג.
יש וטרדות היום מכריחות אותנו לא לחיות את חיינו, להיגרר אחרי אחרים ולחקות אחרים, אולם החג נוצר כדי להשיבנו אל עצמנו.
ובשעה שאנו באים לקבוע את צורת חגינו, אל נתכחש לאמת שבחווייתנו, כי זיוף של חג – האם יש זיוף גדול ממנו?
הטון השליט במנגינת חיינו הנוצרים בארץ – היא השיבה למולדת, לטבע, לעבודת האדמה ולכל עבודה יוצרת. היחיד, וגם יחידים רבים מבינינו, יכולים להיות משועבדים למכונה, מנותקים מכל עבודה יוצרת וכפותים לעבודה הזרה להם ולרוחם, אולם כציבור שלם אין אנו משועבדים.
ואם אנו קובעים לחגינו תכנית, המדברת בעיקר על שעבוד למכונה ועל הפרולטריון העירוני המנותק מהכפר ומהטבע ומעבודה חופשית, הרי אנו מזייפים את אמת חיינו.
וגם זה: ציבור הפועלים בארץ – זר לו הלך הרוח של אנשים, שכיום אין להם מה לאבד. כל הפקרות, כל 'יחֵפוּת' היא ממנו והלאה. גם במשטר זה הוא בעל נכסים – נכסי משק, נכסי אירגון ותרבות. הוא נושא גם באחריות לגורל המדיני של עמו. ולכן, את הרגשותינו הסוציאליסטיות אין לבטא לא על ידי שירת מיואשים ולא על ידי אנקת מסכנים.
וטעמו של חג בין-לאומי הוא לא בצירוף נושאים מכל העמים והארצות. אם נתעמק בהווייתנו ונעלה את העיקר שבה – ממילא יהיה לעיקר זה ערך אנושי ובין-לאומי.
צריך עד כמה שאפשר להמתיק את הסתירה בין הלאומיות הגזעית והתרבותית שבאה על ידי החינוך החדש. צריך לחנך וללמד את הילדים באופן כזה, שהאומה הישראלית תהיה בשבילם לא רק אומה גזעית, אלא גם תרבותית. צריך לתת להם את האפשרות לקלוט את היסוד האנושי הכללי על ידי הצינור הלאומי, כדי שהיהדות תשמש להם מקור של אינטרסים לאומיים, מרכז של אידאלים ציבוריים ורוחניים. החינוך הרחיק את הנוער מהיהדות, עכשיו צריך הוא להשיבו לחיק היהדות. בית הספר היה בזמן האחרון מכשיר של טשטוש הצורה הלאומית; צריך עכשיו להפוך אותו למכשיר של הלאמה, שימלא יחד עם זה את תפקידיו החינוכיים הכלליים. …
בית ספרנו הישן, החדר והישיבה, חינך רק את היהודי, ולא את האדם, וגם ל'יהודי' נתן חינוך מוגבל, בהשפיעו רק על מחשבתו הדתית. בית הספר הכללי החדש שוכח, להיפך, את היהודי ומחנך רק את האדם, כלומר, הוא מחנך למעשה אדם רוסי, גרמני וכו'. כזו היא התיזה וכזו היא האנטיתזה שלה. הסינתזה מובנת מעצמה: לחנך את האדם ואת היהודי בעת ובעונה אחת. לחזק יסוד האנושיות בבית הספר הישן והלאומיות בבית הספר החדש – זוהי התעודה המעשית הכפולה ברגע הנוכחי. בית הספר צריך להכשיר את חניכו למלחמה בעד קיומו האישי והלאומי, מפני ששנאת העמים ערוכה כנגדנו בבחינת בני אומה מסוימת. נחוצה לנו השכלה כללית, חדורת אידיאל מוסרי וציבורי נעלה – ובזמננו אין לך דבר, המרומם ומאדיר את רוח בני נעורינו, כרעיון הלאומי הישראלי, הנוטע בהם את ההכרה, שמוטב לעבוד לטובת עמם הנרדף ולהלחם על קיומו מאשר להספח לעם חזק מחוץ למחננו לשם אושר האדם הפרטי… הלאמת החינוך וההוראה, בתנאי של הכשרת בית הספר לתביעות התרבות של דורנו ובקשר עם בניין הקהילות על יסוד ההנהלה העצמית – זוהי אחת הדרכים הכבושות, המובילות לחיזוקה של היהדות בעתיד הקרוב.
