ארכיונים: knowledgeitems
Description.
אוכל כמפגש בין תרבותי
חיבור לעבר התרבותי
פירהוט סמואל בווידוי מרגש
(מתוך עמוד הפייסבוק של מורשת יהדות אתיופיה, 19 נובמבר ב-15:17)
צדיקים, אני מבקשת סליחה.
סליחה שלא יכולתי לגונן עליכם צדיקים.
סליחה שחשבתי שלשכוח את התרבות ולהתערבב יותר בחברה ולהיות ליברלית יתן לי קידמה או ביטחון סליחה.
סליחה שלא כל כך האמנתי עד שהתחלתי ללמוד ולקרוא על מעשיכם ועל מה שעברתם כדי לשמור על היהדות למרות הקשיים.
סליחה, הייתי ילדה שלא כל כך הבינה למרות שראיתי את משפחתי כל כך מתאמצת להראות לי את דרכם. זילזלתי לא חישבתי לזה חשיבות גדולה.
סליחה שלא מעריכים אתכם. אותם אנשים שאני כל שנה קמה לצפירה או לכל זיכרון היסטורי כואב שהם עברו ואינני קשורה באמת לעבר שלהם, אבל כיבדתי, עמדתי וכאבתי.
סליחה, טעות שלי.
מבטיחה להעביר הלאה לילדים שלי ושוב סליחה.
קליטת עולים בקהילה חינוכית
ההיבט הרב תרבותי של קליטת עולים בבית הספר
(תקציר של המחקר: בין "התחפרות ל"הדיפה" – גורמי בלימה של חינוכאים בניהול הדיאלוג הבית-ספרי בתוך קונטקסט רב-תרבותי"
הכותבים: סבר ריטה)
(קרדיט: עיונים במינהל ובארגון החינוך, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה והקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים בישראל, כ 23, 1999)
תקציר:
במסגרת השיח על ניהול בית הספר במאה העשרים ואחת, בולט העדרה של ההתייחסות אל ההיבט הרב-תרבותי ובזיקה ישירה אליו – הסוגיה של קליטת העולים. בית הספר במאה העשרים ואחת צפוי לפעול בתוך קונטקסט רב-תרבותי ורב-לשוני ובהרכב פנימי רב-תרבותי. לכן, מנהל בית הספר לא יוכל להתעלם מההיבטים הרב-תרבותיים של תפקידו.
במונח "רב תרבותיות" אפשר להשתמש מכמה זוויות ראייה: אידיאולוגית, מבנית או דמוגרפית.
הזווית האידיאולוגית: כבוד הדדי בין תרבויות שונות והתייחסות סימטרית אל כל אחת מהן.
הזווית המבנית: הוגנות ושוויון בחלוקת הכוח בין קבוצות-תרבות שונות בחברה.
הזווית הדמוגרפית: הכוונה היא להרכב ההטרוגני של החברה, התייחסות לעובדה שהחברה היא מרובת תרבויות.
ישנם שישה דפוסים עיקריים של ניהול השונות בחברה: לעניינו חשובה ההבחנה בין ארבעה מהם. בשלושת הראשונים יש התייחסות היררכית לתרבויות השונות – יש תרבות דומיננטית העדיפה על האחרות:
- אסימילציה גלויה: כל הקבוצות אמורות לוותר על תרבותן לטובת הקבוצה הדומיננטית ("כור היתוך").
- פלורליזם חולף: אימוץ התרבות הדומיננטית באופן הדרגתי.
- רב תרבותיות שיירית: מצד אחד נותנים לקבוצות התרבותיות לשמור על מרכיבים היקפיים, שרידים מן העבר, של התרבות שלהם כמו מנהגים אתניים, פולקלור, מאכלים, אך דורשים מהן לוותר על מרכיבים גרעיניים כמו השפה, הנורמות, האמונות והדעות.
שלושת הדפוסים האלה אינם מחייבים שינוי בתוכנית הלימודים המיועדת לכלל התלמידים, משום שהשפה, התרבות, ההיסטוריה של התלמידים מהקבוצה הלא דומיננטית אינם בעלי ערך או סטאטוס מספיקים כדי להיכלל בתוכנית הלימודים.
- רב תרבותיות אינטראקטיבית: רב תרבותיות היא מאזן של ערכי גרעין תרבותיים וערכים משותפים בחברה פלורליסטית. חברה שבה לכמה קבוצות תרבותיות יש זכות להתקיים ויש בה התפתחות בתחומים מרכזיים כמו שפה, משפחתיות, דת. זו גישה שמחייבת גם את שינוי תכנית הלימודים לכלל התלמידים.
כאשר עוסקים בהשלכות של כניסת עולים לבית הספר יש שלוש הבחנות שראוי לעשותן:
א. יש להבחין בין ההשלכות על המערכת הבית ספרית לבין ההשלכות על העולים עצמם; העדר השלכות על המערכת הבית ספרית מוצג בדרך כלל כהצלחה של תהליך הקליטה, אבל אין כל ביטחון שמבחינת התלמידים העולים עצמם הייתה קליטה מוצלחת.
ב. יש להבחין בין ההשלכות של כניסת עולים מעטים, לעומת עולים רבים, על בית-הספר; בית הספר יכול להתעלם ממספר קטן של עולים. לעומת זאת כמות גדולה של עולים יכולה לגרום לבית הספר לערוך שינוי תפניתי (שינוי משמעותי במשהו).
ג. יש להבחין בין ההשלכות על בתי-ספר המתפקדים באופן תקין, לבין ההשלכות על אלה הסובלים מקשיי תפקוד, עוד לפני שהגיעו אליהם עולים.
במקרה שבו מספר קטן של עולים נקלט בבית ספר המתפקד באופן תקין, יש סיכוי לקליטה טובה יותר. אך זה לא קורה אם צוות בית הספר מתעלם ממצבם המיוחד של העולים. מצבם יהיה טוב רק אם בית הספר מנצל את מספרם הקטן ונותן לכל אחד מהם טיפול אישי ואינטנסיבי. הבחירה באופציה השנייה תלויה בעמדות הסגל החינוכי ובמיוחד של ההנהלה, כלפי העלייה והעולים, ובמחויבות האישית שלהם. בבתי ספר המתפקדים כהלכה, שקולטים הרבה עולים, טטר ועמיתים (סבר, 1999, עמ' 102) משערים כי אלה שיצליחו להתמודד עם קליטה של מספר גדול של עולים אם הם בעלי אחד או יותר מן המאפיינים הבאים:
- הם בתי ספר שמתמחים בקליטה, או שיהפכו לכאלה;
- הם בתי-ספר המשרתים קהילה שמצפה להיתרם מן הקליטה של העולים
- הם בתי ספר חדשניים בגישתם החינוכית בכלל.
לבתי ספר הסובלים מקשיי תפקוד רציניים, תוספת של מסה גדולה של עולים מהווה איום חמור, עד כדי סכנה של קריסה מערכתית, אלא אם יש כוונה ואפשרות להשקיע בו השקעה מסיבית ביותר של סיוע, מומחיות, הדרכה וליווי. במקרה כזה אפשר יהיה לראות בכך הזדמנות לשיפור ממשי של תפקוד בית הספר בכלל. מספר קטן של עולים בבית ספר כזה לא יביא תועלת לעולים עצמם או לבית הספר. בית הספר מתעלם מהם ומצוקתם של העולים עלולה רק להחמיר.
התמודדות מוצלחת על משימת הקליטה צריכה לכלול על פי סנג' (סבר, 1999, 102) ראייה מערכתית, למידה צוותית, נורמות של מצוינות אישית, בחינה מחדש של "הידע הסמוי" או המובן מאליו, שעליו מתבססת הפעילות השוטפת והמדיניות של הארגון, ופיתוח חזון משותף. אפשרות כזאת מותנית בנכונות המנהל וצוותו ללכת לקראת השינוי.
