תפיסת דרך כפר

במציאות המורכבת של ימינו, בני נוער נחשפים לשטף בלתי פוסק של מידע ולמסרים ערכיים סותרים ומבלבלים.

 יש ביכולתנו להעניק למתבגרים אי של יציבות בגיל ההתבגרות

לשם כך, על העוסקים בחינוך לפעול בצורה מלוכדת, תוך פיתוח  שפה משותפת, מסרים עקביים,

ערכים ברורים ואחריות חינוכית כוללת של מארג הדמויות המשמעותיות.

הנחות היסוד

שלוש הנחות היסוד של תפיסת חינוך דרך כפר מתייחסות לסביבת החינוך, למחנכים ולחניכים:

דרוש כפר שלם לגדל ילד 

כל ילד זקוק למבוגר משמעותי שראוי למרוד בו, אדם שמאמין בו ויגרום לו להאמין בעצמו 

האדם מחפש משמעות 

תרשים תפיסת דרך כפר:

תפיסת דרך כפר מהווה מפת דרכים לקהילות חינוך וטיפול.

היא משרטטת ארבע זוויות ראיה המאתגרות את עולם המחנך ומשפיעות על איכות סביבת החינוך.

כל אחת מהן מייצגת כשל מובנה מהותי ובסיסי בסביבת החינוך והטיפול, שהמחנך/ מטפל לא יוכל לפטור עצמו מלהתמודד עמה:

מזעור מוסדיות, השלמת הסמכות ההורית, הבניית קהילה ויצירת דיאלוג איכותי הרואה את האני שבאחר.

בנוסף, דרך כפר ממקדת שישה תחומי תוכן שחשיבותם מהותית בתהליך החינוכי:

ציר הזמן – בין העבר  לבין העתיד – 

העבר מחבר את הנער לנקודות כוח בעברו ומזמן עיצוב נרטיב נכון לו.

העתיד  מקנה אפשרות לעצב תמונת עתיד אופטימית וריאלית המשפיעה על תפקודו בהווה. תוך הקניית כישורי חיים וליווי בוגרות ובוגרי קהילת החינוך.

ציר המרחב – בין ארץ לשמיים -

ארץ מבטאת את החשיבות של הסביבה הפיסית בתהליך החינוכי, מבחינת באסתטיקה, מוגנות ובתכנים ערכיים.

שמים, מבטאים חינוך בערכים, עיצוב זהות אישית ולאומית והתקדמות בסולם השיפוט המוסרי.

מעגלי התיקון – בין תיקון הלב, לתיקון עולם

תיקון הלב- זהו החוסן הרגשי של הפרט הנבנה על זיהוי החוזקות וניצול הזדמנויות של הפרת סדר להנעת תהליך חינוכי מצמיח.

תיקון עולם- הוא ביטוי של פיתוח מעורבות חברתית ונתינה בין השאר ע"י הרחבת אופקים ויציאה מתודעת השורד לתודעת מנהיג.

התנהלות חינוכית על-פי מפת הדרכים של  דרך כפר במימדי הזמן, המרחב והתיקון, תסייע ביצירת סביבת חינוך, שבה הכל מתלכד לפשר, צמיחה ומשמעות.

בכך, ירכשו המתבגרות והמתבגרים בסיס איתן לצמוח מתוכו ולממש חיים ערכיים ומלאי פשר בבגרותם.