הרצים על פנינו/ פרנץ קפקא
כשאנו מטיילים בלילה לאורך רחוב, ולעומתנו רץ אדם, הנראה לנו כבר ממרחק.
לפי שהרחוב עולה לנגדנו והירח במלואו – הרי לא נאחז בו, אפילו הוא חלוש וממורט, אפילו רץ אחריו מישהו וצועק, אלא נניח לו להמשיך במרוצתו.
משום שלילה הוא, ולא בנו האשמה שהרחוב עולה לנגדנו במלוא אור הירח, ומה גם שאפשר כי שניים אלה ערכו את הרדיפה הזו להנאתם;
אפשר ששניהם רודפים שלישי, אפשר שהראשון נרדף על לא עוול בכפו;
אפשר שהשני מבקש לרצוח אותו ואנו נעשה שותפים לרצח;
אפשר שאין השניים יודעים כלל זה על זה, וכל אחד מהם רץ על דעתו שלו למיטתו;
אפשר שהם סהרורים;
אפשר בידי הראשון נשק.
ולבסוף: האין אנו זכאים להיות עייפים ? האם לא שתינו יין רב כל-כך?
שמחים אנו, שכבר איננו רואים אף את האיש השני.
"אכן יש וגם בימינו אלה
יעמוד פתאום אנוש יתפלל
והאיש לא בטלית עטוף הוא
עניבתו עושיה ומצוחצחות נעליו
והוא לא במקדש כורע, לא בבית תפילה –
באמצע הדרך ליד תחנת הטרם,
בחכותי לקרון מספר פלוני אלמוני
יעמד ויתפלל לאחד אשר ירגיש-
ישנו".
ההבדל שבין העבד ובן החורין איננו רק ההבדל מעמדי, מה שבמקרה זה הוא משועבד לאחר וזה הוא בלתי משועבד.
אנו יכולים למצוא עבד משכיל שרוחו הוא מלא חרות, ולהיפך – בן חורין שרוחו הוא רוח של עבד. החרות הצביונית (המהותית) היא אותה הרוח הנישאה שהאדם, וכן העם בכלל, מתרומם על ידה להיות נאמן להעצמיות הפנימית שלו… מה שאין כן כבעל הרוח של העבדות, שלעולם אין תוכן חייו והרגשתו מעורים בתכונתו הנפשית העצמית, כי אם במה שהוא יפה וטוב אצל האחר השולט עליו איזה שליטה שהיא, בין שהיא רשמית בין שהיא מוסרית, במה שאותו האחר מצא שהוא יפה ושהוא טוב.
יש מעט אנשים
מילים ולחן: אסתר שמיר
יש מעט אנשים שעפים
והרבה קוצצים להם כנפיים
מעט אנשים ששרים
והרבה מזייפים את שירם
יש מעט אנשים שבונים
והרבה מחבלים בירכתיים
יש מעט אנשים אוהבים
והרבה פוחדים מעצמם
ובשקט הבא מחמלת שמיים
של שלוות קיום תמימה
די באחד שקולו מחריש אוזניים
להרוס את הדממה
יש מעט שנוגעים באמת
והרבה שעוצמים את העיניים
יש מעט שיודעים איך לתת
והרבה שקומצים את ידם
יש מעט אנשים שחולמים
והרבה ששמים להם רגליים
יש מעט אנשים שמחים
והרבה שסגרו את ליבם
ובשקט הבא מחמלת שמיים…
הצרות הנוראות והנדודים התכופים, שהגדילו עד לאין קץ דאגת כל איש ישראל לנפשו ולביתו, עזרו עוד יותר להחליש את הרגש הלאומי החלש… מבלי השאר שריד כמעט לחיים הלאומיים של העם כולו… השטן הזה, ה'אני' של היחיד והציבור הפרטי, מרקד בינינו בכל אשר נעשה לעמנו ומכבה את האהבה הלאומית בהתגלותה לעתים רחוקות, כי עצום הוא ממנה. […]
אל רגש אשר כזה באנו איפוא לברוא בכוחו אמונה חזקה ורצון כביר, ככל הדרוש לבניין לאומי גדול!