אפשר לזהות ארבעה טיפוסים של דפוסי אינטראקציה בין המסגרת הקולטת לבין הנקלטים:
- מידת הגמישות של המערכת הקולטת מול העולים – מסגרת נוקשה או גמישה
- מידת הגיבוש של קבוצת העולים – אסופה שאינה מגובשת בתוך עצמה או קהילה מגובשת (שאינה נתפסת בעין יפה בחברה).
כאשר העולים אינם מגובשים האינטראקציה בינם לבין המסגרת יכולה ללבוש אחד משני דפוסים: דפוס אטומיסטי, כאשר המסגרת היא נוקשה (ניכור בין העולים לבין עצמם ובינם לבין המסגרת) ודפוס פרטיקולריסטי (קשר פרטני בין המסגרת לכול עולה בנפרד ופחות קשר בין העולים לבין עצמם) כאשר המסגרת גמישה.
למרבה הצער דווקא הדפוס האטומיסטי הוא הדפוס השליט בבתי הספר היום, בו האינטראקציה היא בין עולים שאינם מגובשים בינם לבין עצמם לבין צוותים חינוכיים בעלי תפיסה תוספתית (בדומה לרב תרבותיות שיירית) ואוריינטציה בוללת (גישה של הטמעה – "כור היתוך") נוקשה. במקרה כזה העולים צוברים רגשות פגיעה, אכזבות, מרירות וביקורתיות גורפת כלפי בית הספר, והם אינם מגלים נכונות לשיתוף פעולה.
הדפוס המועיל ביותר לשני הצדדים הוא הדפוס האינטגרטיבי, שהוא הדפוס הנדיר ביותר במערכת החינוך. כדי להגיע אליו נחוצים שני סוגי שינויים: הגמשת הגישה כלפי העולים והעצמת ועידוד העולים להגביר את הסולידאריות ואת הגיבוש הפנימי שלהם.
בעידן ההפרטה והאוטונומיה המנהל נדרש לפתח דיאלוג יצירתי, במסגרת תכנית הלימודים ומחוצה לה. צפוי ממנו להגיע לשיתוף בכל המעגלים הקיימים: בין הלומדים לבין עצמם, בין הלומדים למורים, בין המורים לבין עצמם, בין בית הספר לקהלה ובין התלמידים למורים ולהורים.
נשאלת השאלה האם שוני הוא דבר שלילי או חיובי. אם הוא חיובי הוא גם מעניין, מסקרן, מגוון, יצירתי. בכל מקום אחר אנחנו מחפשים את השונה, המיוחד, המקורי, לעומת זאת בקליטה הרבה אנשים חושבים שכל הישראלים צריכים להיות דומים. הדיאלוג היצירתי אמור להיות תהליך מתמשך, גמיש, המביא בחשבון את המשתתפים ללמידה ואת הנושאים הנלמדים, כדי להגיע למקסימום הבנה של החומר הנלמד וקישורו לחיי הלומדים וסביבתם.
המעבר לתרבות של דיאלוג כרוך גם בשמירה על העקרונות האלה:
- זרימה דו סטרית של מידע בין הצדדים למפגש ותהליך של למידה הדדית, גם אם הצדדים אינם שווים בסמכות.
- כבוד הדדי ואמון בין הצדדים.
- אנשי החינוך צריכים להכיר במגבלותיהם ולא לבוא מעמדה של "יודעי כול".
- הדיאלוג הוא תהליך, אורח חיים ולא אירוע חד פעמי.
- הדיאלוג חייב להיות רלוונטי, ושני הצדדים המשתתפים בו חייבים להיות שותפים באחריות לפיתוח הפתרונות לבעיות הקונקרטיות המתגלות בתהליך.
מסתבר שגם אם בתי הספר מפתחים סוג כזה של דיאלוג, העולים אינם נכללים בו. כל עוד בית הספר נוקט בגישה בוללת ומתייחס לעולים כאל שינוי תוספתי בלבד העולים לא יוכלו להשתתף בדיאלוג המרכזי של בית הספר.
התנאים המתאימים יותר להכללת העולים בתוך הדיאלוג הבית-ספרי צפויים להיווצר בבית-ספר שניגש למשימת הקליטה בגישה שוזרת (רב-תרבותית), משימת הקליטה תופסת מקום גבוה בסדר העדיפויות שלו, הצטרפות העולים נתפסת אצלו כשינוי תפניתי (שינוי מהותי ולא רק תוספתי), והוא נוקט דרכי פעולה של יוזמה ומותאמות.
שאלת המחקר
במחקר שערכה בדקה סבר האם הנכונות לוותר על עמדות וגישות ישנות ביחס לעולים מספיקה לצורך שינוי מהותי בבית הספר. ישנם שני היבטים של בלימה, כלומר מאפיינים בית ספרים המקשים על דיאלוג בית ספרי הכולל גם את העולים: היבט אחד הוא הצמדות לעמדות ודפוסי התנהגות ישנים ביחס לעולים – התחפרות, והשני רתיעה משינוי משמעותי – הדיפה.
לכל אחד משני היבטי הבלימה הללו נבנה מדד נפרד, וכך יתאפשר לבחון אם הוויתור על התחפרות הוא תנאי מספיק לשינוי, ואז עוצמת הבלימה אמורה להיות דומה בשני המדדים; לעומת זאת, אם הוא תנאי הכרחי, אבל לא מספיק, אזי עוצמת הבלימה אמורה להיות גבוהה יותר בהיבט ההדיפה מאשר בהיבט ההתחפרות.
המתודולוגיה
המודל שהוצע בשביל לאבחן את דפוס ההתמודדות של בית הספר עם משימת הקליטה:
- הגישה לקליטה: בוללת (כור היתוך) או שוזרת (רב תרבותית).
- האופן שבו נתפסת משמעות הצטרפותם של העולים למערכת: האם השינוי נתפס כשינוי תוספתי או כשינוי תפניתי?
- מקומה של משימת הקליטה בין משימות אחרות של המערכת: מקום שולי או בולט?
- אפיון דרכי הפעולה: דרכים שבלוניות או של יוזמה?
לכל ציר יש שני קטבים, צד אחד מצביע על היצמדות לדפוסי הקליטה המסורתיים והצד השני על נכונות לשינוי אמיתי.
התחפרות היא הסכמה עם היגדים המשקפים היצמדות לדפוסי הקליטה המסורתיים (גישה בוללת, תפיסת השינוי כתוספתי, מתן חשיבות נמוכה למשימת הקליטה ודרכי פעולה שבלוניות).
הדיפה היא אי הסכמה עם היגדים המבטאים נכונות לשינוי אמיתי (גישה שוזרת, תפיסת השינוי כתפניתי, מתן חשיבות למשימת הקליטה ודרכי פעולה יזמיות).
המדגם
הממצאים מבוססים על שאלונים שהועברו ברחבי הארץ לאנשי חינוך: מנהלים, מורים, בעלי תפקידים, רובם המכריע מבתי ספר שיש בהם עולים, וכן פרחי ניהול. בסך הכול נתקבלו קרוב ל 300 שאלונים.
ממצאים
רק אצל אחד מכל חמישה אנשי חינוך נמצאה התחפרות, כלומר הסכמה עם היגדים המשקפים הסכמה עם דפוס הקליטה המסורתי. אך אצל אחד מכל שניים נמצאה הדיפה, כלומר התנגדות להיגדים המשקפים שינוי מהותי.
סיכום ודיון
ייתכן שהסגל החינוכי קרוב לוויתור על גישה חד-תרבותית בוטה, וכחלופה מוכן לאמץ לו גישה של "פלורליזם חולף" או "רב תרבותיות שיירית", אבל לרוב הוא מתנגד בחוזקה לגישה שוזרת, גישה של "רב תרבותיות אינטראקטיבית".
