דילמות על המפה

ניהול עצמי

איך יוצאים לתיקון עולם?

בבית ספרנו לא מחנכים

אולם תיאטרון ירושלים היה מלא בבוגרי מחזור פ"ח של הגימנסיה העברית ובני משפחותיהם. על הבמה עלו בזה אחר זה מורי הכיתות, רכזת השכבה, מנהלת החטיבה העליונה, נציגת ההורים, המנהל ונציגי הבוגרים של הגימנסיה העברית ונשאו ברכות לבוגרים החדשים.

הם איחלו להם שיהיה להם כל טוב, שיגשימו את כל משאלותיהם. כמה פעמים חזרו אמירות על כמה שהילדים האלו מיוחדים. ושוב, "שתיהנו" "ויהיה לכם טוב" "ותעשו כל מה שאתם רוצים". המנהל אמר משהו על אמת וצדק, אבל לא פירט את כוונתו, וזהו.

אף לא אחד מן המחנכים והורי התלמידים של הגימנסיה העברית, אחד המוסדות המכוננים של מהפכת החינוך שחוללה התנועה הציונית, לא אמר לתלמידים שיש להם תפקיד בעולם. למשל: להגן על מדינת ישראל. או להביא שלום. להיאבק להקטנת הפער החברתי. להמשיך את מפעל תיקון האדם של התנועה הציונית. לתקן את יהדות זמננו המקולקלת. להיאבק בשחיתות. לבנות מחדש מערכת ערכית שהתפוררה. להוביל את התעשייה עתירת הידע. להיות חוקרים או יוצרים.

במערכת החינוך בימינו, כמו בטיפול הפסיכולוגי, אסור להיות שיפוטי. אסור להביא מערכת ערכית מגובשת ולחנך אליה. החינוך צימצם את עצמו לעיסוק רק באינטרסים צרים מאוד של היחיד: תעודת בגרות ו"שיהיה לו טוב". משל היה למכון לעיסוי האגו. למה צריך לחזור כל כך הרבה פעמים על "כמה שאתם מיוחדים". מה מיוחד בנוער שרק רוצה ש"יהיה לו טוב"?

התלמידים, שלא אותגרו למטרות גדולות מהם, לא יתגייסו למפעלים חברתיים או לאומיים. לא יתקנו מערכת ערכית קורסת. לא יביאו שלום. חלק מהם גם לא יתביישו יותר להשתמט מן הצבא. נאמר להם, בפירוש, שהם אחראים רק לאושרם האישי.

התלמידים, שלא קיבלו תפקיד ממחנכיהם, יבלו הרבה שנים בחיפוש אחר אושר שעשוי לחמוק מהם. החינוך המתחנף לילדים משאיר אותם קטנים ומונע מהם את מה שלימד יוסף חיים ברנר את תלמידיו בגימנסיה הרצליה בשנות העשרים: אושר הוא תוצר של מעשים נכונים. "אשרי האיש" המקראי הוא אישור שאדם מקבל, שקשייו לא היו לשווא. שמפעליו רצויים. אושר הוא תוצר לוואי של התגייסות למפעל שממנו אדם מקבל את תחושת שייכותו ומשמעות קיומו.

תעביר את זה הלאה – עולם מושלם

מי אני? מה אני?

פעילויות קבוצתיות ושיעורי חינוך בדרך כפר

פעילויות חוץ עם חניכים – הכנה לכל שלב בתהליך

הסיפור שלי השורשים שלי

חשיבות השפה החינוכית המשותפת

כיתה גנובה

מה החלום שלך- תיכון ההזדמנות האחרונה

תיקון הלב בתיכון ההזדמנות האחרונה

הבן של אבא שלי

הכנה לחופש

תיקון הלב חוויות הצלחה

למה דרך כפר – דר' חיים פרי

על תיקון הלב ותהליך הדממ"ה

על תיקון הלב ותיקון עולם בתפיסת חינוך "דרך כפר"

על פאות השדה בתפיסת חינוך "דרך-כפר"