מה היה לנו לעשות?
על יסוד האמור אין ספק, שצריכים היינו להקדיש ראשית פעולתנו לתחיית הלבבות, להגדיל את האהבה לחיי הכלל, להאדיר את התשוקה להצלחתנו, עד שיתעורר הרצון, והפועלים יעשׂו באמונה…
אך לא כן עשו נושאי דגל רעיוננו. […]
ומה ייפלא עתה, כי רעיון גדול כזה, בלובשו צורה פחותה כזו, לא יוכל עוד לקחת לבבות; כי בניין לאומי הנוסד על החשבון היפה ואהבת האדם לנפשו – ישוב וייפול למשואות, בהיוודע לכל העם, כי החשבון לא עלה יפה, ואהבת האדם לנפשו תזהירהו לעמוד מרחוק? […]
לא זה הדרך איפוא. 'המשואות' האלה, אחר שכבר ישנן, אין אנו בני חורין אומנם להיבּטל מתיקונן ושכלולן כפי יכולתנו. אבל עלינו לזכור עם זה, כי לא מהן תקוותנו להצלחת העניין בכלל, כי לב העם הוא היסוד אשר עליו תיבּנה הארץ, והעם קרוע ופרוע…
נשוב נא על כן אל הדרך אשר עמדנו עליה בתחילה בעת לידת הרעיון, ותחת להוסיף לו עוד 'משואות' חדשות, נשתדל, שישתרש ויתפשט הוא עצמו לרוחב ולעומק, לא בחַיִל ולא בכוח, כי אם ברוח, ואז יבוא יום אשר גם ידינו תעשׂינה תושייה…
האמונה הצרופה עושה את מאמיניה לאנשי אמונה בכל מעשיהם, כי האמונה באלוהי אמת מחייבת את מאמיניה להיות אנשי אמונה ופועלי צדק – להשלמת הצדק ומשפט אלוהים בעולמו. אמונה זו היא מרסנת את החיה שבאדם וממיתה אותה לגמרי, ונותנת לו רגש מוסרי ומצפון טהור. כל התורות הסוציאליות אינן יכולות לתת לאדם אותה מידת הצדק המוחלטת שהיא נכללת במאמר קצר לאמר: "וחֵי אחיך עמך" (ויקרא, כה לו). החיים האנושים הם חיי אחווה, שכל אחד ממנוּ מצוּוה לחיות ולהחיות, או יותר נכון – לחיות כדי להחיות את הכל בכל היכולת.
כולנו הננו פועלים ושכירים, איש איש לפי כוחותיו והכשרותיו, הגופיות והמדעיות, פועלים בשדה העבודה להנעמת החיים האנושיים, להרמת דרגת תרבותם ולהשלים התעודה האנושית שלמענה נוצרנו ובזכותה אנו קיימים: "לתקן עולם במלכות שדי", ולהשרות שלום, אמת ואהבת חסד ואמת בכל עולמנו.
הכרה זו מחייבת, שבאותה המידה שאנו נהנים בעולמנו בשכר פעולתנו, כן נמדוד לכל אלה השותפים בעבודתנו בשכר פעולתם, לכבדם, לאהבם ולהנעים את חייהם במידת חיינו אנו: "וחי אחיך עמך" – "כי טוב לו עמך", והכרה זו מחייבת גם נאמנות הפועל לבעל הבית, למלאוֹת עבודתו באמונה ודייקנות, כי לא את בעל הבית הוא עובד, אלא הוא משתתף בבניינו ויישובו של עולם, עם כל האנושיות כולה. כל נטיעה וכל נדבך שאנו מוסיפים בעולמנו אינה רכוש היחיד, אלא מתנת האלוהים לבני אדם: "לה' הארץ ומלואה תבל ויֹשבי בה" (תהלים, כד א), "והארץ נתן לבני אדם" (שם, קטו טז).