כל מדדי הבלימה במדגם המנהלים נמוכים מאלה של המורים מאותם בתי ספר. אפשר שיש כאן עדות לפתיחות רבה יותר של המנהלים או לזווית ראייה מערכתית יותר אצלם.
כמו כן, משימת הקליטה נתפסה כבעלת חשיבות רבה יותר בבתי ספר שהייתה בהם קליטה של הרבה עולים. כאשר העולים מהווים רוב בבית הספר, קטן יותר הסיכוי שמשימת הקליטה תידחק לגמרי לשוליים.
התמונה המצטיירת מן הממצאים בשלב זה, יש לה השלכות עגומות לסיכויי הדיאלוג בין הצוות החינוכי בבית הספר לבין התלמידים העולים והוריהם.
חינוך לערכים
מחנך כדמות לחיקוי
תן חיוך הכל לטובה
הפרטים הקטנים בחיים
תי"ק תיקון עולם בדרך כפר
דע מאין באת
- מה החניכים יודעים על תרבות המוצא שלהם? מה אנחנו כמחנכים רוצים שהם ידעו?
- מה אנחנו יודעים על תרבויות המוצא של החניכים? מה אנחנו צריכים לדעת?
- לאן אנחנו מכוונים? איך אנחנו רוצים שהקשר עם העבר יתבטא אצל החניכים?
מקהילה מובלת לקהילה מובילה
כוחו של היחיד
משל האסימונים
להסתכל על העולם במשקפיים וורודות
כוחו של פרגון
פרגון כחוויה מעצימה
שמירה על הסביבה בדרכים יצירתיות
אמונה בחניך
הפיכת שגרה לחוויה – שימוש יצירתי במרחב הפיזי
כוחן של מילים
סינרגיה
אחריות קהילתית – חוק השומרוני הטוב -לא תעמוד על דם רעך
הסכנה ברשתות החברתיות
עזרה לאחר באמצעות שיתוף פעולה
מילדות לבגרות בשיעורי החיים
הגשמת חלומות
מקום המחנך בתהליך הלמידה
הסבלנות שבחינוך
התמודדות עם חניכים מאתגרים
התאמת תפקיד לחניך
ליווי בוגרים
עין טובה
לוחות קיר
כף זכות
אחריות הדדית
שיתוף פעולה בתיקון עולם
אחריות חברתית מול סכנה
דיאלוג ברור
זמן והזדמנות- חג הסיגד
אנשי משק ומנהלה בחינוך
חג הסִגְד
החזרת ציונים/ מבחנים כחווית הצלחה
ציונים ומבחנים כחוויות הצלחה
קודים תרבותיים/ תרבות מוצא
דיאלוג תוך הקשבה לאחר
מנהיגות
השפעת המחנך על עתיד תלמידיו
אחד הכלכלנים החשובים בעולם בדק כמה שווה למדינה מורה מעולה. מסתבר שהמון.
(מתוך: הגיע זמן חינוך- מדור הוראה איכותית)
הכתבה סוקרת את השפעתו המשמעותית של המחנך על עתידו של התלמיד, בראיה כלכלית.
על פי הכתבה, מחנך טוב עשוי להוביל להצלחתו העתידית של התלמיד.
על כן, ישנה חשיבות רבה בהשקעת משאבים בהכשרת מחנכים טובים.
לקריאה נוספת-
http://www.edunow.org.il/edunow-media-story-122593
מי תהיה כשתהיה גדול?
בואו לגלות: מי תהיו בעולם עתידני?
(מתוך: mako | קשת | פורסם 25/10/15 12:32 )
לא מעט שאלות מסקרנות את האדם במהלך חייו. אחת מהן, כמובן, היא מה צופן לו העתיד.
הכתבה המצורפת מציעה שאלון חוויותי מסוג 'בחן את עצמך' על מנת לקבל תמונה עתידית שלכם.
למילוי השאלון-
http://www.mako.co.il/tv-the-future/Article-4f5c02f2c8e9051006.htm
שברים ונאספים
- מהו כוחו של תיקון?
- האם ניתן לצאת מתוך השבר על ידי תיקון?
משמעות ההקשבה בדיאלוג
האני שבאחר- על ההקשבה
- מה היא הקשבה?
- מה היא הקשבה אמפתית?
- מהם הכלים איתם יכול המחנך להנחות ולהדריך את החניך להקשבה אמפתית של סביבתו?
- מה החשיבות והתרומה של ההקשבה בין המחנך לחניך?
דרך המסע
- במה כרוכה יציאה למסע אל יעד בלתי ידוע או בלתי מוכר ומה זה מחולל באדם, בקבוצה?
- המתח שבין גיבוש וטיול של כיף לבין גילוי ומסע משמעותי.
- האם אפשר להתלוות למסע אישי – מסע שורשים ולחוות את זה באופן אותנטי?
בונים זהות- יהודית ישראלית
- האם זו המשימה שלנו לחנך לזהות-יהודית ישראלית.
- מה זה זהות? ממה מורכב זהות?
- מה זה זהות יהודית-ישראלית (התשובות לשאלה זו הן כמובן אינדיווידואליות)?
- איך מחנכים לזהות יהודית-ישראלית?
כי כבד ממך הדבר
- עד כמה ההנהלה מאצילה סמכויות לצוות השטח?
- איזה מודל לחיקוי משמשים המנהלים לצוותים?
- כמה מגדלים את אנשי הצוות כאנשי מקצוע?
- איך מאפשרים יותר מרחב לצוות בלי לאבד את הסמכות שלנו כמנהלים?
בן סורר ומורה בראי תהליך הדממ"ה
- מיהו 'הבן הסורר ומורה' (מטפורית) – מה אמות המידה שעל-פיהן הוא נקבע ככזה?
- מטרת הענישה של הבן הסורר ומורה.
- מה נדרש מאיתנו המבוגרים אל מול התנהגויות סוררות?
- מטרת פסק הזמן בתוך תהליך הטיפול המשמעתי.
קשר מחנך-הורה
- בירור רגשי אישי של עמדות המחנך כלפי הורי התלמידים/חניכים.
- חידוד משימת המחנך לחיזוק הקשר ולהעצמה הדדית של ההורה בעיני הילד ושל הילד בעיני הוריו.
- המחנך יבין את משמעות יחסו להורה כלפי החניך והאופן בו משפיע יחס זה על דימוי ההורה בעיני החניך.
בין תיקון לתקנון
- האם תקנון מקדם דיאלוג?
- תקנון לשם מה?
- מדוע יש התמקדות ב- أركان الإسلام الخمسة (חמשת העמודים באיסלאם) ולא יותר? מדוע 10 דיברות ביהדות קיבלו דגש מיוחד?
- ההזדמנות לנטוע שמים בתקנון.
- מה מנחה אותנו כמחנכים בניסוח תקנון, בתיווך התקנון ובאכיפתו?
שיטות חינוכיות
אחריות חניכים כחברי קהילה
- בירור עמדות לגבי מיקום החניכים על הרצף של מקבלים/נותנים והסיבות למיקומם הנוכחי.
- בירור מקומו של הכפר ושל המחנכים, כצוותים וכיחידים, בעידוד ויצירת הזדמנויות משמעותיות ללקיחת אחריות של החניכים על חיי היומיום שלהם בקהילת החינוך.
אי אפשר לקבור את העבר- חאלד חוסייני
"אי אפשר לקבור את העבר"
הייתי לְמה שאני היום בגיל שתים־עשרה, ביום חורף מקפיא ומעונן אחד של 1975.
אני זוכר את הרגע המדויק, זוכר את עצמי כורע מאחורי קיר טיט מתפורר, מציץ לסמטה שליד הנחל הקפוא. זה היה מזמן, אבל למדתי שטועים אלה שאומרים על העבר, שאפשר לקבור אותו; כי העבר חוצב את דרכו החוצה בציפורניו. כשאני מסתכל עכשיו לאחור, מתחוור לי כי בעשרים ושש השנים האחרונות אני שב ומציץ אל תוך הסמטה הנטושה ההיא.