על הורות ואחריות

משקפיים: בין הורים ומחנכים

הייתי אז כבן עשר, גרתי בנהלל, ועמדה לפניי בעיה קשה: הגעתי לשלב שבו גם אחרים הבחינו בצורך שלי במשקפיים. האמת היא שמיום שעמדתי על דעתי, ידעתי שהראייה שלי אינה חדה. תחילה חשבתי שהעולם נברא מטושטש. אחר כך החלטתי שזו הראייה הטבעית של בני המין האנושי. אבל אט-אט חדרה למוחי ההכרה, שחבריי מיטיבים לראות ממני. הקדשתי את רוב זמני להסתרת העובדה הזו מכולם, אלא שקוצר הראייה שלי הלך והחמיר. בימים ההם, שלהי שנות החמישים, משקפיים היו בושה. קסוקר, אבו ארבע, טיליגנט – כינו את אלה שהרכיבו אותם. ובכלל, נהלל לא הייתה גן עדן לעיוורים ולפיסחים. מייסדיה, אנשי החזון, חלוצי העלייה השנייה, לא שבו לארץ אבותינו כדי להוליד בה צאצאים ממושקפים. כאלה היה להם די והותר בגולה. הם רצו דור חדש של איכרים גבוהים, שזופים, עזי-לב וחדי-עיניים. מכיוון שהחריצות וגם החוסן והגובה שלי לא היו מרשימים במיוחד, הבנתי שמשקפיים יהיו המסמר האחרון בארון המתים שלי, שלא אדבר על הבושה שאמית על משפחתי. לא היה לי ספק, שאם אופיע במשקפיים על חוטמי, הדודים שלי ימכרו אותי לסוחר הבקר וסבא שלי יודיע שהציונות נכשלה ויחזור באנייה הראשונה לאודסה. בגלל כל אלה עשיתי מאמצים גדולים להסתיר את קוצר הראייה שלי. בין היתר התמכרתי לקריאת ספרים. את העולם האמיתי קשה לקרב אל העיניים אבל את העולמות המודפסים על הנייר – אפשר. וכך – ברב שנות ילדותי התהלכתי בעולם הולך ונעלם, ובירכתי בשלום לא רק בני אדם אלא גם שיחים מופתעים. לבד מהשיחים, חשד בי גם המורה שלי, יעקב מאסטרו. כמה וכמה פעמים קרא לי לשיחה ואמר, שלדעתו איני רואה את מה שכתוב על הלוח. הוא החליט לא ללחוץ עלי יותר מידי, עד שיום אחד הוא כתב על הלוח מבחן בחשבון ואני זוכר היטב את ההערה שהתלוותה לציון הנמוך: "התשובות חלקן נכונות, השאלות אינן נכונות." כבר באותו הערב הוא דפק על דלת ביתנו ונכנס בשלום מנומס. חשתי את הקירות נסגרים עלי. יעקב מאסטרו היה איש עדין ונמוך קומה. אני חושב שרחש לי סימפטיה מסוימת משום שגם הוא לא התאים לתדמיות של הכפר. הוא לא ייבש ביצות ולא נלחם בפלמ"ח, ונוסף לכל הצרות היה ספרדי. נהלל, מיהלומי הכתר של החזון הציוני, הייתה קצרת רוח כלפי אנשים כמוהו. העובדה שהביא עמו לארץ קבוצה של יתומים קטנים, שאסף אחרי השואה והצילם, לא הועילה לשיפור מעמדו. הוא ניגש ישר לעניין, ואימא שלי, נהללית בעלת גאווה, הודיעה לו שהוא טועה. יעקב נבוך, התכווץ בכיסאו אבל התעקש: הילד זקוק למשקפיים. אימא שלי הסמיקה. היה לה סומק מיוחד של כעס. היא הלכה לחדר הסמוך, ונשארה שם לאות בוז ומחאה. אבא שלי, לעומתה, התקשה להסתיר את שמחתו. הוא היה עירוני עם עור לבן, דעות ימניות, ומה שהכי חשוב, ממושקף בעצמו.  העובדה שהצליח לפגוע בגנטיקה המושלמת של מושב העובדים הראשון בכלל ושל המשפחה הסוציאליסטית של אימא שלי בפרט, גרמה לו נחת עצומה. למחרת נסענו לעפולה אל רופא העיניים. ביום שקיבלתי את המשקפיים, שמתי אותם בכיסי, הלכתי לביתו של יעקב מאסטרו ואמרתי לו: "יעקב." – בנהלל קראנו למורים בשמם הפרטי – "יעקב, בעוד חודש תסתיים שנת הלימודים ואז אני חוזר לירושלים." וביקשתי ממנו שירשה לי לא להרכיב את המשקפיים עד תום השנה. הבטחתי לו שלירושלים כבר אגיע במשקפיים. למחרת בבקר הוא הגיע לכיתה והודיע שהחליט להחליף את מקומות הישיבה של כולנו, "כי אתם מפטפטים יותר מידי." כך הוסוותה מטרתו האמיתית – להעביר אותי קרוב יותר ללוח. חודש לאחר מכן עקרנו לירושלים. כשהכפר נעלם מעיני (כלומר אחרי עשרים מטר), הוצאתי את המשקפיים מכיסי, הנחתי אותם על חוטמי, ושם הם עד היום. בחשבון אני מתקשה גם עכשיו, אבל במורה טוב ונדיב אני מסוגל להבחין עד היום, וגם בלי משקפיים. (מתוך ספרו של מאיר שלו "סוד אחיזת העיניים", עם עובד.)  

ארץ – מחדשים פנימיה הכי קרוב לבית

יחסי הורים מורים

יחסי הורים מורים
יחסי הורים- מורים

יחסי הורים ומורים סיפור מלחמה?

מצגת חופשה משמעותית

פרויקט מקושרים

פרויקט מקושרים איתך לאורך כל הדרך – הפרויקט נולד מתוך הבנה כי ליווי בוגרות ובוגרי י"ב בשנים הראשונות ובצמתי מעבר הינו משמעותי, ויכול להשפיע על הצלחתם בהמשך. 

כוחה של אמפתיה

אין תחליף לאבא

רקע: המפגש הראשון בין רוני (חניך בפנימיה החקלאית "גנות") לפיני המדריך שלו:

"אני, כפי שאתה מבין, הנני המדריך שלך.

שמי פנחס, אבל הכל קוראים לי פיני. וכך תקרא לי גם אתה. מובן?"

"כן".

"אתה עוד לא מכיר אותי, אבל אני אומר לך, שתמיד תוכל להתייחס אלי באמון מלא.

כמעט כמו לאבא שלך. מובן?"

"מובן בהחלט".

דומה כי גם השפם של פיני היה מרוצה מן התשובה.

"עכשיו, רוני, אראה לך את ביתך החדש".