כל אדם מטבע הוויתו ולהגנת ענייניו רוצה בצדק ואמונה. כולם מודים שעולם בלא צדק, שהגדול מחברו בולע את חברו ומנצלו, הוא עולם הבל ובהלה, שסופו להיחרב במלחמת דמים אכזרית. ואלה שמביטים על העזרה סוציאלית מתוך שפורפרת של הנאת עצמם וחיים אינדבידואליים משופרים, ואלה החושבים כי העבודה הפולחנית והתשובה מכפרת על עוונות החמס והרשע שכלפי חבריהם, עלולים המה לגלות פנים במשפט שלא כהלכה, להתכסות במסווה של צדק ואמת, ולעשות את המשפט למשפח והצדק ללענה. אבל אנשי אמונה, שאמונתם נובעת מתוך הכרה וציווי עליון של: "צדק צדק תרדֹף" (דברים, טז כ), אינם יכולים להסכים לשום ויתורים ופשרות, והם דורשים צדק מצפוני מוחלט ותכוּף, שאינו נדחה מפני כל סיבה, ולא נתלה בשום תנאי, אבל כל העולם כולו וכל מקרי התבל אינם אלא פועלי צדק והשלמת צדק ומשפט אלוהי בעולמנו.
כל חיינו עלי אדמות אינם אלא שלשלת ארוכה והדוקה של משא ומתן. אין אדם זוכה ליטול לעצמו משהו מן העולם אלא אם הוא נותן לעולמו תמורה מלאה ועודפת, כל אדם נוטל לעצמו מנת מזונותיו הגופיים והשכלתו המדעית והמוסרית על מנת לתת לאחרים, ובנתינתו הוא חוזר ומקבל לעצמו, נושא ונותן ושוב נושא ונותן, וזהו כל האדם, ואלה הם חיי האדם.
המקרא אומר לנו, ודעתנו הפנימית ביותר מעידה על כך, שלפנים, לפני שלושת אלפים שנה ויותר, נתרחשה עלייתנו לארץ זו בוודאות של פקודה ממרום, לכונן כאן, על ידי דורות עמנו, סדר חיים של צדק, מין סדר שאין בידי יחידים להגשימו בתחום הווייתם הפרטית, אלא רק בידי עם להגשימו במתן צורה לחברתו: קניין קרקע משותף, יישור ההדורים החברתיים מתקופה לתקופה, ערובת אי שעבוד לכל איש, עזרה הדדית, מנוחת שבת משותפת, הכוללת את העבד וגם את הבהמה כיצורים בעלי זכות שווה, שנת השבת, שבה מצטרפת לשמירת הטבע גישה חופשית של הכל לפירותיו. אין כאן חוקים, שהמציאו אנשים חכמים באופן מכוון לתכליתם, אלא מה שנודע ונתפס למנהיגי העם, בדרך תפיסה מפתיעה ומכריעה, בתורת תנאי כיבוש הארץ. לשום עם אחר לא הוצג דבר כזה בתחילת דרכו. דבר כזה אין שוכחים לעולם, אין מתפטרים ממנו לעולם. לא ביצענו אז מה שהוטל עלינו, הלכנו בגולה, אבל המצווה נשארה בידנו, והיא נעשתה דחופה יותר ממה שהייתה מעולם.
כשאהיה גדול
מילים: יהונתן גפן, לחן: יוני רכטר [ הכבש השישה עשר]
כשאהיה גדול אהיה נגר
ואבנה בתים אבל לא כלוב,
כשאהיה גדול אהיה זמר
ואשיר שיר שמח למי שעצוב.
כשאהיה גדול אהיה רופא
שנותן זריקות לכל מי שכואב,
כשאהיה גדול אהיה אופה
ולחם אפרוס לכל מי שרעב.