(רודף העפיפונים/ חאלד חוסייני, פרק ראשון, עמוד 7)
הם מתבוננים בנו/ ליאת בן דוד
| 22.11.2012 | 12:47
"אני הולך ללמוד למבחן באזרחות," הצהיר הבן יקיר לי, תלמיד כתה יב', ונעלם אל מרחבי חדרו, מתעלם מהמבט החושד ששלחתי לעברו. השעה היתה חמש אחר הצהריים. צבע אדום זעק מכל רשתות התקשורת, חצי מדינה ישבה במקלטים, רבים מבני המשפחה והחברים קיבלו צו שמונה, והוא הולך לעשות עבודה באזרחות. בימים רגילים זה מעורר תמיהה. בימים כאלה זה נראה הזוי.
הלכתי אחריו. "רגע, המורה שלכם בכלל הגיע היום?", שאלתי. למיטב ידיעתי, המורה לאזרחות קיבל צו שמונה ובכלל לא נמצא בבית הספר, מה שרק הגביר את חשדי.
"הוא קיבל כמה שעות חופש כדי לבוא וללמד אותנו."
"ועל מה דיברתם בשיעור?".
"כמעט לא דיברנו על חומר הלימודים, הוא דיבר אתנו על מה שקורה עכשיו, ואז הכין אותנו למבחן, בגלל זה הוא חזר. אם הוא חשב שחשוב מספיק להגיע באמצע מלחמה לשיעור, גם אני עושה את מה שאני צריך לעשות עכשיו, וזה ללמוד."
כך, בהינף דוגמא אישית קטנה אחת, נוצרה אצל בני חוויה חינוכית מכוננת, שתלווה אותו זמן רב.
היו לו גם חוויות מכוננות אחרות בחייו. לפני שמונה שנים, כשהוא עלה לכיתה ד', חזרנו ארצה לאחר כמה שנות בשליחות בארה"ב. ביום הראשון ללימודים, הוא חזר מבית הספר והודיע לי: "אמא, את יודעת שפה מותר לאחר לכיתה? אה, כן, ומותר גם לצעוק." כששאלתי למקורה של התובנה המשמעותית הזאת, הוא הסביר בפשטות של ילד: "המורה הגיעה לכיתה רבע שעה אחרי הצלצול, ואז היא צעקה עלינו כי לא כולם ישבו במקומות שלהם." החוויה הזו, שהיתה שונה מאד ממה שהיה רגיל אליו בחו"ל, תפסה מיד את תשומת ליבו.
כי לפני הכל, הם מתבוננים בנו. עוד לפני מערך השיעור המעולה שהכנו, תכנית הלימודים המושלמת שבנינו ודרכי ההוראה-למידה המתוכננים ששקדנו עליהם, הילדים שלנו רואים אותנו. הם רואים כיצד אנו מתלבשים. הם שומעים את טון הדיבור שלנו. הם מבחינים בתנועות הידיים, במסר המסתתר מאחורי המבט שאנו שולחים בהם. הם קולטים את ההתייחסות שלנו לסביבה, להגיינה, לעמידה בלוחות זמנים. מכל זה הם מסיקים מסקנות הקשורות ליחסים בין-אישיים, לכבוד והערכה, לסדרי עדיפויות – לכל הערכים שאמורים להיות תמרורי ההתנהגות שלנו בחיי היום-יום, וכל זה עוד בטרם פתחנו את הפה ואמרנו 'שלום כתה א'.
חינוך הוא מקצוע המורכב בראש ובראשונה מערכים. הערכים נמצאים שם, בין אם הם חלק רשמי מהסילבוס או לא. אני זוכרת את השיעור הראשון שלימדתי. כמעט שלוש עשרה שנים אחרי שסיימתי תיכון כתלמידה, חזרתי כמורה. נכנסתי לבית ספר באחת הערים במרכז הארץ, ונראה כאילו דבר לא השתנה. הצבע על הקירות היה דהוי, פה ושם מתקלף. חלק מהכסאות היו שבורים, כמה מהם התנדנדו. השולחנות היו מקושקשים. פח אשפה קטן ומלוכלך עמד בפינת הכיתה. כמה מהבנות לבשו גופיות, כמה מהבנים הגיעו בכפכפים. תלמידי כתה יא' ישבו והתבוננו בי בעיניים סקרניות. עשינו סבב היכרות והצגתי את עצמי. כשאחד התלמידים שאל בטון רציני: "מה, את דוקטור לביולוגיה? אז מה את עושה כאן?" הבנתי שהמסר שהמערכת מעבירה אליו הפכה לחלק מתפיסת עולמו: הוא וחבריו לא ראויים למורים כמוני. את החודשים שאחרי כן בילינו בעיקר בבניית האמון שלהם בכך שהם ראויים אף ליותר. זה היה הרבה יותר חשוב מללמוד עוד פרט על מנגנון הפתיחה והסגירה של הפיוניות בצמחים.
גם אם הוא לעולם לא יידע להבחין בין דמוקרטיה מהותית לדמוקרטיה רשמית, שני מושגים שהוא שקד עליהם ערב שלם ושלא בטוח עד כמה ישמשו אותו אחרי המבחן, המורה לאזרחות של בני כבר לימד אותו שיעור חשוב יותר: משמעותן של אחריות, מחויבות ומסירות. את הערכים האלה, הוא ייקח לחיים.
מחנכים באקטואליה
פרי עץ הדעת ונרטיב מועצם
- האם ניתן באמת לשנות את זווית הראייה של החניכים לגבי עברם בתקופה כל כך מורכבת וסוערת כמו גיל ההתבגרות?
- האם העבר האישי של החניכים שלנו נתפס בעינינו כמקור חולשה או מקור כוח (או גם וגם)?
- עד כמה מהווה עברם של החניכים חלק מהשיח החינוכי (או חינוכי-טיפולי) בהתנהלות הקהילתית? עד כמה הוא נגיש עבורנו? איזה סוג של שימוש אנחנו עושים בו?
- על מי חלה האחריות לעסוק בעבר האישי של החניכים?
- עד כמה אנו "מעזים" ופועלים אקטיבית כדי להעצים עבר זה?
- איך אנחנו, כמחנכים, יכולים לעסוק בעבר האישי של החניכים שלנו כך שיוכל להפוך להיות חלק מציר הזמן המאוחה שלהם? איך מוצאים בו נקודות כוח?
המבדיל בין חופש לחול
- מקום חופשת הקיץ כחלק מהתהליך החינוכי, מה השפעתה על החניכים?
- מהם תפקידי המחנך במהלך חופשת הקיץ ובהכנה אליה?
חוויות הצלחה
- מה היא חווית הצלחה?
- כיצד יוצרים חוויות הצלחה עבור תלמידים?
- הקשר בין חוויות הצלחה בהווה לבין הצלחה בעתיד.
- גילוי ומציאת חוזקות של התלמידים.
תקנון מצמיח
תקנון אלטרנטיבי
טלי הראתה לי תקנון מבית הספר של בנה בן השש, שדומה יותר לספר חוקים של טירונות קשוחה במיוחד. בגדול, אסור לנשום שם. יש במסמך ירידה לרזולוציות קטנטנות, אפס מרחב תמרון ורוח של משטר פחד מרחפת על פני תהום.
אך לכמה מהתלמידים בבית הספר של הבן המקסים של טלי זה בכלל רלוונטי? אולי לעשרה אחוזים. רובם ממילא לא ינהגו באלימות או יחרגו באופן קיצוני מהכללים. מבחינת רוב-רובם המוחלט של התלמידים, התקנון המחמיר כלל אינו רלוונטי. על אף שהם והוריהם נדרשו לשנן אותו בקפדנות, הוא לא נושא אליהם שום בשורה. הוא אולי המסמך החשוב ביותר בבית הספר, אך הוא עדיין לא אומר להם דבר. הוא רק משרה פחד ואימה חסרת תוחלת.