(אליפים, עמ' 15)

גם רוני, קשה היה לו להרדם. חש געגועים עזים ומרים על חדרו בבית, על מיטתו.

ליבו התכווץ מכאב על שהוא רחוק מאבא. בבית, למרות כל התמורות שחלו בו, אבא בא מדי לילה לברכו בברכת לילה טוב, רוכן עליו לנשקו על מצחו. ופיני לעולם לא יוכל להיות תחליף לאבא.

(אליפים, עמ' 25)

להיות כמו כולם או לעוף?

"אבל מדוע ג'ון, מדוע?" שאלה אמו.

"מדוע כה קשה לך להיות כמו יתר ציפורי העדה, ג'ון"?

מדוע אינך יכול להניח את הטיסה הנמוכה לשקנאי, לאלבטרוס? מדוע אינך אוכל? בני, הרי אתה ממש עצם ונוצות!"

"לא איכפת לי להיות עצם ונוצות, אמא. אני פשוט רוצה לדעת מה אני מסוגל לעשו באוויר ומה אני מסוגל, זה הכל. אני פשוט רוצה לדעת."

"הבט ג'ונתן," אמר לו אביו, לא בלי חיבה. "החורף אינו רחוק. הסירות תהיינה מעטות, ודגי פני-הים ישחו במעמקים. 

אם חייב אתה ללמוד – למד את המזון, וכיצד להשיגו. כל עניין הטיסה הזה יפה וטוב, אך אינך יכול לאכול גלישה, אתה יודע.

אל תשכח כי הסיבה היחידה למעופך היא המזון"

מעשנים ביחד

של מי האחריות להגיד לילד: אתה פלא? אתה יחיד ומיוחד אתה פלא!

יחסי הורים ומתבגרים

פעילות לקראת תיקון עולם

התארגנות למסע אתגר

כתב ערבות השתתפות בטיול

כשהשוטר יפסיק לחפש עלי, אני אפסיק לחפש עלי את הכישלון

סיפור חיים וזכרונות עבר בבלונים

מתביישים בהורים ובעדה?!

זה כבר לא השם שלי

הוא כבר לא לונק

שמאי גלנדר – מזרע

איור מאת יעקב גוטרמן

מתוך: "מיטב הכזב – 90 למזרע"

פעם, עוד לפני שנים לא רבות, היה הקיבוץ מלא בצלילים של שמות אחרים. כי כמעט כל הכינויים של הוותיקים הסתיימו בסיומת הפולנית "אֶק".

איור מאת יעקב גוטרמן

וכך היה אברהם אומק.

ועוד אברהם היה טושק.

יששכר היה איז'ק.

יאיר היה יוּרק.

דב היה בנק .

זאב היה וילק.

משה היה מונייק.

מרדכי היה מייטק.

שמשון היה שימעק.

יהודה היה יולק.

וכן הלאה.

ואהרן השובב היה נעמד לפעמים בחצר וצועק: "אֶק!" וכמעט כל החברים היו מסתובבים ושואלים: מה.

אבל מעטים ידעו שגם אליעזר ספיר לא תמיד היה אליעזר. הוא היה לוֹנק. ולא סתם לונק, אלא לונק ששמו הולך לפניו. כי הוא היה מדריך בתנועה עוד בפולניה. כן כן. והיו לו חניכים שהעריצו אותו וראו בו סמל ומודל לחיקוי.

אבל יום אחד, זמן קצר לאחר שלונק עלה ארצה, הוא החליט לסלק מעצמו את כל השרידים של הפולניוּת שלו, ואת כל הסממנים הגלותיים, ולהיות ארץ-ישראלי לכל דבר. הוא החליט, ומייד פרסם ברבים:

מהיום והלאה אני לא לונק.

ומי שיקרא לי לונק – אני לא אענה לו.

אבל למחרת נסע אליעזר החדש לתל-אביב והלך לו ברחובות בהליכה ארץ-ישראלית והרגיש שהוא ממש כבר לא נראה כמו פולני, והנה בא לקראתו אחד מן החניכים שלו לשעבר, שממש באותו יום ירד מן האונייה ולא שמע חדשות ולא ידע שלונק הוא כבר אליעזר.

בדמעות של גיל רץ החניך הזה אל אליעזר, מוכן לחבקו ולנשקו.

"לונק!" קרא הבחור, והדמעות חונקות את עיניו.

אבל גיבורנו המשיך ללכת כאילו לא כלום.

"לונק!", קרא העולה החדש במשנה תוקף. וכבר כל העוברים והשבים נעצרו לראות מה קורה, כי הרגישו שיש פה איזו דרמה. אבל אליעזר המשיך ללכת כאילו לא כלום.

כי הוא כבר לא לונק.

והבחור לא זכה לחבק את לונק. עד היום הזה.

בומרנג של תיקון עולם

תיקון עולם – לא למבוגרים בלבד!

הסכנה שבסיפור יחיד

הורות מציבה גבולות

מרכז גישור

"מזווית אחרת" – חניכים מצלמים

ביקור בית

תכנית עוגן

איך בונים מערכת חוגים?

המניע לתגובה חינוכית – ניתוח אירוע

חופשת הקיץ בדרך כפר

ידיים טובות

אדם בתוך עצמו הוא גר?