כשאהיה גדול אהיה צייר
ואצייר עולם יפה יותר,
כשאהיה גדול אהיה נגר
ואבנה שולחן, כיסא ופסנתר.
כשאהיה גדול אהיה מלח
ואשיט אוניות בלב ים גואה.
כשאהיה גדול
כשאהיה גדול,
קודם שאהיה גדול,
ואחר כך נראה.
אדם בתוך עצמו
מילים ולחן: שלום חנוך
אדם בתוך עצמו הוא גר
בתוך עצמו הוא גר.
לפעמים עצוב או מר הוא,
לפעמים הוא שר,
לפעמים פותח דלת
לקבל מכר
אבל
אבל לרוב,
אדם בתוך עצמו נסגר.
אדם בתוך עצמו הוא גר
בתוך עצמו הוא גר.
או באיזו עיר סוערת
או באיזה כפר
לפעמים סופה עוברת
וביתו נשבר
אבל
אבל לרוב,
אדם גם לעצמו הוא זר.
…
אדם קרוב אצל עצמו
אדם בתוך עצמו הוא גר.
אל תפחד / מילים ולחן: אהוד בנאי
אל תפחד
אתה לא לבד
היתה זו דקירה קטנה,
זעזוע פתאומי ומהיר
נכון, איבדת שליטה לרגע
לא היית מספיק זהיר
ועכשיו פעמוני אזהרה מצלצלים בראשך
אתה רוצה לשכוח להתחיל מהתחלה
אז תאמין שאם קלקלת
אתה יכול גם לתקן, כן, כן.
אם יחזור שוב רגע הפחד
אבוא להושיט לך יד
תמיד אהיה קרוב אליך
לחבק במקרה שתרעד
אז תאמין שאם קלקלת
אתה יכול גם לתקן, כן, כן.
האדם מוצא את עצמו
מביט על חייו כמות שהם,
ומגלה בתוך עצמו עניין בתיקון.
הוא מוצא את עצמו
מביט על חייו שלו, כמו שהם, כמו מן הצד,
לא מפני שהוא מעסיק את עצמו בחיבוטי נפש מתמידים
אלא מפני שהוא נתקל באדם, באירוע או בתופעה המזמינים אותו להביט על חייו.
"באמצעות הדו-שיח חדלים "המורה-של– התלמידים" ו"תלמידיו-של-המורה" להתקיים,
ולעומת זאת צץ ועולה מושג חדש: "מורה– תלמיד" עם "תלמידים-מורים".
המורה שוב אינו המלמד, אלא הוא עצמו לומד תוך דו-שיח עם התלמידים,
ואילו הם לומדים ובו בזמן אף מלמדים.
הם הופכים לשותפים לאחריות בתהליך שבו הכול צומחים ומתפתחים"
הקיום תלוי בהתעלות מעבר לעצמי. לעולם האדם מופנה או מכוון אל משהו או אל מישהו שאינו הוא עצמו;
אל משמעות שיש להגשים אותה או אל יצור אחר שיש לפגוש אותו, אל עניין שיש לשרת אותו או אל אדם שיש לאהוב אותו.
רק אם חווה האדם את ההתעלות הזאת מעבר לעצמו בהווייתו האנושית, הרי הוא אנושי באמת או נעשה ישות עצמית אמיתית.
יש בעולם כל מיני ילדים,
יש אמיצים ויש נפחדים,
יש עליזים ויש נרגזים,
יש מהססים ויש המנסים.
יש עצורים ויש פתוחים,
יש שחוששים ויש שבטוחים,
יש מהירים ויש איטיים,
יש עצובים ויש צוחקים,
ויש בידנו ציבור המורים
צרור מפתחות שפותחים
וסוגרים
ועלינו להתאים בידע ובטחון
לליבו של כל ילד
את המפתח הנכון.
אל מול שתיקת הטבע אני פועל,
במרחבי אדישות אין קץ אני ממציא משמעות.
אינני צופה דומם, אני מתערב,
ואומר שדבר זה ודבר אחר רעים הם.