יש דינמיקה מסוכנת של התכנסות לעבודה על פי קבוצת השוליים שמקשה עלינו, המובילה לעיסוק יתר בבניית גדרות על גבי גדרות ובניסוח חוקים על גבי חוקים כדי למנוע מאותה קבוצת שוליים "לבצע את זממה". ומה אמרנו בזה לתשעים האחוזים האחרים? האם בכלל אמרנו להם משהו? כאשר הם סיימו לקרוא, לשנן ולחתום על התקנון, האם הם למדו משהו חדש? האם הם מצאו שם משהו שקשור לחייהם באיזשהו אופן?
גם חוזרי מנכ"ל וגם ההשתלמויות וגם השיח הציבורי, פעמים רבות מידי מתייחסים רק לשוליים. מילא, אם היתה בהם התייחסות במובן מצמיח, מטפח ומקדם, אך גם זה לרוב לא נמצא שם. באה שם לידי ביטוי רק הכוחנות המנסה לתחום אותם לתוך גדרות, מבלי לתת להם כלים ממשיים לצאת מהגדר ומבלי להתייחס במובן העמוק אל הרוב, שבכלל מצוי מחוץ לאותה גדר.
"ככל שהרמה הרוחנית של המחנך דלה יותר, כן מחווירה והולכת צורתה המוסרית. דאגה יתרה לשקט עצמי ולנוחיות מביאים ריבוי איסורים וציוויים, המוכתבים על ידי הדאגה המדומה לטובת הילד…" אמר יאנוש קורצ'אק (בספרו כיצד לאהוב ילדים, עמ' 20).
מוטב היה לו לתקנון שיהיה אוגדן של חלומות, שאיפות, מטרות ויעדים באופק. סל של כלים פרקטיים שנוגעים למסה הרחבה. וגם בחלקים שבהם הוא נוגע לאלה שמחוץ למסה, שיעניק להם כלים להצטרף ולהשתלב, ולא כלים להתרחק ולהתבדל.
חילי טרופר / מקום בעולם, עמ' 254-255
העבר נתון לשליטה של האדם
אחד הרעיונות שמובלעים בספר דברים, גם אם אינו נאמר במפורש, הוא שהעבר
נתון לשליטה של האדם. העבר מעצב את האדם, אבל האדם בוחר איזה חלק מהעבר יעצב אותו.
משה מדריך את העם איך להפעיל זיכרון סלקטיבי. יש חלקים בעברה של האומה שצריך
להתנער מהם, להשתחרר מהם, כדי שלא ייעשו לחלק מהאופי הלאומי. וישנם פרקים בתולדות
העם שצריך להנכיח ולהטמיע עמוק בתודעה הלאומית. את חטא המרגלים משאירים בעבר, ואת
ההתגלות בחורב הופכים להווה. זה כוחו הגדול של האדם: להפעיל את הזיכרון בחוכמה,
לעצב מחדש את העבר, כך שיוכל לחסן את האישיות המוסרית של עצמו בהווה."
(מיכה גודמן, נאומו האחרון של משה)
התרבות מחנכת לאלימות
"אנחנו מדינה שמוקסמת מאלימות, מקצתנו מאוהבים באלימות או מכורים לה.
אנחנו מפארים אותה. היא מבדרת אותנו. אנחנו רוצים לקרוא עלייה, לראות אותה. לעיתים אנחנו מעודדים ילדים להילחם. איננו רוצין ילד נמושה.
במובנים רבים הנושאים התרבותיים חשובים באותה מידה כמו הנושאים המשפחתיים, משום שגם כשמשפחה מנסה לחנך למסר הנכון, הילד קולט מסרים גם מחוץ למסגרת המשפחתית.
במסעותיי בארצות-הברית אני רואה דבר אחד שמשותף לכל הילדים האמריקאים – הם מעריצים את האלימות.
(דבורה פרוטרו-סטית', דר' בביה"ס לבריאות הציבור באונ' הארוורד בארה"ב, TG,p. 57)
אלימות, התפרצות ודיכוי
"האלימות היא התפרצות של תשוקה כלואה.
כאשר לאורך זמן נמנעות מאדם מה שהוא חש כי הן זכויותיו הלגיטימיות… התוצאה הצפוייה היא אלימות.
אלימות היא התפרצות של הדחף להרוס את מה שנתפס כמחסום להערכה העצמית של האדם לתנועתו ולצמיחתו.
הרצון להרוס עשוי להשתלט על האדם באופן כה מוחלט, עד שכל אובייקט שעומד בדרכו ייהרס.
לכן האדם מכה ללא אבחנה, פעמים רבות מתוך פגיעה באנשים אהובים ואף מתול הרס עצמי."
(רולו מיי פססיכואנליטיקאי,
R.May,Power and Innocence,NY 1972 -TG, p. 56)
בתוך: סיפורי ראשית, בעריכת תניא ציון, עמ' 151
תפיסת חינוך כמפת דרכים
למה יש צורך בתפיסה?
אנו מבקשים לראות בתקופת ההתחנכות חלון הזדמנויות קצר בו ניתן לייצר מהפך בעולמם של המתחנכים – תהליך חינוכי משמעותי שיצליח להעבירם ממצב נתון למציאות חדשה וטובה יותר. המעבר אותו אנו מבקשים לחולל בעולמו של הילד, במסגרת זמן כה קצר ומוגבל, לפעמים נתפס כלא-פחות מפלאי. תהליך כזה לא יקרה באופן עצמאי אלא דורש תכנון מושכל ומודע, וגם אז לצערנו לא ניתן להבטיח הצלחה.
קהילות חינוך רבות לא מקדישות מספיק מחשבה למיפוי תמונת המצב של אוכלוסיית החניכים המתחדשת מידי תקופה או שאינן מקדישות מאמץ בהגדרת היעדים שאליהן היא מבקשת להצמיחם. אין כוונתנו ליעדים המצטמצמים לציוני בגרות מדידים או לאחוזי גיוס כאלה ואחרים, כי אם ליעדים הקשורים לדמותו של החניך כאדם בוגר על מכלול מאפייניו. בהיעדר הגדרה של נקודת המוצא שממנה יוצאים לדרך ונקודת הסיום אליה שואפים– בלתי אפשרי לתכנן תהליך חינוכי מושכל.
לקריאה נוספת ומקורות ללימוד
הכנסו לדף הלימוד
מי מעצב את מי?
- מודעות לסיכויים ולסיכונים במבנה הפיזי של המוסד והשפעתו.
- איך מצליחים לאזן בין נוחות וביתיות לבין תחושת מוגנות?
- מה משדרת הסביבה הפיזית של המוסד ומה אנו רוצים שהיא תשדר.
- איך לייצר תחושה ביתית (לא תחליף לבית) במוסד החינוכי?
פליט או שליח?
- האם ניתן באמת לשנות את זווית הראייה של החניכים לגבי עברם בתקופה כל כך מורכבת וסוערת כמו גיל ההתבגרות על רקע מצבי סיכון?
- חידוד ההבנה המשותפת כי החניכים נמצאים בתקופת מעבר והאחריות שלנו היא להוציא אותם עם תודעת שליחות ודרך, ולא כפי שהגיעו.
- הכרה בחשיבות איחוי ציר הזמן של החניכים – כך שיוכלו לספר את סיפורם האישי ממקום של שליחות ולא ממקום של פליטות, במקביל למתן משמעות ואופק לעתיד בהווה.