דף הבית שלי

הכנה ועיבוד תיקון עולם

תרגול תגובה חינוכית

כישורי חיים

מעגלי התיקון

מרגישים הצלחה

מבוגר שמאמין

    מה זה קשר משמעותי ? מה זה מבוגר משמעותי?
  • מה מקבל החניך מקשר משמעותי ? מה מקבל המחנך ?
  • האם כל חניך צריך קשר משמעותי עם מבוגר? אולי מספיק קשר טוב עם חברים ומקורות השפעה של מבוגרים?
  • מה עושה תחלופה תכופה של אנשי צוות לקיום קשרים משמעותיים עם חניכים? האם יש לקשר משמעות כשהקשר ניתק?

עיין ערך

  • חיים לפי ערכים – האם זה ריאלי?
  • האם ניתן לחנך לערים וכיצד.

בא חבקוק והעמידן על אחת

  • איך מנחילים ערכים?
  • אומנות הצמצום וההתמקדות – האמנם זה נכון גם בחינוך?
  • איך בוחרים את הערכים שסביבם יש לרכז מאמצים?

חנוכה, חינוך וערכים

  • מהם הערכים שהכי חשוב שנרכז מאמצים סביב החינוך אליהם
  • תפקיד המחנך במשימת החינוך לערכים

שלח לך אנשים

  • מהם המסרים העיקריים שיש להעביר כששולחים אדם למשימה.
  • כיצד מטעינים את הצוות בכוח ובתחושת שליחות לקראת המשימה החינוכית והמפגש עם החניכים?
  • כיצד מטעינים את בוגרי י"ב בכוחות ובתחושת מסוגלות לקראת היציאה לעצמאות?

גבולות וקבלה

חוויות הצלחה – סוגית הולך ועושה

י

  • חוויית הצלחה – מסתכלים על ה"דרך" או על ה"תוצאה"?
  • הצלחה אחידה – קו סיום אחיד לכולם?
  • לא מותרים עליך ולא מוותרים לך – איך?

חושך שבטו – בין גבולות לקבלה

  • כיצד ניתן לשלב בין הצבת גבולות וקבלה ללא תנאי?
  • מה המינון הנכון בין השניים?

יחס חינוכי לבוגר

  • המעבר מחניך לבוגר – מתי ולפי מה אנו קובעים את מצב הבשלות?
  • התייחסות חינוכית לבוגר – מה כולל התפקיד שלנו כמחנכים? מה הוא לא כולל?

יסודות לתקנות הקהילה

  • קהילה – האם המטרה היא להשפיע רק פנימה או דווקא להשפיע החוצה?
  • קהילת חינוך – איפה יש למקד מאמצים – לכידות פנימית או מגדלור?

להכיר לחנך להשכיל

  • "היכרות בין מחנך וחניך" – מה זה אומר? מה כלול בפנים?

לוחות הברית – אז והיום

  • שבירת הלוחות – בין אז להיום
  • כיצד מחנכים לשיפוט מוסרי

שיקולים לתגובה חינוכית

  • בירור הסיבות והמניעים לתגובות החינוכיות השונות בהן אנו נוקטים כמחנכים
  • בירור ההבדל בין ענישה לתיקון

הרהורים על הורות

  • מה הכוונה ב"ייצוגים של שלמות הורית"?
  • מה תפקידו של המחנך בתוך המושג הכה רחב הזה?

שמים כפוטוסינתזה

השמים שלי – איזה אפשרויות עומדות בפנינו בכדי לזמן לחניכים חוויה של רגוליוזיות מלאה באור ותקווה?

והגדת לבנך ביום ההוא לאמור

  • חינוך לערכים – זיהוי המקומות/המצבים שבהם זה הכי מאתגר
  • חינוך לערכים – איך מחליטים איזה ערכים?
  • חינוך לערכים – איך בכלל ניתן להנחיל ערכים?

יזכור

  • בחינת הקשר בין "כאב / עצב / קושי" לבין היכולת לבנות חיים מחודשים – כמחנכים העובדים בסביבה בה רבים מהחניכים מגיעים ממצבי משבר שונים והקלישאה הישראלית השכיחה היא 'מקשיים ניתן לצמוח' – שווה להקדיש פעם אחד דיון מעמיק ולבחון את עמדתנו המחנכים לגבי אמירה זו. (שווה לבחון את הקשר הזה גם בהיבט הפרטני וגם בהיבט הלאומי).
  • יום השואה, יום הזיכרון ויום העצמאות בתודעת החניכים שלנו – איך היינו רוצים לעצב את הימים האלה עבורם, מהם הדגשים והערכיים העיקריים שהיינו רוצים להקנות להם בימים אלו? איך היינו רוצים שהם יציינו את הימים האלה בבגרותם?
  • חשיבות "הזיכרון" הפרטני – עוגנים בעבר
  • משמעות הזיכרון הקולקטיבי – איך בונים זיכרון קולקטיבי שמאחד את כלל הגישות והתרבויות?
  • הקניית זהות יהודית-ישראלית שמבוססת על מיתוסים של שכול ולחימה – האם זה עדיין מתאים ויעיל גם בשנות האלפיים?
  • חזון העצמות היבשות – מקומו בימינו אנו ובהשאלה גם בתהליך החינוכי

מפורסמים שמוריהם לא האמינו בהם

כשאסימונים נגמרים – הרצאתו של ריצ'ארד לבוי

קישור להרצאה

דיאלוג חינוכי בסביבה רב תרבותית

  • המינון שבין יצירת זהות קולקטיבית לבין מארג זהויות ותרבויות
  • כיצד כמחנך ניתן לחבר לעוגנים בעבר

דיאלוג חינוכי – בין ערך לדרך

  • האם דיאלוג מבחינתנו היא 'ערך' (חשיבות בפני עצמה) או שהיא 'דרך' (אסטרטגיה או טקטיקה להשגת תוצאות רצויות)?
  • מה הסכנה בדיאלוג החינוכי? מה גבולות הגזרה של דיאלוג מסוג זה?