ומה שחשוב זה – למשוך עצמך מעלה בשערותיך
ואני פועל לשנותם ולשפרם,
להפוך את קרביך – את הפנים אל החוץ
ולראות עולם ומלואו בעיניים רעננות.
איך זה מרגיש
מילים ולחן: יורם חזן ורן אלמליח , ביצוע: כנסיית השכל
איך זה מרגיש,
אין עתיד באופק
אין מקום שיש סיבה טובה להיות בו.
איך זה מרגיש,
להיות תמיד בצד
אף פעם לא באמצע
אף פעם לא קרוב מספיק
לא לקחת חלק.
איך זה מרגיש?
ואין לי חלום
אין לי געגוע שט לי בזמן
שממשיך לנוע
אין לי חלום…
אל תשכח מאיפה באת ולאן אתה הולך
מילים ולחן: קובי אוז
אל תשכח מאיפה באת ולאן
אתה הולך
ותזכור איפה טעית, אחרת
תסתבך
אל תשכח ממי ינקת ואת מי
אתה נושך
את החבל שמשכת נשחרר
ותתהפך
תמיד נזכור אותך
כאן אצלנו בשכונה
היינו משפחה
הנה בוא תראה תמונה
תמיד נזכור אותך
בארגז חול שבגינה
היינו משפחה
איך רדפת אחרי כל יונה
אל תשכח מאיפה באת
ומאיזו משפחה
על ברכיים שגדלת, מצאת
הצלחה
אל תשכח איפה למדת
ותזכור את העדה שלך
כששואלים אותך עליך,
תמיד תגיד תודה.
"התואיל להגיד לי, בבקשה, באיזו דרך עלי ללכת מכאן?" שאלה אליס.
"זה תלוי במידה רבה לאן את רוצה להגיע." – אמר החתול.
"לא אכפת לי כל כך לאן" – אמרה אליס.
"אם כך, לא משנה באיזו דרך תלכי" – אמר החתול.
"בתנאי שאגיע לאנשהו" – הוסיפה אליס כהסבר.
"בטוח שתגיעי", אמר החתול, "אם רק תתמידי בהליכה…"
אמא שלי ממרוקו
מילים: גדי ענבר, לחן: יאיר רוזנבלום ; ביצוע: להקת דור שני
אמא שלי ממרוקו, כן ממרוקו
מאמא דיאלי מיל מרוק-רוק
אמא אני אוהבת אותך
אנא תנ' חאבאק
כשאחד מבני הבית מספר לה על מכאוב
היא מורחת לו קצת עראק ומיד נעשה לו טוב
מדביקה כוסות של רוח אם חלילה הצטנן
וטיפה קטנה של קוניאק שכואבת לו השן
ואני הרי יודעת ואפילו בטוחה
שאנהג ממש כמוה כשתהיה לי משפחה
אחבק בכל הכח את כתפי הבת שלי ואגיד
"את כל חיי ז'ין אול עמאר דיאלי"
הגישה הנרטיבית
על פי הגישה הנרטיבית, עיצוב חיינו אינו כבול להבנת העבר אלא דווקא להבניית העתיד. זאת בעזרת גורמי החוסן הנפשי, הדמיון, היצירתיות והסיפור שהאדם מספר על חייו.
האדם יכול לחולל שינוי בחייו באמצעות יצירת שינוי באופן שבו הוא בונה את סיפור חייו – הנרטיב. ההתמקדות היא לא בבעיה אלא באיתור נקודות העוצמה של הפרט והעצמתם.
שניים ממובילי הגישה הנרטיבית היו וויט ואפסטון. נקודת המוצא שלהם הייתה שהמאמץ להעניק משמעות לחיים מחייב אותנו לארגן את האירועים בחיינו ברצף מתמשך על פני הזמן, באופן שיאפשר לנו להגיע לתיאור לכיד של עצמנו והסובב אותנו. לתיאור כזה אפשר להתייחס כאל נרטיב אישי או כאל סיפור. הצלחת תהליך הסיפור מעניקה לאנשים תחושת המשכיות ומשמעות לחייהם ומשמשת בסיס לארגון חיי היום-יום ולפרשנות של חוויות חיים נוספות.