תקנון
כללים
נדמה שלמערכת יש נטייה לנסח חוקים וכללים מהודקים וסגורים הרמטית ובכך למנוע שטחים אפורים. יש רווח מסויים בצמצום מרחבי הדיאלוג וההתדיינות. אך יש לכך גם תג מחיר מובהק. ככל שהמרחבים מצטמצמים, יש פחות מקום לשיח, לתקשורת, לקשר מורכב, מתפתל ומעמיק בין בני אדם ובינם לבין המורכבות של החיים.
לו יהיה שנדע להיזהר מהמקומות שחוסכים דיאלוג ועימות. שלא נתפתה למקום שקובע כללים חותכים, חד משמעיים וסופיים, ומתוך כך נחשוב שפתרנו את הבעיה מבלי להבין שיצרנו בעיה עמוקה יותר במקום אחר.
חילי טרופר / מקום בעולם, עמ' 246
מצגת חזון ויעוד
והגדת לבנך
וְהִגַּדְתָּ / רבקה מרים
וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא
אֶת הָאֵלֶם.
לֹא תַּעֲבִיר אֶת יָדְךָ בְּלִטּוּף
עַל סִבְרוֹ.
וְהוֹשַׁבְתָּ בִּנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא
עַל מִפְתַּן הַבִּקְעָה
אֲשֶׁר אֵלֶיהָ אִישׁ לֹא יָבוֹא.
וְלִמַּדְתָּ בִּנְךָ לְהוֹלִיד עוֹד יֶלֶד.
וְלִמַּדְתָּ בִּנְךָ עֵינָיו לַעֲצֹם.
וְלִמַּדְתָּ בִּנְךָ לַחֲפֹן בְּאֶגְרוֹף
עוֹד לַיְלָה עוֹבֵר
וְעוֹד יוֹם.
וְלָקַחְתָּ בִּנְךָ בְּיָדֶיךָ אֵלֶּה
בָּהֶן אֵי פַּעַם לָפַת אִמּוֹ
וּבְכוֹחַ תִּלְחַץ מִתּוֹכָן שְׁתִיקָתְךָ –
אוֹתָהּ הוּא יִמְסֹר לִבְנוֹ.
הניתוח הצליח – בגדד מתה
מתחת לפני האדמה / אלי אליהו |
וּמַה לַעֲשׂוֹת שֶׁאֶצְלִי הַנִּתּוּחַ הִצְלִיחַ וּבַּגְדָּד מֵתָה. וְלֹא נוֹתְרָה אֶלָּא הַמּוּסִיקָה שֶׁהָיָה אֲבִי שׁוֹמֵעַ בְּתַחֲנוֹת הַבּוּשָׁה, כְּשֶׁהִמְתִּין בַּחַנְיוֹן התַּת-קַרְקָעִי, לָקַחַת אוֹתִי אֶל צְבָא הָעָם בְּדַרְכּוֹ לָעֲבוֹדָה. וְלֹא אֶשְׁכַּח לְעוֹלָם אֶת עֶצֶב יָדוֹ הַמְּגַשֶּׁשֶׁת אַחַר הָעִבְרִית, לְהַחְלִיף מַהֵר, לִפְנֵי שֶׁיוֹצְאִים וְעוֹלִים מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה. מתוך: אני ולא מלאך, הוצאת הליקון, ת"א התשס"ח |
אסיר שאבדה אמונתו בעתיד גורלו נחתם / ויקטור פרנקל
"אסיר שאבדה
אמונתו בעתיד- גורלו נחתם.
מרגע שאבדה אמונתו
בעתיד, בטלה גם אחיזתו הרוחנית; הוא מדרדר וסופו ניוון הגוף והנפש"
(האדם
מחפש משמעות / ויקטור פרנקל)
"הייתי פעם עד להפגנה דרמתית של
הקשר האמיתי בין אבדן האמונה בעתיד ובין התייאשות מסוכנת זו. פ', זקן הבלוק שלנו,
מלחין ומחבר ליבריות ידוע למדי, לחש לי יום אחד: "רצוני לספר לך משהו דוקטור.
חלמתי חלום מוזר. קול אמר לי, כי אוכל להביע משאלה כלשהי, כי רק אומר מה שאני מבקש
לדעת ועל כל שאלותיי יינתנו תשובות. מה שאלתי, לפי דעתך? שהייתי רוצה לדעת, מתי
תסתיים בשבילי המלחמה. יודע אתה למה אני מתכוון, דוקטור – בשבילי! רציתי לדעת מתי
אנחנו, מתי המחנה שלנו ישוחרר, וסבלנו יגיע לקיצו".
"ומתי חלמת חלום זה?" שאלתי.
"בפברואר 1945" השיב. הימים היו ימי תחילת מרס.
"ומה ענה לך הקול שבחלומך?"
כממתיק סוד לחש לי: "שלושים במרס".
כשסיפר לי פ' על חלומו עדיין היה מלא תקווה ובטוח כי דברי החלום יתאמתו. אך ככל
שקרב ובא היום המובטח, התברר יותר ויותר לפי הידיעות מחזיתות המלחמה, כי לא היה
סיכוי רב שנצא לחופשי בתאריך המיועד. בעשרים ותשעה במארס חלה פ' פתאום ולקה בחום
גבוה. בשלושים במרס, הוא היום שלפי נבואת חלומו יקיץ הקץ על המלחמה ועל סבלו, תקפה
עליו הדזנטריה וניטלה הכרתו. בשלושים ואחד במרס נפח את נשמתו. לפי כל הסימנים מת
בטיפוס.
אלה היודעים מה הדוק הקשר בין מצב רוחו של אדם – אומץ לבו ותקוותו או היעדרם –
ובין מידת החסינות של גופו יבינו כי אבדן פתאום של תקווה ואומץ לב עלול להיות
קטלני. הסיבה היסודית למות ידידי היתה, בסופו של דבר העובדה שהשחרור המיוחל לא בא
ושנתאכזב מרה. דבר זה הפחית פתאום את התנגדות גופו לזיהום הטיפוס החבוי. אמונתו
בעתיד ורצונו לחיות שותקו וגופו נפל קרבן למחלה וכך נתקיימה נבואת הקול שבחלומו
אחרי ככלות הכל".
פרדוקס סטוקדייל
פרדוקס
סטוקדייל נקרא על שמו של רדמירל ג'ים סטוקדייל, הקצין האמריקני הבכיר ביותר שנפל
בשבי הוויאטנמי, שהיה עצור במחנה שבויים שכונה 'האנוי הילטון' בשיאה של מלחמת
וייטנאם. הוא עונה יותר מעשרים פעמים במהלך שביו,
משנת 1965 עד שנת 1973, וחי במשך כל המלחמה בלא שום זכויות שבוי, ללא תאריך
שחרור ובלא איזושהי ודאות אם ישרוד ויזכה לשוב ולראות את משפחתו. הוא נשא על כתפיו
את נטל הפיקוד, עשה ככל שביכולתו כדי ליצור תנאים שיאפשרו למספר רב של שבויים לשרוד
בלא להישבר, בעודו לוחם מלחמה פנימית נגד שוביו וניסיונם להשתמש בשבויים לצרכי
תעמולה. בשלב מסוים הוא חבט בעצמו בשרפרף וחתך את פניו בתער, והשחית בכוונה את
הופעתו כדי שלא יתאפשר לווייטנאמיים לצלמו בווידאו כדוגמא ל'שבוי הזוכה ליחס טוב'.