הולכים בדרך – על יעוד ועל דרך

  • סימון יעדים בתוך תהליכים חינוכיים – פרטניים וקהילתיים

הישן והחדש בבית המדרש

  • המתח בין התחדשות לבין שמירה על המסורת – בעיצוב קהילת חינוך.

הפרלמנט של בית היתומים | יאנוש קורצ'אק

"בגרנו לניסיון של שלטון עצמי". באופן זה קם הפרלמנט, שעדין אין לומר עליו שום דבר בטוח. בפרלמנט עשרים צירים. חמישה ילדים הם איזור בחירה. הצובר ארבעה קולות נעשה ציר. מצביעים הכל, וציר יוכל לשמש רק ילד שלא נתבע לדין אפילו פעם אחת בענייני יושר. למי שנכשל במעשה של אי-יושר (גניבה, מרמה) ניתנה הזכות לטהר את שמם. הפרלמנט מאשר את החוקים שנקבעו על ידי מועצת בית-הדין או דוחה אותם. הפרלמנט קובע את ימי החג, את הימים המיוחדים, וקובע את הזכות לגלויות מזכרת. אם בית הדין רשאי להכריע בדבר הוצאת חניך מהמוסד, חייב הפרלמנט לשאוף לכך, שקבלת ילדים חדשים והוצאת חניכים בוגרים יהיו תלויים בהחלטתו. הזהירות רצויה, ואת תחומי סמכותו של הפרלמנט כדאי להרחיב לאט, ומוטב שההגבלות והאזהרות יהיו רבות, אך ברורות וכנות, שאם לא כן, מוטב שלא נפעיל בחירות, שלא נביים משחק בשלטון עצמי, שלא נשלה את עצמנו ואת הילדים. הרי זה משחק שטעמו רע והוא מזיק.

ההקשר המשפחתי / דוד טנא

את הטיפול בבעיות בגיל ההתבגרות יש לעשות תוך שימוש בטיפול קונטקסט ואלי, שכן מתבגר במצוקה, כמו "כנית דוממת במכרה", הוא רמז לקיומן של בעיות במערכת. לסיטואציה זו השפעה דו-כיוונית – הקונטקסט המשפחתי משפיע על המתבגרים, והם משפיעים על הקונטקסט המשפחתי.

הוצאה מהבית היא נקודת משבר, שעשויה להפוך לנקודת אחיזה בתהליך של שינוי כוללני במשפחה. שינוי זה יתרחש, אם נדע לנצל נכון את מסגרת המעון ובמקביל את מסגרת הקהילה ולהשתמש בשתיהן לצורך הטיפול במשפחה. התרפיה המשפחתית אפקטיבית יותר, משום שהכללת בני המשפחה בתהליך הטיפולי מעידה על יחס של כבוד אליהם, בניגוד לגישה האחרת הרואה במשפחה רע הכרחי או טרחה שעלולה להפריע לטיפול.

שימוש נכון של צוות המעון בטיפול המשפחתי עשוי להקטין במידה ניכרת את התנגדות המשפחה לטיפול בילדם, ולהופכם לשותפים פעילים בתהליך השיקום. תפקידם של המטפלים להיות ערכים לסכנות הקיימות בטיפול במידה שהם ערים ליתרונות הגלומים בו.

מוכרחים לכפות ולהילחם / יאנוש קורצ'אק

להשגיח, לא להעלים עין כמעט רגע. להשגיח, לא להניחו לבדו. להשגיח, לא לסור מעליו. יתהפך, ייחבט, ייפצע, יתלכלך, ישפוך, יקרע, ישבור, יקלל, ישליך, יאבד . . . יזיק את עצמו, אותנו . . . לשמור – שום עצמאות במעשים; ולנו – זכות מלאה לפיקוח וביקורת (!) . . . עד מתי? תמיד . . . ואנו מוכרחים ללמד, לכוון, להדריך, להקפיד, לעצור, ליישר, להתרות, לקדם, לכפות ולהילחם.

המורה אינו אלא חבר / יאנוש קורצ'אק

המורה אינו אלא חבר אוהד, חזק יותר, מנוסה יותר, אך לא בן סמך. הילד הוא ספר שאתה קוראו. – הפרוגראמה היא המסלפת והרוצחת של הדעת – היא מראה את הגבול, והאי דעת אין לה גבול. כל היקר והקיים מתרחש מחוצה לפרוגראמה ועל חמתה.

בבית שאין בו כללים / מאיר שלו

"… בבית שאין בו כללים,

הגורל משתולל, המזל מתעכב והמקרה מבקר.

אבל בבית שיש בו כללים,

הגורל עושה את מה שאומרים לו,

את המזל לא צריכים

והמקרה נשאר בחוץ דופק וצועק ולא יכול להיכנס…"

אילו יכולתי / פנחס שדה

"אילו יכלתי לחלוף על פנייך כמו רכבת בלילה, על פני מרחביך, על פני ערייך וכפרייך הנידחים והאובדים, אילו יכולתי לחלוף ולהאיר את חשכתך בגיצי אש, אילו יכלתי להשמיע צפירות עליזות שתסרנה לרגע את בדידות הכפרים הנידחים של חיי האדם, אילו יכולתי לפרוק בכל מקום מתנות, מטענים של אושר, ולטעון ולשאת משם והלאה את הבדידות, את המצוקה, את היגון, אילו יכלתי להסיע את כל מי שזקוק למסע חדש, לשינוי נמרץ, לישועה, את כל מי שמתגעגע, את כל מי שאוהב, אילו יכולתי להסיעם אל מחוזות געגועיהם ואהבתם וישועתם.

אילו יכלתי, אדמה, להפליג על פנייך האפורים, המעורפלים, כמו ספינה לעבור על פני חופים ואיים, לבוא אל המקומות הנשכחים מאל ומאדם, להביא אגרות אהבה לכל מי שאין כותבים לו אגרות אהבה, אילו יכלתי לשלוח את מלחי היפים והעליזים אל כל הנשים הבודדות, הלא רחומות, הקופאות, העצובות, אילו יכולתי לחתור תמיד, עד אין קץ, עד נצח נצחים, בתוך הערפל ולשמוע שירים מוזרים מעבר לערי הנמל, ולראות אורות צבעוניים במרחקים ולהריח ריח אצות ופירות וטבק, ולטבול בזריחות הזהב או בשקיעות חוורות, ולהיות עד תמיד למשחקם האלוהי של הגלים. אילו יכולתי, אדמה."

לקום מנפילות – 'רוקי בלבואה'

לצפייה בקטע

תיבת הדואר

משנוכח המחנך בתועלת שבמגע-ומשא בכתב עם הילדים, יווכח גם עד מהרה בצורך בתיבת דואר.

לוח-המודעות מאפשר למחנך תשובה שבהרגל, ועל כן תשובה שאינה תובעת מאמץ: "קרא". תיבת הדואר מאפשרת לדחות כל החלטה על ידי התשובה: "כתוב".

פעמים הרבה, קל יותר לכתוב מאשר לומר. אין לך מחנך שאינו מקבל מכתבים ובהם שאלה, בקשה, תלונה, בקשת סליחה, וידוי. כך היה מעולם, ותיבת הדואר מקיימת מנהג נבון.

בערב אתה שולף חופן פתקים כתובים בידיים לא מאומנות, ובשקט ובשלווה תקרא ביתר תשומת-לב, תהרהר בדברים אשר ביום היית מזלזל בהם בגלל מיעוט הפנאי והמחשבה.

תיבת הדואר מלמדת את הילדים:

  1. לחכות לתשובה: לא מיד, לא בהבל פה.
  2. להבחין בין טינות, דאגות, משאלות וספקות קטנים וחולפים, לבין החשובים. הכתיבה מחייבת החלטה…
  3. היא מלמדת אותם לחשוב ולנמק.
  4. היא מלמדת לרצות ולדעת לעשות.

המדף / יאנוש קורצא'ק

המדף עשוי להשלים את לוח המודעות. עדיין אין לנו מדף בבית היתומים, אלא שחשים אנו צורך בו.

על גבי המדף: מילון, קובץ פתגמים, אנציקלופדיה, מפת העיר ותיאורה, אנתולוגיות, לוח-שנה, אוסף משחקים ושעשועים (ספר עזר לטניס, לכדורגל וכיוצא בזה), כמה סדרות פסיפונים לשימוש הכלל.

הספרייה חיונית היא; מתן משחקים לכל דורש בשעות קבועות ובימים קבועים, בפיקוח התורן, שומר עליהם מפני השחתה. אולם במקום צריכים להימצא גם אולפן ותחנת-ניסוי של האינסטינקט החברתי הלא מבוקר של הילדים. ישחיתו ויאבדו – אין עצה.

במדף יש מקום למחברות הכתובות בידי הילדים. האחד רושם שירים יפים, השני – בדיחות, השלישי חידות, הרביעי – חלומות. יש מחברת של קטטות ומריבות, איחורים, נזקים, חפצים שאבדו. מצויים עלונים שנערכו בידי הילדים, וירחונים לטבע, למסעות, לספרות ולענייני חברה.

כאן יונחו הדו"חות של התורנים ויומני זכרונות. כאן יוכל להימצא גם יומנו של המחנך. לא כל יומן ראוי להטמין מאחורי מנעול ובריח. נדמה לי, כי תפקיד חשוב שמור ליומן, שבו המחנך מגלה אכזבות, קשיים שנתקל בהם, שגיאות, חוויות נעימות, שמחות וכן מכאיבות.

ארון המציאות / יאנוש קורצ'אק

אין המחנך רואה בעין יפה את תכולתם של כיסי הילדים ומגירותיהם.

מה לא תמצא שם: תמונות, גלויות, חבלים, מסמרים, חלוקי אבן, סמרטוטים, חרוזים, קופסות בקבוקונים, שברי זכוכית צבעוניות, בולים, נוצות ציפורים, איצטרובלים, ערמונים, סרטים לשיער, עליחם ופרחים מיובשים, דמויות נייר…

תפקידו של המחנך לחתור לכך, כי לכל ילד יהיה משהו, שאינו רכושו האלמוני של המוסד, אלא שלו בלבד, וכי יימצא לרכוש זה מקלט בטוח.