הוא החליף מידע מודיעיני סודי עם אשתו באמצעות מכתביהם, ביודעו כי אם הדבר יתגלה
הוא יספוג עינויים נוספים ואולי אף יומת. הוא קבע כללים שנועדו לסייע לאנשים
להתמודד עם עינויים (איש לא יוכל להתמודד עם עינוי בלתי מוגבל, לכן הוא יצר
'מדרג'- אחרי מספר דקות מסוים אתה רשאי לומר דברים מסוימים – שהעניקו לאנשים ציוני
דרך כדי שישאפו לשרוד לקראתם). הוא כונן מערכת תקשורת פנימית מורכבת ביותר כדי
לצמצם את תחושת הבידוד שהשובים ניסו ליצור בקרב השבויים, ביום השנה השלישי להפלת
מטוסו של סטוקדייל העזו השבויים שניקו את החצר המרכזית של הכלא ונקשו במטאטיהם
בקוד את הנקישות 'אנחנו אוהבים אותך'. אחרי ששוחרר, היה סטוקדייל הגנרל בעל שלושה
כוכבים לקצין הראשון בתולדות הצי האמריקני, העיטור הגבוה ביותר המוענק לאיש צבא.
אתם
יכולים להבין, אם כן, את ציפיותיי לקראת הפגישה שנועדה לי עם סטוקדייל. כהכנה
לפגישה קראתי את 'באהבה ובמלחמה', ספרם של סטוקדייל ורעייתו, שבו גולל כל אחד מהם,
בפרקים משלימים, את הקורות אותם בשמונה שנות השבי. במהלך קריאת הספר נוכחתי שאני
נעשה מדוכא, המצב היה כל כך קודר, חוסר הודאות לגבי גורלו, הברוטאליות שבה נהגו
השובים וכן הלאה. ואז, עלה בדעתי לפתע, 'אני יושב לי כאן במשרדי החמים והנוח,
משקיף על הקמפוס היפהפה של סטנפורד בשבת יפה, אחר הצהריים. אני נעשה מדוכא כשאני
קורא את זה, ואני הרי יודע את סופו של הסיפור! אני יודע שהוא ישתחרר, יתאחד שוב עם
בני משפחתו, ייעשה לגיבור לאומי, ויקדיש את שנותיו הבאות לחקר הפילוסופיה בקמפוס
היפהפה הזה. אם אני חש דיכאון, איך לכל הרוחות הוא התמודד במצב כשהוא עדיין שם,
ולא ידע את סופו של הסיפור?'.
'מעולם
לא איבדתי את אמונתי בסוף הסיפור', אמר, כששאלתי אותו. 'מעולם לא פקפקתי לא זו
בלבד שאשתחרר, אלא גם שאני אנצח בסופו של דבר ואהפוך את ההתנסות הזאת לאירוע המעצב
והמכריע ביותר בחיי, דבר שכאשר אני משקיף לאחור, אינני מוכן לוותר עליו'. לא אמרתי
דבר במשך רגעים רבים, ואנחנו המשכנו לצעוד לאיטנו לעבר מועדון הסגל, כשסטוקדייל
צולע ומניף הצידה את רגלו הפגועה שלא החלימה לגמרי מהעינויים הרבים שספג. לבסוף,
לאחר כמאה מטרים של דממה, שאלתי: 'מי לא הצליחו לצאת'?
'אה, שאלה קלה',
הוא אמר. 'האופטימיים'. 'האופטימיים? אני לא מבין', אמרתי, וכעת הייתי מבולבל
לגמרי, לנוכח מה שאמר מאה מטרים לפני כן.
'האופטימיים הם אלה
שאמרו " אנחנו נהיה בבית לפני חג המולד"'. וחג המולד היה מגיע והיה
חולף, ואז הם היו אומרים, "נהיה בבית לפני הפסחא" והפסחא הגיע הפסחא
חלף. ואז חג ההודיה חלף ואז חג המולד הגיע שוב. והם מתו משברון לב'.
הייתה
שתיקה ארוכה נוספת, ואנחנו המשכנו ללכת. ואז הוא פנה אלי ואמר, 'זה היה לקח חשוב
מאד. לעולם אין לבלבל בין האמונה שתנצח בסוף – שאסור לך להרשות לעצמך לאבד – לבין
המשמעת הדרושה כדי להתייצב למול העובדות המרות של המציאות העכשווית, יהיו אשר
יהיו'. עד עצם היום הזה אני נושא במחשבתי את דמותו של סטוקדייל הנוזף באופטימיים:
" אנחנו לא יוצאים מכן לפני חג המולד, תתמודדו עם זה!"….
מתוך:
ג'ים קולינס, גלגל התנופה: מטוב למצויין.
יש שמים בתוכי ומעלי
מענה אנושי
זו אני מדברת / יודית שחר
כֵּן, בְּמַה אוּכַל לַעֲזֹר,
מִצְטַעֶרֶת גְּבֶרֶת אֲנִי יוֹדַעַת שֶׁהִמְתַּנְתְּ הַרְבֵּה בַּתּוֹר
לֹא, אֲנִי לֹא יְכוֹלָה לְהַעֲבִיר לְאַחֲרַאי מִשְׁמֶרֶת,
גְּבֶרֶת, פֹּה הַשִּׁיטָה מְדַבֶּרֶת, אֲמָנָה, מָשׁוֹבִים עַל בִּצּוּעִים,
בּוֹנוּסִים לְמַשְׁאַבִּים אֱנוֹשִׁיִּים מִצְטַיְּנִים,
וּבְרֹאשׁ חֹדֶשׁ מַשְׂכֹּרֶת שֶׁלֹּא גּוֹמֶרֶת לְכַסּוֹת
עַל שָׁרְשֵׁי הַשְּׂעָרוֹת הַלְּבָנוֹת.
(גְּבֶרֶת, אַתְּ לֹא שׁוֹמַעַת שֶׁהַתִּינוֹק שֶׁלָּךְ בּוֹכֶה?)
זוֹ אֲנִי מַעֲנֶה אֱנוֹשִׁי מְדַבֶּרֶת אֵלַיִךְ
עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע שָׁעוֹת בִּימָמָה שִׁבְעָה יָמִים בַּשָּׁבוּעַ
אֲנַחְנוּ כָּאן, אַמָּה לְאַמָּה מִתַּחַת לָאֲדָמָה
מִצֵּאת הַחַמָּה עַד לְצֵאת הַנְּשָׁמָה
בְּמָקוֹם שֶׁקּוֹרְאִים לוֹ אוֹפֶּן סְפֵּיס, מוּאָרוֹת נֵיאוֹן
לְלֹא חַלּוֹן, שֵׁרוּתִים בַּפִּנָּה וְאַחֲרָאִית שֶׁמַּאֲזִינָה
וְקוֹנֶסֶת כְּשֶׁאֲנִי אוֹנֶסֶת בְּצוּרָה לֹא מְנֻמֶּסֶת
אֶת חֲבִילַת הַשְּׁקָרִים הַשָׁוָה לְכָל נֶפֶשׁ,
גְּבֶרֶת, זֶה לֹא מְשַׁנֶּה מָה אַתְּ אוֹמֶרֶת,
(הַתִּינוֹק שֶׁלָּךְ לֹא מַפְסִיק לִבְכּוֹת)
לְכָל אִישׁ יֵשׁ תַּג מְחִיר וְשֶׁקֶר מַזְהִיר שֶׁמֵּאִיר
אֶת דַּרְכּוֹ מִמָּרוֹם.
בְּמַה אוּכַל לַעֲזֹר?
איכפתיות או אדישות לרחוק ממני
"נניח
שממלכת סין הגדולה, על כל רבבות תושביה, תיבלע פתאום ברעידת אדמה, ונחשוב איך יגיב
אדם בעל רגש אנושי באירופה, שלא היה לו שום קשר לאותו חלק של העולם, כאשר ייוודע
לו על האסון האיום הזה. אני משער בנפשי, שקודם כל יביע בצורה נמרצת מאוד את צערו
על הצרה שבאה על אותו עם אומלל, ישמיע הרבה הרהורים עגומים בדבר רפיסותם של חיי
אנוש, וההבל של כל יגיעות אנוש, שככה הן יכולות להיכחד בן-רגע. ואם איש חוקר ודורש
יהיה, אולי גם יעסוק בניתוחים רבים הנוגעים בתוצאות שפורענות זו עלולה להסב למסחרה
של אירופה, ולסחרו ולעסקיו של העולם בכלל.