תורנות חניכים / יאנוש קורצ'אק

…לדעתי כל תורנות צריכה לשאת שכר. בבואנו לעצב אזרחים טובים אין לנו צורך לעצב אידיאליסטים. אין בית היתומים עושה חסד לילדים שנתייתמו בטפלו בהם, ובבואו להחליף את הוריהם בטיפול הגשמי, אין לו זכות לתבוע מהם דבר. מדוע לא נקדים ככל האפשר ללמד את הילד, כי הכסף הוא גמול בעד העבודה; ללמדו לחוש את ערך העצמאות הנקנית עם השכר; ללמדו את צדדיו החיוביים והשליליים של הרכוש.

ישיבת חניכים / יאנוש קורצ'אק

אין מחשבתו של הילד פחותה, או דלה, או גרועה ממחשבתו של המבוגר, אלא שאחרת היא. במחשבתנו התמונות דהויות וממורטטות, הרגשות עמומים, מאובקים.

הילד חושב ברגשותיו ולא בשכלו. על כן, כה קשה המגע-משא עם הילדים, ואין לך אומנות קשה מהשיחה אתם.

…לאסוף את הילדים, להתאונן באוזניהם או לגנותם, ולסחוט מהם החלטה – אין זו ישיבה.

לאסוף את הילדים, לנאום, לרגש ולבחור אחדים, כדי שיטלו על עצמם את החובה והאחריות – אין זו ישיבה.

לאסוף את הילדים, לומר כי אין בכוחך לפתור את השאלה, ועל כן יחשבו נא הם וימציאו משהו, כדי שהכל ישתפר – אין זו ישיבה.

שאון, מהומה, הצבעה ובלבד להיפטר מהעניין – פארודיה של ישיבה.

נאומים תכופים וישיבות תכופות משגירים סוג זה של סוגסטיה קבוצתית…

הישיבה חייבת להיות עניינית, הערות הילדים יישמעו בתשומת לב וביושר – ללא כל צביעות ולחץ – וההחלטה תידחה עד שיכין המחנך תוכנית פעולה. אם אין המחנך  יודע, או שאינו יכול או שאינו רוצה, זכותם של הילדים להיות לא-יודעים, לא-יכולים, לא-רוצים.

…חייב אדם לעמול קשה עד שיגיע לכושר המגע-וההבנה עם הילדים. אין זכות זו ניתנת מעצמה!הילד חייב לדעת, כי מותר לו לבקש בכנות את רשות הדיבור וגם כדאי, כי לא יעורר כעס וטינה, כי יבינו אותו. יתירה מזו, חייב הוא להיות בטוח, כי לא ישימוהו חבריון לצחוק ולא יחשידוהו ברצון למצוא חן.

[…] מכל מקום, הישיבות מעוררות את המצפון הקיבוצי של החבורה, מחזקות את תחושת האחריות המשותפת, מותירות עקבות. אלא שחייבים אנו לנהוג בהן בזהירות.

העיתון / יאנוש קורצ'אק

מוסד חינוכי ללא עיתון  נראה בעיני כדישדוש וריטון של הסגל, ללא תכלית וללא תקווה, כחיגה במעגל בלי כיוון ובלי ביקורת בכל הנוגע לילדים, כמשהו חטוף ומקרי, ללא מסורת, ללא זכרונות, ללא קו התפתחות לעתיד.

העיתון הוא חוליה חזקה, המחברת שבוע עם שבוע, ועושה את הילדים, את חבר המחנכים ואת העובדים חטיבה אחת. קוראים את העיתון באוזני כל הילדים.

כל שינוי, שכלול, רפורמה, כל חולשה ותלונה מוצאים בעיתון את בטויים. אפשר לדון בהם בשורות אחדות של רשימת כרוניקה קצרה, במאמר קצר או במאמר ארוך.

[…] למחנך, החייב להבין את הילד ואת עצמו, משמש העיתון וסת מצויין לדבריו ומעשיו. העיתון הוא הכרוניקה החייה של עבודתו, מאמציו, שגיאותיו, הקשיים אשר נאבק בהם. העיתון הוא האישור לכשרונותיו, כתב עדות לפעולתו שלו, כתב המגן מפני כל טענה אפשרית. העיתון הוא מסמך מדעי אשר ערכו לא ישוער. ייתכן כי לא יארכו הימים, ובתי המדרש למורים ילמדו עיתונאות חינוכית.

בית דין החברים / יאנוש קורצ'אק

אם הקדשתי לבית דין החברים מקום רב מהמתקבל על הדעת, הרי שעשיתי כן מתוך הכרה, כי בית דין החברים עשוי לשמש ראשית לשיווי הזכויות של הילד, מוליך אל החוקה, מאלץ לפרסם את הצהרת זכויות הילד. זכאי הילד ליחס של כובד ראש לענייניו, לדיון צודק בהם. עד עתה היה הכל תלוי ברצונו הטוב של המחנך, ברוחו הטובה או הרעה עליו. מהילד נשללה זכות המחאה. עלינו לשים קץ לעריצות.

[…]

ניתן לפנות לבית הדין במקום בולט מצוי לוח. כל ילד רשאי לרשום על הלוח את העניין שהוא מבקש לברר: את שמו ירשום ואת שם הילד שהוא תובעו לדין. אפשר לו להביא לדין את עצמו, כל ילד וכל מחנך, כל מבוגר…

[…]

בית דין החברים מתכנס אחת לשבוע. השופטים נבחרים בהגרלה מבין הילדים, אשר במשך השבוע לא נדונו אפילו פעם אחת. לדיון בכל חמישים תלונות בוחרים חמישה שופטים.

[…]

פסקי הדין ניתנים לפי ספר החוקים…המחנך משמש מזכיר בית-הדין. פסקי הדין נרשמים בספר ונקראים באוזני כל.ילדים שאין דעתם נוחה מפסקי הדין, רשאים לבקש דיון חוזר בעניינם, אולם לא לפני שיחלוף חודש.

יצירות נצחיות / אלברט איינשטיין

חשבו על כך שהדברים הנפלאים שאתם מתוודעים להם בבתי הספר שלכם הם פרי עבודתם של דורות רבים, עבודה שנוצרה בכל ארצות העולם מתוך שאיפה נלהבת ובמאמץ גדול. כל אלה נמסרו לידיכם כירושתכם כדי שתקבלו אותם, תכבדו אותם, תוסיפו לעצבם ותעבירו אותם באחד הימים לילדיכם. כאשר אנו בני התמותה יוצרים יצירות נצחיות אנחנו הופכים לבני אלמוות. אם תזכרו זאת- תמצאו משמעות בחיים ובפעילות ותפתחו את היחס הנכון כלפי עמים אחרים וזמנים אחרים.

אנחנו קובעים את גודל הקטסטרופה / יהודית דסברג

"במישור הרגשי למדתי פתאום שאמנם אין לנו שליטה על נסיבות חיינו. אין לנו שליטה על חיים ומוות, חוכמה, בריאות, עושר, שידוך או הצלחה – כל אלה בידי הבורא, אך יש לנו שליטה מלאה על התייחסותנו אל נסיבות אלה. אנחנו קובעים את גודל הקטסטרופה: אנחנו יכולים למזער נזקים או להאדיר את ממדיהם. מיד אחרי שניחתת על אדם מכה, הכאב גדול וקשה. מנקודה זו נמצא אדם בפרשת דרכים – הדרך האחת היא להתמכר לרחמים עצמיים, שיורידו לדיכאון. הדרך השנייה היא לחפש מוצא מהאבל אל חיים תקינים. ליפול קל מאד. השאלה היא כיצד קמים מהדיכאון, האם ניתן לאסוף את השברים".

נשארנו ילדים / גדי טאוב

"כמי שגדל במערכת החינוך הישראלית, זכורה לי התקופה הזאת, תקופת המרד, כמתסכלת במיוחד. היא הייתה מתסכלת דוקא בגלל שבכל ניסיון למרוד נתקלנו בהבנה חברית ולא בסמכות. מצוידים בתיאוריות חינוכיות עדכניות, הבינו המורים היטב את הצורך שלנו למרוד. הם הינהנו בהבנה אל מול בריחות מהשיעורים, בגדים קרועים, עישון, והעלימו משימוש בסמים קלים. הבעיה של הגישה הזאת אינה, לדעתי, הסכנה שצעירים ידרדרו. אלא שהיא שומטת מתחת למרד את הקרקע.

הצעירים המבקשים למרוד זקוקים למשהו למרוד נגדו, והמשהו הזה לא יכול להיות הבנה בלתי מוגבלת לרצונם למרוד. כאשר לא מפסיקים להבין אותם, הם מוצאים את עצמם רצים עם איל-ברזל נגד דלתות הנפתחות לפניהם תמיד.

יש חשיבות להתנגשות, להתנגדות, לסוג של התמודדות ומאבק. הוא קריאת תיגר על הסמכות מתוך צורך לבדוק את גבולותיה, את גבולותיו של האני המורד, את גבולות המותר והאפשרי, ואולי חשוב מכל אלה, הוא ניסוי ראשון באחריות אישית. רחוק מלבקש למוטט את הסדר או להחליף אותו, מרד הנעורים הוא ניסיון לראות אותו לרגע מבחוץ, לבדוק את היחסים המורכבים בינו לבין היחיד. במובן זה, הוא שונה מאד מנסיונותיו של ילד קטן להרגיז את ההורים. הילד נשאר בתוך גבולות הסדר, נכנע בסופו של דבר לאיסור. המתבגר מבקש לחרוג מן הסדר לרגע, לעבור על הכללים ולעתים קרובות לשאת במחיר, כדי להתחיל לבנות לעצמו תחושה של עצמאות. באופן פרדוקסלי, נדמה לי שהעצמאות הזאת אינה מתאפשרת בהעדרה של סמכות. היא זקוקה לסמכות כדי למדוד עצמה מולה. הנער שמבינים אותו כאשר הוא מורד, בעצם לא מצליח חעשות את הניסוי בחריגה, בהתבגרות, בעצמאות. הוא נאלץ להישאר בתוך הגבול הגמיש והאמורפי של מה שמתירים לו מוריו והוריו, אלא אם כן הוא מוכן ללכת רחוק מאד אל תחום האסור, ושם הוא כבר מסתכן ממש".

דרך גידולו של תינוק / בבלי יומא

"אמר אביי: כך אמרה לי אם:

דרך גידולו של תינוק הוא: במים חמים ושמן.

גדל מעט- ביצה וקמח.

גדל עוד יותר: שבירת כלים

וכך היה עושה רבה , היה קונה להם לילדיו כלים סדוקים של חרס, שישחקו בהם, וישברו אותם".