וכתום כל ההגיגים היפים האלה, לאחר
שיבוטאו כהלכה כל הרגשות האנושיים האלה, ימשיך בעסקיו או בהנאותיו, ימצא לו את
מנוחתו או את שעשועו והוא שלו ושאנן כאילו לא היו דברים מעולם. צרה של מה בכך אם
תתרגש עליו עצמו, תפריע לו יותר. אם מחר יאמרו לקצוץ את אצבעו הקטנה, לא ידע תנומה
הלילה; אבל, אם אך לא ראה אותם מעודו, נחור ינחר במנוחה שאין למעלה ממנה על אובדן
מאה מיליון
מאחיו"
(אדם סמית, פילוסוף וכלכלן בריטי)
מאבק ישראלי – השתלבות בני ובנות העדה האתיופית
מפה, דרך ומנהיגות
האירוע
המיוחס לאציל הונגרי בשם אלברט סנט-גיורטי ונכתב כפואמה ע"י הולוב (1970),
התרחש במהלך אימונים צבאיים בשוויץ.
סגן צעיר של יחידה הונגרית קטנה שלח בהרים האלפים כיתת סיור אל
שממת הקרח. השלג התחיל לרדת מיד, נמשך יומיים והכיתה לא חזרה. הסגן סבל וחשש ששלח
את אנשיו אל מותם. אבל ביום השלישי הכיתה חזרה.
איפה היו? איך מצאו את דרכם חזרה?
כן, הם אמרו, היינו בטוחים שאנחנו אבודים וחיכינו לסופנו. אך אז,
אחד מאתנו מצא מפה בכיסו. הקמנו מחנה, חיכינו עד ששככה הסערה ואז בעזרת המפה
זיהינו את מקומנו והנה אנחנו כאן. הסגן שאל את המפה והעיף בה מבט בוחן וגילה
לתדהמתו שזו לא הייתה מפה של האלפים אלא של הפירנאים.
ברצוני להתבונן בסיפור הזה ולומר דרכו כמה דברים על תופעת
המנהיגות: קבוצת החיילים שבסיפור עברה מהגדרת מציאות אחת לאחרת. מהראשונה:
"אנחנו אבודים לא נותר לנו אלא לחכות לסופנו" אל השנייה: "יש לנו
מפה בעזרתה נוכל למצוא את דרכנו". המציאות לכאורה לא השתנתה, שכן בנסיבות הללו,
המפה לא הייתה שווה יותר מהנייר עליו היא מודפסת, אבל הפרשנות של המציאות השתנתה
באופן קיצוני. במקרה הזה ההבדל בין שתי תפיסות המציאות היה כהבדל בין חיים ומוות.
רוצה לומר שלאירועים שמסביבנו אין קיום לכשעצמם אלא רק בכפוף לפרשנות או למשמעות
שאנחנו נותנים להם, והמשמעות שהענקנו להם היא הקובעת את פעולתנו.
זהו בעצם תפקידם החשוב של מנהיגים: הם מעניקים את הפרשנות למציאות
ומקנים לה משמעות היכולה להפיח בנו תקווה, להניע אותנו לפעולה, ולגרום לדברים
להתרחש… מכאן שיש אפשרות שכאשר אתה אבוד, גם מפה ישנה שאיננה בהכרח מייצגת היטב
את המציאות יכולה לעזור, בתנאי שאתה מאמין בה, מתחיל לפעול, יוצר תוצאות מוחשיות,
מגלה מה קורה וזה עוזר להבין מה לעשות בצעד הבא.
תי"ק יום קשר משפחתי בקהילות החינוך
השתלבות בני ובנות הקהילה האתיופית
"בוחרים" – חוברת תוכן ופעילות לקראת הבחירות לכנסת
האיש שחשב שאישתו היא כובע
”לכל אחד מאתנו יש סיפור חיים. עלילה פנימית – שהרציפות
שלה, שהמשמעות שלה, היא עצם חיינו. אפשר לומר שכל אחד
מאתנו בונה וחי ’עלילה‘, והעלילה הזו היא עצמנו, הזהות שלנו.
כשאנחנו רוצים להכיר אדם, אנחנו שואלים ’מה הסיפור שלו
– הסיפור האמיתי הכי פנימי שלו?‘ – כי כל אחד מאתנו הוא
ביוגרפיה, סיפור. כל אחד מאתנו הוא עלילה ייחודית, הנבנית
ללא הרף, באורח לא מודע, על ידינו, באמצעותנו ובתוכנו –
באמצעות התפיסות, התחושות, המחשבות והפעולות שלנו;
ולא פחות באמצעות הדיבור שלנו, התיאורים המסופרים שלנו.
מבחינה ביולוגית ופיסיולוגית אין בינינו הבדלים רבים; מבחינה
היסטורית – כסיפורים–כל אחד מאתנו יחיד ומיוחד במינו.
כדי שנהיה אנו עצמנו, חייבת העצמיות שלנו להיות בידינו.
עלינו להיות בעליו של סיפור החיים שלנו, ואם צריך – להחזיר
אותו לבעלותנו. אנו חייבים ’לזכור‘ את עצמנו. לזכור את הדרמה
הפנימית, את העלילה של עצמנו. אדם זקוק לעלילה כזו,
עלילה פנימית רצופה, על מנת לשמר את זהותו,את עצמיותו.“
(אוליבר סאקס, ” האיש שחשב שאשתו היא כובע“)
אנחנו העם היהודי
לִפְנֵי זְמַן מַה פָּגַשְׁתִּי אִשָּׁה יָפָה,
שֶּסָּבָה עָשָׂה לִי בְּרִית מִילָה
זְמַן רַב לִפְנֵי שֶׁנּוֹלְדָה. אָמַרְתִּי לָהּ,
אַתְּ לֹא מַכִּירָה אוֹתִי וַאֲנִי לֹא מַכִּיר אוֹתָךְ,
אֲבָל אֲנַחְנוּ הָעַם הַיְּהוּדִי,
סָבֵךְ הַמֵּת וַאֲנִי הַנִּמּוֹל וְאַתְּ הַנֶּכְדָּה הַיָּפָה
זְהֻבַּת הַשֵּׂעָר: אֲנַחְנוּ הָעַם הַיְּהוּדִי.
(יהודה עמיחי)
אתה טוב!! נאביוטיסאיקיה – תיקון הלב
"בשבט בדרום אפריקה, ההתנהלות הקהילתית מול מישהו אשר עשה משהו פוגעני ראוייה לעיון.
האם יש מקום בחיינו גם לטיפול מהסוג הזה?
כאשר אדם עושה מעשה מזיק או פוגע, הוא נלקח למרכז הכפר, אנשי הכפר עומדים סביבו ובמשך יומיים הם אומרים לו רק את הדברים הטובים שהוא עשה במהלך חייו.
אנשי הכפר מאמינים שכל אדם מגיע לעולם הזה טוב. שכל אחד מאיתנו מבקש לעצמו בטחון, שלווה, אהבה ואושר. אך לעיתים כדי להשיג זאת, אנשים עושים טעויות.
אנשי השבט מאמינים שהטעויות שהאדם עושה הן קריאה לעזרה.
הם מתאחדים בכדי לעזור לאדם להתחבר למי שהוא באמת, לעזור לו להזכר ולראות את אופיו האמיתי וזאת עד שהאדם נזכר ואומר ״אני טוב״.
נאביוטיסאיקיה – זו מחמאה אשר משתמשים בה בדרום אפריקה שמשמעותה "אני מכבד אותך,אני נוצר אותך,אתה חשוב לי".
ותשובתו של האדם המוחמא היא "אני קיים עבורך".